Nyheter

Kopianklager mot Sophie Elise

ANSIKT UTAD: Brun og blid vil vurdere rettslige skritt etter å ha sett Sophie Elise og samarbeidpartneren Elle Basics nye selvbruningsmerke. Foto: FRODE HANSEN, VG.

Influenseren (24) og samarbeidspartneren beskyldes for å ha kopiert solkjeden Brun og Blids merke. Selskapet til Sophie Elise stiller seg «uforstående» til anklagene. 

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
  • Ingeborg Aspeli
Publisert:

For et par måneder siden kunne MinMote melde at blogger Sophie Elise går inn i skjønnhetsbransjen med sitt eget merke. Merket har fått navnet Glöd og vil bestå av kremer for selvbruning.

Nå som det nærmer seg lansering, har imidlertid Norges største influenser støtt på et problem.

Brun og Blid mener nemlig det er flere likhetstrekk mellom deres produkter og Sophie Elises nye skjønnhetsmerke. Brun og Blid har en serie kremer under navnet «Glød» som de selger på sine egne solstudioer.

– Dette er ikke noen annet enn en ren blåkopi av vår produktserie, skriver Torbjørn Frantzen, sjef i Brun og Blid, i en e-post til MinMote og legger til at Isachsen tidligere har reklamert for solstudioet.

– Hadde det vært pølser med annen design så hadde vi ikke brydd oss. Men disse produktene vil brukeren ha problemer med å skille fra hverandre. Det er fint at hun henter inspirasjon fra Brun og blid, men det er forskjell på å la seg inspirere og å forsyne seg av hele kaken, sier Frantzen videre.

MinMote har vært i kontakt med Sophie Elise Isachsen som henviser til samarbeidspartneren Elle Basic som står bak produktserien Glöd.

Brun og Blid har involvert advokaten Ole G. Klevan. Han forklarer at de mener at dette klart er i strid med varemerkeloven og markedsføringsloven.

– De har ikke møtt vår anmodning om å endre dette, og det går ut på at vi har ulik oppfatning. De mener det er forskjell på merkenavnet, i og med at de skriver «Glöd» på svensk måte, mens Brun og Blids merkenavn skrives «Glød». Etter vår oppfatning er det i realiteten ingen forskjell – uttalemessig er det helt likt og en svensk bokstav endrer ingenting.

untitled link
NYHETER

Jenny Skavlan beskyldes for smykkekopiering

Han forteller at de så langt ikke har tatt rettslige grep, men at de vurderer det fortløpende.

– Vår klient ønsker ikke å akseptere dette da det er et åpenbart brudd på Brun og blids rettigheter. Elle Basics varemerkesøknader er under behandling. Dersom varemerket blir registrert vil Brun og blid ha tre måneder på å innlevere innsigelse mot registreringen. Saken kan også forfølges for domstolene, sier advokaten og legger til:

– Vi håper imidlertid Elle Basic tar til fornuft og dropper eller endrer varemerkene av eget tiltak.

NYHETER

Sophie Elise går inn i skjønnhetsbransjen.

MinMote har vært i kontakt med Elle Basic, selskapet som står bak Sophie Elises nye merke, via både telefon, SMS og e-post, og forelagt henne innsigelsene fra Brun og Blid. Nina Fredriksen, sjef i Elle Basic, har valgt å svare på følgende direkte spørsmål fra MinMote på e-post:

– Hvordan stiller dere dere til anklagene?

– Uforstående.

– Hvordan vil dere følge opp saken?

– Vi har håndtert saken.

– Vil dette ha noe å si for lanseringen?

– Nei.

– Kom henvendelsen fra Brun og Blids advokat som en overraskelse?

– Ja.

MinMote har også vært i kontakt med eierselskapet til Elle Basic, Scandza, gjentatte ganger og spurt hva de tenker om kopianklagene. De henviser til svarene til Nina Fredriksen. Scandza er også eierselskapet til mange andre kjente, norske merkevarer, som blant annet Synnøve, Peppes Pizza og Sørlands Chips.

Bernt Boldvik i Patentstyret sier til MinMote at Elle Basics varemerkesøknad vil bli behandlet før jul.

Da nyheten om at Sophie Elise Isachsen ville lansere sitt eget produkt sa hun at hun at prosessen var superspennende og at det vat viktig for henne å lansere gode produkter.

Det er ikke første gang Elle Basic jobber med influensere og skjønnhetsprodukter. De står også bak hud- og hårpleieserien til Camilla Pihl og Caroline Berg Eriksens hårspenner.

Det kan tyde på at det å knytte til seg influensere er god butikk: I 2018 hadde Elle Basic AS et resultat på nesten 18,6 millioner ifølge årsregnskapet. Det er en økning på 5,65 millioner fra året før. Selskapet Sophie Elise AS hadde på sin side et årsresultat på 2,3 millioner kroner i fjor ifølge årsregnskapet.

Publisert:

Relaterte artikler

MOTE

Thea Gudmundsen kritiserer Sophie Elise for H&M-samarbeid: – Veldig dobbeltmoralsk

NYHETER

Den tyrkiske blogger-klinikken: – Influencere påvirker unge til å ville operere

HUDPLEIE

Test av selvbruning til ansiktet

NYHETER

Skattelistene: Disse tjente mest i motebransjen i 2018

NYHETER

Undertøysgründer punget ut for ikonisk «Grease»-bukse

NYHETER

Reagerer på Sats' nye klesregler: – Fikk meg til å se rødt

NYHETER

Lady Gaga i kjoletrøbbel