Nyheter

10 enkle tips - slik holder du deg fresh og i form over julen

Når kuldegradene kommer krypende og julematen er hamsret inn er det lett å bli fristet til å kaste alle hemninger. Med disse rådene gjør du imidlertid julen til en litt sunnere affære.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Selvsagt skal man kose seg ekstra i julen og verden går ikke under om man går opp en kjolestørrelse. De fleste kjenner likevel følelsen av å ha forsømt helsen fullstendig - og den er ikke alltid god.

Derfor har minMote samlet inn de beste rådene for å bevare formen og en fresh følelse gjennom hele julen.

Skjønnhetsredaktør i ELLE, Anne Cecilie Olavessen gir deg de beste skjønnhetstipsene, mens trening- og kostholdsekspertene Inge Thomas Ravlo og Gianni Alessandro Curto står for helserådene.

1. Vær realistisk

For at resten av råden skal ha noen hensikt er det helt essensielt at du setter realistiske mål.

Hvis du sprekker allerede i begynnelsen er det vanskelig å motivere seg videre.

I kose-høytid nummer én kan det være lurt å undervurdere deg selv litt og heller overlevere. Sett deg for eksempel som mål trene to ganger i romjula - tenk så deilig hvis du får til flere økter!

2. Gå til sengs ren og fresh.

Det er ikke lov til å hoppe over kveldsrutinene selv om man er trøtt, spesielt etter en lang natt på dansegulvet.

- Rens alltid huden og ta gjerne enn dusj for å få vasket ut alle produkter og eventuelt få røyklukt ut av håret. Legg en deilig olje i ansiktet, tipser Anne Cecilie Olavessen.

Les alt om ansiktsoljer og sjekk ut de beste produktene her.

3. Reparer deg selv

En fest eller en sen kveld med mye alkohol og sukker setter sitt preg på kropp og sinn.

Derfor kan du kjøre på med produkter som virker avkjølende på huden og selvsagt droppe alkoholen.

- Masse vann og grønn te er å foretrekke, tipser skjønnhetsredaktøren.

4. Gjør treningsavtaler

Jula er en for mange en tid hvor familie og venner samler støtt og stadig. Her har du en gyllen anledning til å komme deg opp av sofaen samtidig som du er sosial.

- Vær fysisk aktive sammen! Lag avtaler med venner eller familie om å for eksempel gå en lang tur sammen, sier Alessandro.

Stresset for juleantrekket?Disse triksene skjuler julemagen.

5. Ikke hopp over måltider

Cravings og fråtsing har mye med rutine å gjøre. Å hoppe over måltider eller nekte kroppen kalorier over lengre tid øker bare sjansen for at du ikke klarer å slutte når du først begynner.

Dessuten er det mye lettere å gå rundt og tenkte på smågodt hvis du er konstant sulten.

- Gulrøtter er et supert mellommåltid som gir mye metthetsfølelse, sier Inge Thomas Ravlo.

6. Tren et kvarter hver dag

- Det er stor forskjell på 15 minutter trening og ingen trening, sier Inge Thomas Ravlo.

Han anbefaler styrkeøvelser for hele kroppen eller en skikkelig powerwalk.

Det er lov til å vise hud på fest- hva med en sexy «cutout-kjole»?

7. Kom deg ut!

Bestem deg for å gå en tur, den trenger ikke være lang.

15 minutter er bedre enn ikke noe og når man først er ute blir det ofte mer enn et kvarter uansett. Alt over dette kvarteret er en bonus!

Må du på jobb dagen derpå?Slik skjuler du sporene etter gårsdagens fest!

8. Prioriter søvn.

Det kan være vanskelig å få nok søvn gjennom festsesongen og de fleste kjenner følelsen av å våkne med litt for få timer søvn og litt for mange glass vin.

- Når du har mulighet bør du prøve å ta igjen litt søvn. Mengden søvn har stor effekt på helsen vår og er et av de viktigste supplementene du til regelmessig fysisk aktivitet, sier Alessandro Curto.

Ute i siste liten?Her er 40 venninnegaver fra 39 til 500 kroner.

9. Stress ned

Syv slag skal bakes, julegaver skal handles inn, hele familien skal bildgjøres og middagsselskaper skal holdes.

Selv om den er koselig er jula en stressende tid for mange, ikke minst følelsesmessig - det er langt fra bare gode følelser knyttet til høytiden.

Husk at å trøstespise er en kortsiktig løsning. Finn heller andre måte å bekjempe stresset på - fordyp deg i en god bok, prat med en venn, gå en lang tur eller ta pause med en yogatime.

10. Inngå kompromisser

Det er verken realistisk eller gøy å frata seg selv alt det deilige med jula. Gjør en avtale hvor det er lov til å kose seg med noe, men på bekostning av noe annet.

Unn deg for eksempel en ekstra porsjon dessert mot at du dropper en time på sofaen til fordel for en time på sykkelen neste dag.

Er du klar for fest?Disse ti julebordkjolene slår aldri feil.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Jul
  2. Skjønnhetspleie
  3. Trening

Relaterte artikler

NYHETER

Personlig trener Lene Alexandra: Kom i form etter julefråtsingen - 10 enkle tips

SKJØNNHET

Få tips fra hudlege: Kan mat og trening gi fin hud?

HUDPLEIE

Slik holder du deg fresh gjennom julen

LIVSSTIL

Feel good-spalten: Motegründer Anett Ringstad

NYHETER

Ekspertenes tips til «dagen derpå»

LIVSSTIL

Vinterspalten: Personlig trener Marte Ruus

NYHETER

Norske leger advarer mot Kardashian-korsett: - Kan skade indre organer