Denne bloggeren ble mest omtalt i 2015
Motebloggerne når ikke helt opp når det gjelder mengden av redaksjonell medieomtale i året som har gått. MinMote har funnet frem til Norges ti mest omtalte bloggere i 2015.
Anna Rasmussen, bak bloggen «Mammatilmichelle». Foto: PRIVAT
Trine Sandberg, bak «Trines matblogg». Foto: FRODE HANSEN/VG
Caroline Berg Eriksen. Foto: FRODE HANSEN/VG
Sophie Elise Isachsen. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/NTB SCANPIX
Ørjan Burøe og Marna «Komikerfrue» Haugen. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/NTB SCANPIX
Den som fanget pressens oppmerksomhet flest ganger i året som gikk var ikke de store motebloggerne, men den lille jenta som begynte å ytre seg om de store tingene – nemlig Sophie Elise Isachsen.
Fra å skrive om hair-extensions, sminkeprodukter og kjæresteproblemer begynte den 20 år gamle rosabloggeren fra Harstad å ta tak i mer samfunnsengasjerende temaer som palmeolje i påskegodteri, dyrevern og flyktningkrisen i Europa.
MinMote har forsøkt å komme i kontakt med Sophie Elise uten å lykkes.
#VGskatt: Så mye tjener toppbloggerneBloggen har det siste året tronet i toppen på listen over mest leste, sammen med blant andre «Mamma til Michelle», skrevet av Anna Rasmussen (19), «Trines matblogg» og Caroline Berg Eriksen.
Foruten Kristin Gjelsvik, bak bloggen Styleconection, uteblir de norske motebloggerene fra topp ti-listen. Tar vi imidlertid med de neste ti bloggerne på listen finner vi navn som Annette Haga, Lene Orvik og Eirin Kristiansen.
Sjekk Sophie Elises ville stilforvandling
Soleklar ledelse
Tall MinMote har hentet inn viser at Sophie Elise er den bloggeren i Norge med desidert mest medieomtale det siste året. Undersøkelsen er utført av Retriever, som har tatt utgangspunkt i de femti mest leste bloggene i Norge, og deretter dykket ned i mediearkivet og registrert hvor mye redaksjonell medieomtale hver av disse bloggene har fått hittil i perioden 1. januar 2015 til 29. november 2015.
Etter Sophie Elise følger Caroline Berg Eriksen, som i året som gikk fikk mye medieomtale etter at det ble kjent at ektemannen hadde skrevet en rekke kommentarer med falske navn på bloggen hennes. Berg Eriksen gikk raskt ut og beklaget seg, og stormen roet seg etter hvert betydelig.
Trine Sandberg, bak «Trines matblogg» har på sin side fått jevn omtale gjennom hele året.
Se TV-intervjuet: Caroline Berg Eriksen om undertøysbildet, ryktene om datteren og millionbedriften
Langt fra mest omtalt
Til tross for at de er mest omtalt innenfor sin bransje er det likevelt langt fra Spohie Elise opp til de mest profilerte menneskene i Norge.
– De mest profilerte bloggerne i Norge får faktisk ganske lite medieomtale. Sophie Elise, som er den mest profilerte bloggeren, er omtalt i nærmere 700 medieoppslag i år. De mest profilerte personene i Norge pleier å bli omtalt i nærmere 7000 medieoppslag i måneden, så det setter jo tallene i perspektiv, sier kunde- og analysesjef i Retriever, Kristina Nilsen, til MinMote.
Hvem er den best kledde moteprofilen i Norge?
Hun forteller at de som havner høyt på listen er de store, kjente blogg-merkevarene som er bygget opp over tid.
– Hvilke blogger som blir mest omtalt, endrer seg fort. En del av disse bloggerne har seilt opp som kjendiser i løpet av året som har gått, sier Nilsen, og trekker frem Ørjan Burøe som eksempel.
Burøe var tidligere kjent som komiker og mannen til bloggeren Marna Haugen, bak bloggen «Komikerfrue», men etter at han blogget om de truende tekstmeldingene han hadde fått fra Atle Antonsen har han fått stadig mer omtale i mediene.
– Mer skulle det ikke til for å ende blant de ti mest omtalte bloggerne i 2015, sier Nilsen.
Ekspert: – Medieomtale er ikke nødvendig
Høyskolelektor og sosiale medier-ekspert Cecilie Staude forteller at toppbloggerene ikke er avhengige av medieomtale fordi oppmerksomheten rundt bloggen allerede er så stor.
– Jeg tror det blir mindre og mindre viktig for bloggerne å bli omtalt i redaksjonelle medier. Mange av disse klarer å tiltrekke seg lesere selv gjennom delinger i sosiale medier, og er ikke avhengig av redaksjonelle saker for å nå bredt ut, sier hun til MinMote.
Blogger viser den stygge sannheten om sosiale medier
Hun mener likevel mange kan dra nytte av omtale på redaksjonell plass for å nå ut til nye lesergrupper.
– Samspillet mellom blogger og redaksjonelle medier kan være nyttig, men når du først har inntatt en posisjon som toppblogger spres ofte budskapet ditt av seg selv, uten spalteplass i for eksempel VG. Det forklarer nok at tallene er som de er, sier hun.
Bloggerne med mest medieomtale i 2015
Antall medieomtaler er oppgitt etter hver blogg.
1. Sophieelise 684
5. Komikerfrue 158
7. Orjanburoe 117
8. CasaKaos 116
9. Fru Timian 113
10. Pappahjerte 101
Kilde: Retriever