ULIK PRIS: Denne badedrakten koster mer i størrelse large enn i størrelse small. Det fikk Ingvild Leren Stensrud til å reagere. Foto: Privat / skjermdump.

Nyheter

Badedrakt koster mer i stor størrelse:  – Skuffet og lei meg

Da Ingvild Leren Stensrud skulle kjøpe ny badedrakt for sommeren hos nettbutikken Zalando, fikk hun en overraskelse da hun oppdaget at prisen øker i takt med størrelsen.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
  • Maiken Svendsen
Publisert:

– Da jeg så prisen tenkte jeg «what the f***?» Dette gir jo ingen mening. Jeg er rett og slett veldig skuffet og lei meg fordi jeg mener en slik praksis er urettferdig og forsterker en forestilling om at min kropp ikke passer inn, sier hun og legger til:

MÅTTE PUNGE UT: Om Ingvild Leren Stensrud ville kjøpe badedrakten fra Zalando hadde hun måtte ha betalt 150 kroner mer enn om hun hadde brukt en størrelse small. Foto: Privat.

– Det føles virkelig ikke riktig at prisen du må betale for et plagg ikke bestemmes av kvalitet og annet vi er villig til å betale for, men av hvilken størrelse du er, sier Ingvild Leren Stensrud.

En gjennomgang MinMote har gjort viser at dette gjelder for flere av badedraktene fra det samme merket hos Zalando.
I merkets egen nettbutikk er det derimot ikke forskjell i prisen mellom de små og store størrelsene.

NYHETER

Reklamerte for plus size strømpebukse med tynne modeller

14. desember 2017

- Ikke ulovlig

Hos Forbrukerrådet sier Pia C. Høst, leder av Forbrukerdialog, at denne måten å prise varer ikke er vanlig praksis.

– Det er ikke vanlig å prise størrelser forskjellig, men det er lov. Det er prisen du betaler i kassa som er endelig, så det er mulig å høre om du kan få varen rimeligere. Spør betjeningen eller send epost til kundeservice. Får du nei, så kjøp det i en annen butikk hvis du synes prisen er for høy, sier hun.

Totalt skiller det 150 kroner mellom den minste og største størrelsen på badedrakten som er tilgjengelig hos Zalando.
Etter å ha sett på badedrakten og blitt overrasket av prisen valgte Stensrud å kontakte butikkens kundeservice.

MINST: Denne badedrakten er både den minste og den billigste. Foto: Skjermdump.

MIDDELS: Badedrakten i den mellomste størrelsen er priset mellom den minste og den største. Foto: Skjermdump.

STØRST: Den største badedrakten koster 150 kroner mer enn den minste. Foto: Sjermdump.

Der fikk hun svar om at prisen alltid er individuelt satt etter en intern utregning av det spesifikke produktet.

– Jeg kan forsikre deg om at vi aldri setter en høyere pris i forhold til stigende størrelse, skrev butikkens kundeservice og la til:

– Dersom det er en forskjell mellom ulike størrelser er dette på grunn av ulike innkjøpspriser og etterspørsel. Den faktor som spiller inn er altså produksjonskonstnader og popularitet. Selger XS ikke like mye som en andre størrelsene, kan dette påvirke at prisen blir lavere.

Stensrud har tidligere handlet mye hos nettbutikken, og har aldri opplevd denne praksisen tidligere.

– Jeg synes uansett blir veldig feil av Zalando og se hver størrelse som et produkt når de setter pris og ikke beregne prisen utifra innkjøpsprisen til alle størrelsene de kjøper inn. Det er ikke riktig å legge den kostnaden på forbrukeren, sier hun.

NYHETER

LESERE RASER MOT ELLE NORGE ETTER «FLAT MAGE»-ARTIKKEL

27. juni 2017

Ekspert: Stusselig

Da MinMote tar kontakt med Zalando forteller de at de kan ikke kommentere enkeltsaker eller prisen på enkeltprodukter, ettersom prisen kan endre seg grunnet mange faktorer som tilgang, tilbud også videre.

– Det er vanlig å tilpasse prisen etter tilgang og etterspørsel. Dette gjelder også forskjellige farger og størrelser, sier Zalandos talsperson for Norden, Linda Huebner, og legger til at dette kun gjelder få produkter i butikkens utvalg.

NYHETER

KUNDENE RASER MOT CUBUS FOR SYLSLANK UNDERTØYSMODELL

4. desember 2014

Ingun Grimstad Klepp, tesktilforsker ved OsloMet, sier til MinMote at hun ikke har hørt om at prisen øker med størrelsene før.
– Vi har gjort noe forskning på markedet, og der fant vi at større klær til kvinner var hadde dårlig utvalg og var dårlig merket, sier hun.

Er Elise for tjukk for kleskjedene? Se episoden av «Elise undersøker» her:


Klepp legger til at om man sammenlikner priser og utvalg i butikker med større størrelser med priser og utvalg i vanlige kjedebutikker, vil de trolig være dyrere.
– En effekt av klesnormene er at en kropp som avviker fra idealet er vanskeligere å kle og dermed fremstår klærne kjedeligere, sier hun.
Prisen på badedrakten varierer ikke i nettbutikken til merket bak plagget.
– Det er litt trist, og litt stusselig. Det er flere ting som tyder på at bedrifter ønsker kunder som ser ut på en spesiell måte. Det er ikke forbudt, men lite hyggelig og lite generøst.

Publisert:

Les også

  1. Rihanna får kritikk for undertøyskolleksjon

    16. mai 2018

  2. Raser mot New York Times etter kommentar om yoga-tights

    20. februar 2018

  3. Gigi Hadid slår tilbake mot kroppskritikerne

    12. februar 2018

Relaterte artikler

NYHETER

Feil i kjendiskolleksjon for Bik Bok – kjole ble laget for liten

NYHETER

Mener store kleskjeder driver med grønnvasking

NYHETER

BikBok gjør endring etter kritikk: – Hvor er formene?

NYHETER

Bik Bok endrer størrelser etter press

NYHETER

Så mye sender norske nettshoppere i retur

NYHETER

Victoria's Secret får «verstingpris»

NYHETER

Nelly refses etter modell-utlysning