REAGERER: Per Heimly mener den norske magasinbransjen graver sin egen grav ved å tabbe seg ut og aldri ta sjanser. Foto: Per Heimly

Nyheter

Per Heimly: - Moteredaktørene og bloggerne i Norge bruker hverandre

Motefotograf Per Heimly (42) mener den norske motepressen og bloggere er blitt så opptatt av å menge seg med hverandre, at leserne blir ekskludert.

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:

Det sier den anerkjente fotografen til MinMote. Nå, få uker etter deltakelsen i «Skal Vi Danse», er Heimly klar for nye og spennende prosjekter. Han har flere baller i lufta, men inn i den norske motebransjen vil han ikke.

- Redaktørene har blitt de nye kjendisene virker det som. Det er flere plattformer å markedsføre seg på, og samtlige bruker dem for alt det er verdt. Det samme gjelder bloggerne som er venninner med magasinredaksjonene - de bruker hverandre for å komme opp og frem. Dette har resultert i en liten eksklusiv klubb som har spilt seg selv ut på sidelinjen, men som likevel sitter med makten. Jeg tror dette gjør at leserne føler seg ekskluderte og blir uinteresserte.

Han sikter til etikkdebatten i motemagasinene som har pågått den siste tiden. Tidligere sjedredaktør i Costume, Vanessa Rudjord, ble klaget inn og dømt i PFU for en rekke «venninne»-reportasjer, og Stylemag-redaktør, Celine Aagaard, fikk kritikk for skjult reklame på redaksjonell plass i et intervju med Tone Damli.

Artikkelen fortsetter under bildet.

RINGREV: Per Heimly begynte tidlig med motefotografi. Dette er et privat bilde fra Heimlys tidligere år i bransjen. Foto: Privat

- Vil bare ha «shiny, happy people»

Heimly flyttet til hovedstaden da han var 17 år gammel, og begynte å jobbe som fotograf. Siden den gang har han foreviget flere titalls kjendiser, og opparbeidet seg et kjent navn i Norge.

I 2000 startet Heimly opp sitt eget motemagasin, og seilte raskt opp til å bli en ettertraktet motefotograf som turte å tøye grensene. Den tidligere «Skal Vi Danse»-deltageren er kjent for å være frittalende, eksperimentell og ærlig.

- Da jeg kom til Oslo på 80-tallet var motebildet preget av jappetiden. Det var bare bilder av blonde damer med perleøredobber som skålte med champagne. Pen og kjedelig mote, rett og slett. Nå er vi tilbake der igjen. På 90-tallet var jeg svært inspirert av det eksperimentelle, britiske uttrykket som i magasinet «The Face». I motsetning til Norge har England en motebransje som eksperimenterer hele tiden. Det er rart.Norske magasiner vil bare ha «shiny, happy people».

- Blir aldri fornøyd

PRISBELØNNET: Under motearrangementet Fashion Award i Oslo i 2003, mottok Per Heimly (t.h.) «Årets fagpris» for motemagasinet «Fjords». Foto: Magnar Kirknes / VG

«Fjords» ble lagt ned i 2006, til tross for god internasjonal tilbakemelding. Heimly mener nerven i den norske motebransjen er borte og at det hele er styrt av kompromisser.

- Jeg jobbet veldig mye med mote frem til 2006, da «Fjords» ble lagt ned. Jeg føler at jeg gjorde alt jeg kunne for at magasinet skulle bli en suksess, men etter hvert ble jeg lei av motebransjen. Jeg følte at jeg bare dunket hodet i veggen og aldri kom dit jeg ville. Motebransjen er som en sulten hai som sluker deg hel, men som aldri blir mett eller fornøyd.

- I mai skrev du på Facebook-profilen din at bransjen i Norge var tilbake på 90-tallet hvor kameraderi og personlige vennetjenester stod sterkt. Hva mente du med det?

- Jeg har alltid vært i opprør mot den norske motebransjen, og det er fordi den er så kjedelig. Bransjen er styrt av kameraderi, skjulte bindinger og reklame. Det går jo nesten ikke an å skille mellom annonser og moteserier lenger, sier han.

Savner det menneskelige

Per H

GAMLE VENNER: Ari Behn (t.v) og Per Heimly har vært nære venner en årrekke. Heimly ble for alvor et kjent mediefjes i Norge da han og Behn utropte seg som den «nye vinen» på Theatercaféen i Oslo. Ari Behn Senere har de to samarbeidet om flere forskjellige prosjekter. Foto: Sara Johannessen / VG

Per H

DEN GANG DA: Her er Behn og Heimly i begynnelsen av deres vennskap, på midten av 80-tallet. Foto: Privat

- Hvilke er dine favorittbilder?

- Det er bilder som aldri har kommet på trykk noe sted. Man kan vel klassifisere dem som kontroversielle og litt crazy. Det er som regel det som er «safe» som går igjennom. Jeg jobber med en fotobok som forhåpentligvis kommer ut på nyåret.

Heimly savner en mer menneskelig moteverden hvor «ekte» mennesker blir eksponert. Han beskriver det som en slags fantasiverden og forteller at han er stor tilhenger av ekstreme ytterpunkter og den råheten som vekker følelser hos leserne.

Fotografen har vært å se på skjermen i «Skal Vi Danse» denne høsten, noe han beskriver som en leken utfordring.

- Mote-Norge må få frem lekenheten, tørre å eksperimentere mer. Eller kanskje det er jeg som må sørge for det ved å starte opp «Fjords» igjen...

Sjekk Per Heimlys sexy «Skal Vi Danse»-bilder her!

Publisert:

Les også

  1. Dette er Norges nye moteprins: - I motebransjen må man ha spisse albuer

    24. september 2012

  2. – Motebransjen må samle seg

    11. januar 2013

  3. Moteskaper anbefaler norske designere å rømme landet

    13. oktober 2014

Finn mer innhold om:

  1. Mote

Relaterte artikler

NYHETER

Påbud om merking av retusjert reklame: – Det kommer til å drepe bransjen

NYHETER

Motemagasin får kritikk for skjult reklame i Tone Damli-intervju

NYHETER

Kommentar: – Det er plass til alle!

NYHETER

Peter Lindbergh er død

NYHETER

Norsk motemagasin bruker fire år gammelt Vogue-bilde på cover

NYHETER

Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

NYHETER

Norske fotografer uenige om Cubus-retusjering: - Hun er ikke for tynn