Kardashian fikk bærekraft-smell: – Stolt
Kourtney Kardashian Barker fikk pepper for bærekrafts-jobb. Nå har realitystjernen tatt bladet fra munnen.
Nylig ble det kjent at Kourtney Kardashian Barker (43) er fast fashion-merket Boohoos nye bærekraftsambassadør. Det fikk svært mange til å reagere.
Det har seg nemlig slik at Boohoo tidligere er blitt kåret til et av de minst bærekraftige merkene av det britiske parlamentets bærekraftskomité i 2019, ifølge Independent.
Året etter kom det også frem at merket har betalt sine ansatte tekstilarbeidere i Leicester 3,5 pund i timen, altså om lag 40 kroner. The Guardian skriver at merket har fått stadig kritikk for sine arbeidsforhold, og at de ikke har bedret dem.
At Kardashian Barker nå skal satse på bærekraft med fast fashion-merket – og dét med å slippe to kolleksjoner under New York Fashion Week, vekker sterke reaksjoner.
– Å bruke massiv påvirkning fra en kjendis til å selge mer ting vil aldri være løsningen, uansett hvor mye resirkulert materiale som blir brukt. Vi vet alle at det mest bærekraftige plagget er det du allerede har, skriver Instagrams motepoliti Diet Prada i deres innlegg om saken.
Håpet på kritikk
Nå svarer Kardashian på kritikken. På Instagram går hun ut og sier at kritikken kom som ventet, og at det var nøyaktig det hun håpet på.
– Jeg gikk frem og tilbake på om jeg skulle lage denne kolleksjonen med Boohoo, fordi det første jeg tenker på når jeg hører «fast fashion» er at det er dårlig for planeten.
Hun skriver videre at Boohoo spurte om hun ville bli deres bærekraftsambassadør, og at hun visste at det ville slå tilbake mot henne. Hun bestemte seg for å si ja, for å ha en mulighet til å påvirke selskapet og dytte det – og fast fashion generelt – i en grønnere retning.
– Jeg tenkte på oppmerksomheten denne kolleksjonen ville bringe til mennesker som ikke har peiling på hva fast fashion gjør med planeten. Det har definitivt skapt litt bråk, og det var det jeg håpet på, skriver Kardashian Baker og legger til:
– Jeg har ikke alle svarene, men for en som har gjort fast fashion-samarbeid tidligere, som ikke fikk kritikk fordi jeg ikke sa noe om at jeg ville gjøre det på en bedre måte, så er jeg stolt av å ha gjort dette med intensjon.
Nå vil hun også ha flere eksperter med på laget, for å jobbe mot en grønnere motebransje, og ber dem ta kontakt. Hun sier videre at hun og kleskjeden sammen jobber for endring, og at de vil dele mer av læringen de allerede har gjort.
Boohoo har ikke kommentert kritikken.
– Dette er svindel
Samarbeidet ble lansert i New York denne uken under selveste fashion week. Flere store stjerner hadde møtt opp for å se på plaggene, og etter endt motevisning mottok Kardashian Barker applaus og blomster fra de oppmøtte.
Kolleksjonen er også blitt tilgjengelig på Boohoos nettside, og flere av plaggene er allerede utsolgt.
Men hvor bærekraftig er egentlig disse plaggene? Vi tok en titt på den sølvfargede boblejakken i kolleksjonen. I nettbutikken står det at den kan brukes på fire forskjellige måter. Det ytre materialet er laget av 100 prosent polyester, fôret er også 100 prosent polyester, mens fyllet i jakken er 100 prosent resirkulert polyester. I beskrivelsen står det også at «polyuretan kan ikke resirkuleres, så vi må beholde jakken så lenge som mulig.»
Under plaggets beskrivelse står det også at knappene skal vare lenge, men at du kan sy dem på igjen om de skulle falle av. Videre kommer det også med flere «tips», og at jakken er laget i Kina. Og når du er ferdig med plagget, oppfordres det til å bruke det på en annen måte, selge videre, dele det, bytte det eller donere plagget.
Ingrid Vik Lysne, kjent fra sykollektivet Fæbrik, TV 2-serien «Rydderevulosjonen» og med-forfatter av boken «Gjenbruk med Ingrid og Ingrid», sier til MinMote at dette er alt annet enn bærekraftig.
– Hvordan er det mulig? Dette er svindel. Jeg blir forbanna. De bruker den grønne bevegelsen til å selge mer klær, sier Vik Lysne.
Hun hadde håpet at Boohoo, som er såpass store, kunne brukt «musklene» sine til å utvikle noen miljøvennlige løsninger.
– Det å påstå at en jakke som kan brukes på fire forskjellige måter er bærekraftig i seg selv, er bare tull. Det er tynn suppe.
Det eneste hun synes er positivt med shoppingsiden i nettbutikken, er at de gir enkel informasjon om hvordan man tar vare på plagget.
– Det er lett å finne informasjon, men det er det, sier Vik Lysne og kommenterer materialet boblejakken er laget av:
– Polyester drysser mikroplast og er ikke bærekraftig på noe som helst måte. De fleste plagg blir produsert av det fordi det er billig. Det eneste supertynne argumentet Boohoo har gående for seg, er at det er noe resirkulert polyester i plagget.