Nyheter

Starter nytt norsk merke: Fra finansøkonom til undertøysgründer

KARRIERESKIFTE: Ane Bryn-Haugland har i mange år jobbet med kjøp og salg av selskap - nå starter hun sitt eget undertøysmerke. Foto: Frode Hansen/VG

Etter årevis som finans-økonom i noen av landets største bedrifter, brøt Ane Brun-Haugland ut for å få skape noe eget. Nå vil hun selge silkemyke truser til nordmenn.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

I dag lanserer Bærumskvinnen det som har vært målet det siste året; en egen nettbutikk for hennes eget undertøysmerke yUwear. Kolleksjonen er foreløpig liten: Stringtruser med blondekant, boxershorts til menn og kvinner, samt høye og «usynlige» sokker.

- Vi skal være superkomfortable, og supertilgjengelige, slår Bryn-Haugland fast.

Finansbakgrunn

Undertøysmerket har Bryn-Haugland drømt om i mange år, selv om ikke bakgrunnen på ingen måte tilsier at det var undertøysgründer hun skulle bli. 29-åringen studerte på Norges Handelshøyskole, hvor hun etter hvert tok en master med spesialisering i finansiell økonomi.

SEXY: Trusen skal være komfortable - men ikke på bekostning av utseendet. Foto: Frode Hansen / VG

I tiden etterpå jobbet hun som analytiker med kjøp og salg av selskaper (M&A) i Handelsbanken Capital Markets, før hun ble headhuntet til Orklas M&A-avdeling.

- Og alt dette var kjempegøy, men jeg gikk hele tiden med en idé om å drive for meg selv. I lang tid trykket jeg det bare ned og bort, og sa til meg selv at «du har jo karrieren i boks, det er dette du skal drive med» - men i fjor høst fikk jeg en stor trang til å bare hoppe i det, sier Bryn-Haugland da MinMote møter henne noen uker før lanseringen.

Kun nettsalg

Undertøyet ligger strødd utover et stort bord – de små eskene som forhåpentligvis skal fly ut av nettbutikken fra nå av, er ferdig pakket og klare. I hver eske ligger dessuten et kort gründeren kaller yU-boost – en kompliment skrevet på en lapp du får rett i fleisen når du åpner pakken.

- Når jeg har kjøpt undertøy tidligere, har det alltid vært noe som har irritert – stoffet, lapper, sømmer og bånd som klør eller den skrikende fargen, sier hun og legger til:

- Vi vil strippe undertøyet for alt dette, og bare lage superkomfortable plagg som ikke går på bekostning av utseendet. Og det skal være enkelt å få tak i, forklarer 29-åringen.

ENKELT: Plaggene er stilrene i designet. Foto: yUwear

En truse vil koste 179 kroner og en boxershorts 199 – og alt vil kun bli solgt i en nettbutikk fra begynnelsen av. Målgruppen er kvinner og menn på over 25 år.

- Hvis det skal være enkelt å få tak i, er det ikke da risikabelt å bare selge på nett?

- Det er absolutt en utfordring, men vi må bare gjøre alt vi kan for å legge til rette for kundene ved å gjøre handelen enkel.

Selskapet eier hun halvparten av, og ektemannen eier andre halvparten. For å dra i gang merket, har de brukt oppsparte penger.

-Det har vært beinhard jobb. Helt i begynnelsen skrev jeg ned alt jeg kom til å trenge på et stort ark – det viste seg selvsagt å være langt mer enn det som måtte gjøres, ler Ane.

Få produkter

Produksjonen av undertøyet foregår i Kina; alt i 75 prosent bambusviskose, som ifølge Bryn-Haugland skal gi det mykeste undertøyet. Utenlandske fabrikker har hun mye erfaring med, ettersom ektemannen eier halvparten av varmeovn-giganten Mill, som også har produksjon i Kina.

- Det har vært en stor fordel for meg at jeg tidligere har besøkt kinesiske fabrikker og diskutert produksjon av Mill sammen med min ektemann. For meg har det vært viktig å finne store fabrikker som kan levere den kvaliteten vi er ute etter, sier hun og fortsetter:

- Og nettopp derfor endte vi opp med bare fem produkter. De store fabrikkene vil gjerne produsere mye av ett spesifikt produkt, og derfor måtte vi gå ned på antallet ulike produkter for å gjøre oss attraktive for dem.

- Hva gjør du hvis dette ikke lykkes?

- Det har jo blitt en helt ny hverdag – plutselig har dette blitt livsstilen min. Men jeg bestemte meg tidlig for at jeg ikke kan gå rundt og stresse over «hva hvis dette ikke går»? – måtte bare hoppe i det med alt jeg har. Og siden det har jeg ikke sett meg tilbake, og ikke angret en eneste gang.

Skeptisk til distribusjonen

EKSPERT: Karl-Fredrik Tangen. Foto: Mattis Sandblad / VG

Ekspert på forbrukeratferdof førstelektor ved Markedshøyskolen, Karl Fredrik Tangen, mener det kan bli en utfordrind at undertøyet ligger i mellomprisklassen.

- På et så tidlig stadium er det umulig å si om dette lykkes eller ikke – men jeg tror i alle fall ikke det er for dyrt. Problemet kan heller bli at det faller litt mellom to stoler – det er ikke like billig som H&M, men det framstår heller ikke som noe luksusmerke, for de er jo ofte enda dyrere, sier han til MinMote.

Videre mener Tangen at det blir ekstremt viktig for gründeren å ha stålkontroll på distribusjonen hvis hun skal lykkes.

- At man legger noe ut på Internett betyr jo ikke at det blir oppdaget. Mens kjendiser som Therese Johaug og Kari Traa har allerede en kjent historie og ikke minst et skikkelig distribusjonsapparat å lene seg på når de skal selge produkter, har man ikke noe sånt i dette tilfellet. Og da må man passe på at det ikke bare blir nok en kopi av et produkt fra verdenen de kjenner – i dette tilfellet Bærum - med vennene sine som målgruppe, sier han.

Publisert:

Les også

  1. TILBEHØR

    Sommerens fineste flate sko

  2. KLÆR

    Trend-alarm: Seks plagg med sexy bare skuldre

  3. NYHETER

    Kvinner verden rundt slår tilbake mot viralt midje-triks

Relaterte artikler

NYHETER

Varsity-brødrene om utenlandssatsingen: – Du rekker å bli usikker

NYHETER

Ultra-fast fashion er det nye fast fashion

NYHETER

Populær designer beskyldes for plagiat

NYHETER

Kvinner verden rundt slår tilbake mot viralt midje-triks

NYHETER

Bloggdronning Elin Kling legger ned bloggen

NYHETER

Designerkjoler og høy glam-faktor: Supermodellene strålte på parfyme-prisutdeling

NYHETER

Sjekk sminketrenden som tar av på Instagram