Kim Kardashian i harnisk etter Balenciaga-reklame

RYSTET: Kim Kardashian tok til Instagram for å uttale seg om Balenciaga-reklamen. Der beskriver hun bildene som urovekkende.

Superstjernen er rystet og sier hun vil vurdere samarbeidet med luksusmerket.

Motehuset Balenciaga er i mildt sagt hardt vær etter at de lanserte sin siste kampanje.

Merkets reklamebilder viste nemlig barn som poserte med kosebamse-vesker kledd i lakk og lær, med tydelige referanser til BDSM-miljøet. Et annet reklamebilde viste en veske liggende på et utdrag fra en høyesterettssak som omhandlet seksualisering av barn.

Bildene skapte raskt kraftige reaksjoner på sosiale medier som førte til at merket la seg flate, og fjernet kampanjen.

– Vi fordømmer på det sterkeste overgrep mot barn i enhver form. Vi beklager på det sterkeste overfor dem som har følt seg støtt av kampanjen, skriver de på sin Instagram-story.

Motemerket sier i uttalelsen at barn aldri skulle ha posert med teddybjørn-veskene.

– Vi beklager for å ha vist urovekkende dokumenter i kampanjen vår. Vi tar denne saken svært alvorlig og vil ta rettslige skritt mot partene som er ansvarlige for å ha laget settet og inkluderte ikke-godkjente gjenstander for vår kampanjefotografering.

I HARDT VÆR: Den prisbelønnede designeren Demna Gvasalia (t.v.) blir stadig vekk hyllet for sin kreativitet i Balenciaga-motehuset. Nå hagler derimot kritikken.

Kim Kardashian revurderer samarbeidet

Kim Kardashian (42) har hatt et tett samarbeid med motehuset i flere år, og figurerte på catwalken under deres haute couture-show i år. Etter press fra følgerne sine på sosiale medier har Kardashian nå tatt til Instagram for å kommentere den kontroversielle kampanjen.

TETT SAMARBEID: Kardashian tar gjerne i bruk Balenciaga på den røde løperen, som her under Baby2Baby-gallaen 12. november 2022.

Der skriver hun blant annet at hun er rystet og vil revurdere samarbeidet hun har med det kjente motehuset.

«Jeg har vært stille i noen dager, ikke fordi jeg ikke har reagert med vantro og raseri over Balenciagas nylige kampanje, men fordi jeg ville snakke med teamet deres for å prøve å forstå hvordan dette kunne skje. Som firebarnsmor er jeg rystet av de forferdelige bildene. Barns sikkerhet er det viktigste av alt, og forsøk på å normalisere barnemishandling burde ikke har noen plass i samfunnet vårt, punktum», skriver Kardashian og legger til at hun kontinuerlig snakker med Balenciaga og vil ta de nødvendige grepene for at noe slikt ikke skal skje igjen.

GODE VENNER: Kim Kardashian har hatt et langt og nært forhold til Balenciaga-designer Demna Gvasalia. Her er de sammen på Met-gallaen i 2021, i heldekkende antrekk som virkelig fikk folk til å sperre opp øynene.

Kraftige reaksjoner på Twitter

Flere har tatt kraftig til orde for Balenciaga-kampanjen. Blant annet på Twitter:

«Dette er j***** ekkelt og jeg blir rasende. Jeg prøver mitt beste å unngå konspirasjonsteorier her på Twitter, men her har de med vilje inkludert barneporno i fotoshooten sin», skriver en bruker og legger til hashtagen #burnitdown.

Flere andre skriver:

«Balenciaga bruker bilder av små jenter som leker med bamse kledd i BDSM-antrekk på hjemmesiden sin. Nydelig».

«Foreldre, fotografer, kreative ledere, manusforfattere, webdesignere, designbyråer, produsenter, sjefer og rådgivere – og ingen av dem tenkte: «hmm, stopp en halv, vent litt?».

«Jesus, så ekkelt og helt feil», kommenterte noen andre.

Publisert:

Finn mer innhold om: