MENNENE BAK: Peder Børresen og Simen Staalnacke kom ut på slutten til trampeklapp. Foto: Trond Solberg / VG

Nyheter

Oslo Runway: Se Moods of Norways nye look

I den grad du fortsatt forbinder Moods of Norway med traktortrykk og knallfarger, må du tenke om igjen. 

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Onsdag viste nemlig Simen Staalnacke og Peder Børresen sin vår/sommer 2017-kolleksjon under Oslo Runway, med et ganske annet uttrykk. Showet åpnet med en lang, bohemsk kjole med romantisk blomsterprint, og fortsatte med en jumpsuit som stoppet under knærne med feminin innsvingt midje og små blomster. Etterhvert kom også hakket mer rocka plagg, som hvite t-skjorter med Anette Stai-trykk.

Foto: Trond Solberg / VG

Bloggredaktør og moteprofil Ingeborg Heldal satt på første rad, og er full av lovord om kolleksjonen.

- Det er godt gjort å fornye seg sesong etter sesong - samtidig som du er tro mot sjelen til merket. Elsker fargepaletten med inspirasjon fra tropenetter og kolonihage, og kommer til å sikre meg genseren med tropenetter-logo. Også tipper jeg den lille hommagen til Anette Stai flyr ut av hyllene.

- Samme DNA

Til MinMote beskriver designer Simen Staalnacke kolleksjonen slik:

- Den er inspirert av norske kolonihager – altså der det urbane møter den norske sommeren. Vi har mye pasteller og beige, blå- og grønntoner, og et flytende blomsterprint. Damekolleksjonen har en feminin silhuett som passer alle kropper, sier designer Simen Staalnacke til MinMote.

- Ganske annerledes enn de første Moods-kolleksjonene med traktortrykk og neonfarger?

- Nå har vi holdt på i 14 år, så det er klart at merket har utviklet seg. Vi holder på med mye av det samme, men vi har tonet ned uttrykket litt og pakket det inn på nye måter. Du kan si det er samme DNA, men et forandret uttrykk, forklarer Staalnacke.

KLÆR

T-skjorte med print er vårenst hotteste

2. februar 2017

Internasjonal trend

De siste tre sesongene - inkludert denne – har Moods vist «i sesong». Det vil si at de går bort fra den tradisjonelle modellen med å vise neste sesongs kolleksjon, og viser heller kolleksjonen som kommer i butikk umiddelbart etter visningen. Samme forretningsmodell har store motehus som Burberry og Tommy Hilfiger gått i bresjen for.

- Da vi begynte med dette, lurte vi på om det bare var vi som hadde tenkt den tanken. Men så viste det seg at disse store motehusene hadde tenkt det samme, så vi var med på den «trenden» helt fra starten av, sier designeren og fortsetter:

- Egentlig er det jo en naturlig konsekvens av at verden går unna i en forrykende fart, og folk vil ikke vente en hel sesong med å kjøpe det de ser og liker.

moods1

Foto: Trond Solberg / VG

moods1

Foto: Trond Solberg / VG

moods1

Foto: Trond Solberg / VG

moods1

Foto: Trond Solberg / VG

Økonomiske opp- og nedturer

I en årrekke var Moods of Norway et økonomisk eventyr – i 2011 landet de på nesten 100 millioner i resulatet før skatt. Deretter fulgte noen tøffe år for designerduoen. Tap på over 40 millioner.

I fjor høst gjorde Moods imidlertid sitt hittil største grep som en snuoperasjon: De kjøpte kjeden Brandstad.

Nå har de fylt Brandstad-hyllene med flere Moods-produkter enn noensinne.

- Så langt ser vi at det fungerer bra. Dette er jo et testprosjekt for oss, så vi jobber fortsatt med å vende oss til den nye driften. Men vi ser absolutt lyst på fremtiden.

Tror på norsk motebransje

Det gjelder også norsk motebransjen generelt, ifølge Staalnacke. For Moods of Norway er det tredje gand de viser på Oslo Runway, og med sin lange showerfaring også i årene før, er de som veteraner å regne på årets visningsliste.

- Norge er et lite land med en liten motebransje, og som designere sitter man jo ofte med sitt på ulike locations. Derfor er det ekstra viktig med et arrangement hvor bransjen kan stå sammen og vise seg fram, sier han og fortsetter:

- Særlig nå som norsk design virkelig er i vekst. Hele «den nye norgespakken» har blitt mer attraktiv, både når det gjelder mote, interiør, musikk og i det hele tatt. Etter så mange år i bransjen er det forfriskende å se en slik vekst.

Se flere bilder fra visningen her:

moods2

Foto: Trons Solberg / VG

moods2

Foto: Trons Solberg / VG

moods2

Foto: Trons Solberg / VG

moods2

Foto: Trons Solberg / VG

moods3

Foto: Trond Solberg / VG

moods3

Foto: Trond Solberg / VG

moods3

Foto: Trond Solberg / VG

moods3

Foto: Trond Solberg / VG

moods4

Foto: Trond Solberg / VG

moods4

Foto: Trond Solberg / VG

moods4

Foto: Trond Solberg / VG

moods4

Foto: Trond Solberg / VG

Publisert:

Les også

  1. Marte Krogh om: Klesmerket, samlivsbruddet, singellivet og morsrollen

    3. februar 2017

  2. Ut fra glemselen: Champion er vårens hype

    3. februar 2017

  3. Astrid S i «nakendress» med krystaller på Spellemann

    28. januar 2017

Finn mer innhold om:

  1. Moods of Norway
  2. Design

Relaterte artikler

NYHETER

Fem høydepunkter fra Oslo Runway

NYHETER

Moods of Norway konkurs: Øyeblikkene vi aldri glemmer

NYHETER

Fem uforglemmelige øyeblikk fra den norske moteuken

NYHETER

Kommentar: Den norske moteuken har livets rett

NYHETER

Avlyser den norske moteuken

NYHETER

Slik blir programmet under Oslo Runway

NYHETER

Den norske moteuken går nye veier