Nyheter

Salget av herresminke til himmels – asiatiske menn er hekta

Cho Won-Hyuk står foran speilet hver morgen og legger en foundation før han legger en sort strek på øyebrynene.

  • Kirsti Hovland
Publisert:

­ – Det å ha en rent og ryddig ansikt gjør at du føler deg sofistikert og skaper et image som gjør at du takler deg selv godt, sier den 24 år gamle studenten til avisen Bloomsberg Businessweek.

– Ditt utseende teller, så når jeg bærer sminke ved utvalgte anledninger, føler jeg meg tryggere, sier han.

Chos nitidige arbeid med å skape et perfekt ansikt er ikke uvanlig i Sør-Korea. Det at sør-koreanske menn nå går fra å være macho til sminkede karer har i løpet av det siste 10-året økt betraktelig. Det kan delvis forklares av en sterkere konkurranse om jobber og avansement i et samfunn der utseende i dag betyr alt, skriver avisen Bloomsberg Businessweek.

LES OGSÅ: Alexia Bohwim: - Jeg driter i hva folk sier

I dette sosialt konservative, mannsdominerte samfunnet med en obligatorisk to års militærtjeneste for menn, har Seoul likevel blitt den mannlige sminke-hovedstaden i verden.

Sør-koreanske menn brukte nesten 32 milliarder på hudpleie ifjor, som utgjør nesten 21 prosent av salget på global basis, ifølge research-selskapet Euromonitor International.

Dette gjør landet til det største markedet for hudpleie for menn i verden, selv om det bare er 19 millioner menn i Sør-Korea. Amorepacific, Sør Koreas største kosmetikk-selskap, antyder at det totale salget av kosmetikk til menn i år vil bli på drøyt fem milliarder.

LES OGSÅ: Vekk oppsikt med denne fargen

LES OGSÅ: Modell-pappa havnet foran kamera

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Sex og samliv
  2. Sminke
  3. Herremote
  4. For menn

Relaterte artikler

HUDPLEIE

Hudpleietrenden som herjer akkurat nå

HUDPLEIE

– Koreansk hudpleie er som en skattekiste

HUDPLEIE

Kim Jong-un-ansiktsmaske vekker oppsikt

HUDPLEIE

Ny skjønnhetstrend kutter all hudpleie

MOTE

Den tragiske historien bak undertøygiganten Victoria's Secret

NYHETER

Motemoguler får heftig kritikk for Notre-Dame-donasjon

NYHETER

«Blondinbella»: Vurderer å trappe ned som influencer