Nyheter

Synkende salg for H&M i oktober

Oktober-salget til den svenske klesgiganten H&M er fem prosent lavere enn i samme måned for et år siden.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Oktober-salget til den svenske klesgiganten H&M er fem prosent lavere enn i samme måned for et år siden.

Det melder kjeden på sine egne nettsider torsdag morgen. Der skriver H&M at de har hatt fem prosent dårligere salg i oktober 2012, enn på tilsvarende tid i fjor. Tallene gjelder for H&M-butikker som har vært åpne i over et år. «H&Ms salgstall synker helt uforventet», heter det hos nyhetsbyrået Reuters.

Salgstallene kommer kort tid etter at det svenske dokumentarprogrammet «Kalla Fakta» avslørte at H&M benytter seg av leverandører som betaler fabrikkarbeiderne luselønn i Bangladesh. I dokumentaren kommer det fram at arbeiderne får 2-3 kroner i timen, og at over 250 av dem besvimte i løpet av to dager på en av fabrikkene som leverer til H&M. Saken har fått stor oppmerksomhet i både Sverige, Danmark og Norge. I Norge har flere profilerte bloggere oppfordret til boikott av H&M, i tillegg til at det har blitt opprettet egne boikott-kampanjer på Facebook. Norske designere har også gått hardt ut mote kjeden, i tillegg til at barne-, likestillings- og inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen har invitert H&M til et møte for å snakke om arbeidsforholdene.

Les også:H&M Norge: – Vi kan ikke bestemme eller betale lønningene

MinMote.no - Norges største moteside

Klesgiganten har imidlertid 2715 butikker i 48 land, og det er først og fremst i Skandinavia at saken har fått presseomtale. Derfor er pressekontakt Håcan Andersson i H&M sikker på at tallene ikke har noe med dokumentaravsløringene å gjøre.

- Tallene vi viser er basert på alle våre 48 markeder, så å dra den parallellen gir et uriktig bilde. Dessuten har vi hatt en negativ kalendereffekt på rundt1-2 prosent, sier skriver han i en e-post til minMote.

(Kalendereffekten gjør at salget varierer i forskjellige perioder av året). Til sammenligning gjorte H&M det bedre i september i år enn året før.

Les også:UNICEF fortsetter H&M-samarbeidet på tross av fabrikkavsløringene

Markedsføringsekspert og rektor ved markedshøyskolen Trond Blindheim tror imidlertid fabrikkskandalen kan ha gitt H&M en stygg ripe i lakken.

- Det er klart at det kan være skadelig for en bedrift at de fremstår negativt i media. Så i landene saken har vært omtalt kan dette være med på å påvirke salgstallene, sier han til minMote.

Enda viktigere tror Blindheim det er at H&M har bommet på innkjøpene i oktober i år.

- Det som har skjedd er nok først og fremst at de har bommet på kundegruppen sin. H&M er jo kjent for å være bra på nettopp dette – å kjøpe inn ting folk vil ha, og ikke minst å kopiere de store motehusene nesten får de har fått ut klærne sine i butikken selv. Denne gangen har de tydeligvis ikke klart å gi kundene det de vil ha, sier Blindheim.

Les også:

MinMote.no - Norges største motesideMinMote.no - Norges største moteside
Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. H&M
  2. Mote
  3. Økonomi
  4. Hennes & Mauritz
  5. H&M-skandalen

Relaterte artikler

NYHETER

H&M Norge: - Vi kan ikke bestemme eller betale lønningene

NYHETER

UNICEF fortsetter H&M-samarbeidet på tross av fabrikkavsløringene

NYHETER

Norske Varner-Gruppen nekter å oppgi fabrikkene sine

NYHETER

Ny rapport: Barn produserer klær for H&M i Kambodsja

NYHETER

Motebloggere vil boikotte H&M etter nye avsløringer

NYHETER

Ber klesbransjen granske seg selv

NYHETER

Acne får kritikk for modellbruk:  - Dette er virkelig ille