Nyheter

- Dette gir kvinner dårlig selvtillit

Ny undersøkelse viser at plus-size modeller i reklamekampanjer gir normalvektige kvinner dårlig selvfølelse.

  • Mari Glans
Publisert:

Såkalte plus-size modeller, som er modeller som bruker størrelse 40 og oppover, er i skuddet om dagen, både på catwalken og i magasiner. Men en ny undersøkelse viser at plus-size modeller brukt i reklame har en negativ effekt på salget. Kvinner får faktisk dårligere selvfølelse av å se normalvektige modeller viser undersøkelsen, som er et samarbeid gjort av Arizona State University, University of Cologne i Tyskland og Ersamus University i Nederland.

- Vi fant ut at overvektige forbrukere fikk lavere selvtillit og derfor også mindre lyst til å kjøpe produktet, da de fikk se reklamer hvor større modeller ble brukt. Normalvektige forbrukere fikk dårligere selvtillit av å se plus-size modeller i reklamekampanjer, som for eksempel de som ble brukt i Doves «Real Women»-kampanje, enn når de fikk se tynne modeller, sier professor Naomi Mandel til ASU News.

BH-størrelsene øker!Nå kommer K-cup

Bekymret for egen størrelse

Forskerne ba kvinnene i undersøkelsen om å beskrive hvordan de følte seg når de fikk se forskjellige typer modeller med forskjellige BMI (Body Mass Index). De tynne kvinnene i undersøkelsen fikk bedre selvfølelse av å se alle typer modeller, mens de overvektige fikk dårligere selvfølelse av å se modellene.

Men de normalvektige kvinnene reagerte på en annen måte. Når de så tynne modeller følte de seg bra, men når de så de fyldigere modellene følte de seg tykke og overvektige, og ble bekymret for sin egen kroppsvekt.

Karl Lagerfeld forandret mening.Fotograferer formfulle modeller

Føler seg dårlige

Tidligere studier har vist at for tynne modeller har en negativ effekt på kvinners selvtillit, men forskerne har fant i denne undersøkelsen ut at forbrukerens egen kroppsvekt er den viktigste faktoren for hvordan modeller påvirker selvfølelsen.

Undersøkelsen konkluderer med at innenfor spesielle felt, som slankepiller og treningssentre, kan bruk av plus-size modeller ha en god effekt på salget, fordi de får kvinner til å føle seg dårlige i den grad at de velger å bruke penger på slike produkter. Men i andre sammenhenger vil plus-size modeller gi normalvektige kvinner mindre lyst til å kjøpe produktet.

Relevante artikler videre:

Kule vintagebutikker på nett!Se oversikten her

Populære designerkjoler!Stjernene elsker Victorias kjoler

Trender til fest!Sort, pudder og paljetter

« Den lille sorte» passer uansett.Les saken her!

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Kropp
  2. Reklame
  3. Plus size
  4. Størrelser

Relaterte artikler

NYHETER

Victoria Beckham får kritikk for å bruke tynn modell

NYHETER

Hevder å ha funnet kroppsformelen

NYHETER

Er Elise (25) for tjukk for kleskjedene?

NYHETER

Plus size-modellen Tess (29) får gjev modellkontrakt

NYHETER

Norske Nastaran Marie kan bli Miss Plus Size International

MOTE

Historisk plus size-modell hylles for ny kampanje

NYHETER

Tidenes første «plus size»-kampanje i Sports Illustrated