Nyheter

Bærum: Kjøpesenter ville selge «skoleveske» til 16.700 kroner

MISLIKER KJØPEPRESSET: Eva Sørmo, forbrukerøkonom i Norsk Familieøkonomi. «Inspirasjonsbloggen» er fjernet fra hjemmesidene til Sandvika Storsenter. Foto: PRIVAT/FAKSIMILE.

Før skolestart reklamerte Bærums største kjøpesenter for «skolevesker» opp mot 16.700 kroner. – Dette er trist, sier forbrukerøkonom.

  • Bodil Sundbye
Publisert:

« Vi har skoleveskene for deg som ikke vil bruke sekk», lyder tittelen på «inspirasjonsbloggen», som Sandvika Storsenter i Bærum har fjernet fra sine hjemmesider.

Tre av veskene må kunne sies å være i høy prisklasse. Veskene av merket Mulberry er priset til henholdsvis 14.500, 14.700 og 16.700 kroner.

Forbrukerøkonom reagerer

– Dette er trist. Vi som foreldre må gi gode holdninger til barna våre. Foreldrene bør snakke sammen og bli enig om hva som er greit. Til syvende og sist er det foreldre som betaler store deler av kostnadene, og for de fleste vil dette gjøre et stort innhugg i økonomien. Det bidrar til et usunt kjøpepress. Samtidig bekrefter vi for ungdommen at det er greit å bruke så mye penger på en veske, sier forbrukerøkonom Eva Sørmo i Norsk Familieøkonomi, til VG.

Har to til fem vesker hver

Lokalavisen for Asker og Bærum, Budstikka, skrev om saken i lørdagsavisen og har også publisert den i sin plussutgave.

– Det er jo finere med veske enn sekk, mer damete kanskje, sier en Sandvika-elev på 16 år til Budstikka. Ifølge avisen har hun sin svarte Michael Kors-veske hengende på skulderen.

Sekk har verken hun eller venninnene brukt siden barneskolen, fordi det aldri ville vært «en naturlig del av antrekket», ifølge Budstikka.

Jentene eier 2–5 vesker hver. De tror de kan være lett påvirkelige stilt overfor klær og utstyr som «alle andre har», ifølge Budstikka.

For Bærum er en pengesterk kommune . Akershus-kommunen troner øverst på inntektstoppen i Norge med landets høyeste snittinntekt, ifølge en VG-oversikt over skattelistene for 2016.

Frykter «luksusfellen»

« Et nytt skoleår betyr for mange nye skoleklær, og kanskje er det endelig på tide å bytte ut den gamle skolesekken med noe litt mer voksent?» skrev Sandvika Storsenter på den nå slettede inspirasjonsbloggen.

– Mange ungdommer har vent seg til å kjøpe dyre klær og vesker. Når de skal flytte hjemmefra og forsørge seg selv kan det bli vanskelig for mange og bryte denne vanen. Løsningen blir for mange forbrukslån, og dessverre går mange i «luksusfellen» og får vanskeligheter med å betale ned lån, sier Sørmo.
Les også: Fine antrekk til jobb og skolestart

« På senteret finner du ikke bare et bredt utvalg skoleveske-varianter, men også prisklasser som passer alle lommebøker», står det å lese på nettsiden som nå er fjernet.

– Vi må lære ungdommen betydningen av penger. Vi bør sette grenser for hva som er greit. Ønsker de seg noe som koster mye penger, bør de bli oppfordret til å ta seg ekstrajobber og spare selv. Da lærer ungdommen verdien av pengene, og hvor mye de faktisk må jobbe for å tjene inn disse pengene. Kanskje tenker de seg litt om før de investerer i de dyreste merkene, sier Sørmo.

Foreldremøter kan være en fin arena for å ta opp dette og sette rammer, ifølge forbrukerøkonomen.

FJERNET: «Er du klar for å skifte ut den gamle ranselen med en fresh skoleveske? Da bør du sjekke ut våre skoleveskefavoritter fra senteret her», skrev Sandvika storsenter på sine hjemmesider 13. august. Foto: Faksimile.

Kritisk MinMote-leder

Storsenterets «inspirasjonsblogg» henvender seg til elever fra 13 år og oppover. Ungdomsskole, videregående, BI og universitetet trekkes frem i teksten.

– Det er rart at overgang fra ungdomsskole til videregående også betyr at man slutter med sekk. Sekken er både mer komfortabel og praktisk, og det er heller ingenting å utsette på den i et moteperspektiv, sier Elise Alexandra Gulbrandsen, leder for VGs MinMote.

Kjøpesenteret i Bærum lokker i annonsen med et « et bredt utvalg av rålekre vesker som er robuste nok til å tåle tyngden av en hektisk studenthverdag». « Noen av veskene vi har lagt vår elsk på er spesiallagde til studentlivet, med innebygd laptopmappe og praktiske små rom for papirer og andre viktigheter», heter det i « inspirasjonsbloggen».

– Til skolebruk er en sekk et bedre valg enn en veske. Luksusvesker som dette bør heller ikke brukes til å bære tunge bøker, pc-er og lignende, fastslår Gulbrandsen.

NYHETER

MinMote-kommentar: Når luksusveskene inntar skolegården

Kostbare «favoritter»

KRITISK: MinMote-leder Elise Alexandra Gulbrandsen. Foto: Privat.

« Vi har funnet frem våre skoleveskefavoritter fra senteret i alle prisklasser, slik at du kan gå det nye skoleåret fasjonabelt i møte», skrev Sandvika Storsenter på sine «inspirasjonsblogg» 13. august.

Blant «favorittene» til Storsenteret i Sandvika er en veske fra Marc Jacobs til 5.800 kroner og én fra Karl Lagerfeldt til 3.499 kroner. Rimeligst er en veske fra DonDonna til 599 kroner.

– En ting er at en voksen, med sin egen inntekt, sparer til en veske. At ungdom føler på et press, og at butikkene ikke er smarte nok til å jobbe mot det, er bare trist. Det er mer enn nok press om «å passe inn» sånn det er, og et kjøpesenter burde holde seg for gode for denne typen reklame som er med på å skape et helt unødvendig press, sier Gulbrandsen.

MinMote-lederen påpeker at dyre vesker og vinterjakker blant unge er et evig tema.

– Men ingen trenger en veske eller jakke til flere tusen kroner. En veske som koster en månedslønn har ingenting å gjøre i skolegården. En så dyr veske i skolesammenheng handler heller ikke om å være «in» eller trendy, men om å kjøpe status, konstaterer Gulbrandsen.

Sandvika Storsenter beklager

VG har prøvd å få tak i senterleder Kathrine Ingerø for en kommentar. Hun skriver i en SMS til VG: «Jeg har allerede kommentert saken til Budstikka og har ikke noe nytt å tilføye».

Overfor Budstikka bekrefter Ingerø at Sandvika Storsenter har fått noen negative reaksjoner på annonsen, som ble publisert på senterets Facebooksider og hjemmeside.

– Jeg forstår godt at det reageres på at noen av produktene er svært kostbare når artikkelen også henvender seg til de som skal starte på videregående, skriver hun i en e-post til Budstikka.

Ifølge Ingerø skal storsenteret ha fjernet annonsen fra Facebook for flere dager siden. Torsdag ble annonsen også fjernet fra senterets nettsider.

– I denne saken har vi dessverre ikke utvist god nok vurdering og det beklager vi. Vi tar denne saken alvorlig og vil ta en gjennomgang av våre interne rutiner for å unngå at dette skjer igjen, skriver Ingerø til Budstikka.

Publisert:

Les også

  1. KLÆR

    Tre antrekk til under under 600 kroner

  2. KLÆR

    Fem fine antrekk til jobb og skolestart

Relaterte artikler

NYHETER

De nye designtalentene: Elnaz Gargari

NYHETER

Ber skjønnhetsindustrien skjerpe seg: – Bør ikke bygge oppunder Kardashian-syndromet

NYHETER

Isabella Löwengrip kjøpte hus for nær 30 millioner

NYHETER

Modell dømt for drap på rivaliserende modell

NYHETER

Pia Tjelta med visning for å hylle kvinnen

NYHETER

De nye designtalentene: Bror August

NYHETER

Amber Rose overrasket på rød løper under VMA