LEGGES NED: Print-utgaven av Det Nye vil ikke lenger være å finne i bladhyllene. Dette er en faksimile av magasinet som er i butikk nå. Faksimile/Det Nye.

Nyheter

Legger ned magasinet Det Nye

Etter mer enn seksti år parkeres printutgaven av Egmont-eide Det Nye.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
  • Ingeborg Aspeli
Publisert:

– Egmont Publishing satsing på nye digitale vekstområder tar form, og som et ledd i denne satsingen legges printutgaven av Det Nye ned, opplyser Egmont i en pressemelding.

Magasinet Det Nye har lang fartstid, og har eksistert i over seksti år. Helt siden 1957 har magasinet skrevet om mote, skjønnhet, samliv, helse, trening, kosthold og tyngre reportasjer for jenter og kvinner.

De siste årene har opplaget falt. Nå legges magasinet ned.

– Opplaget har gått kraftig ned siden 2005, og det viser at den målgruppen vi vil nå ikke er på print og det må vi justeres oss etter. Vi ønsker å fokusere på vekst både når det kommer til nye initiativer og gamle merkevarer, og en del av det er aktiv forvaltning av vår portefølje, sier ansvarlig redaktør og direktør i VO Ung, Martine Lunder Brenne, til MinMote.

ANSVARLIG REDAKTØR: Martine Lunder Brenne er ansvarlig redaktør og direktør i VO Ung. Foto: Ida Bjørvik

Nå skal Egmont utvikle og satse mer på digitale kanaler, podkast, YouTube og
eventer for å nå unge kvinner. Men hva som skjer med merkevaren Det nye er usikkert.

– Vi har våre digitale plattformer gjennom klikk.no, samt blogg.no. Men det er for tidlig å si om Det nye sin merkevare vil leve videre på nett, sier Lunder Brenne.

Hun sier det er vemodig å legge ned er merkevare med så sterk historie, men at det er en tid for alt.

– For å komme fremover må man også legge ting bak seg.

I 2005 hadde magasinet et opplag på mer enn 60.000 magasiner. I 2018 hadde magasinet et opplag på 11.429, noe som var en nedgang på 30,6 prosent fra året før. I 2017 skrudde Egmont merkevaren til å inneholde influencer-konseptet «De Nye».

– Det har nå utviklet seg til en egen influenceravdeling som har vokst seg langt større enn merkevaren den en gang var bygget på. I så måte har Det Nye vært en av våre store suksesser, også inn i en ny tidsalder, sier Brenne ifølge pressemeldingen.

Publisert:

Les også

  1. Fretex med ny satsing

    13. november 2019

  2. Kopianklager mot Sophie Elise

    1. november 2019

  3. Sats endrer klesregler etter kritikk

    31. oktober 2019

Relaterte artikler

NYHETER

Vogue kommer til Skandinavia i 2021

NYHETER

Disse er nominert til årets Gullbarbie

NYHETER

Norske magasinredaktører om Vogue Skandinavia: – På tide

NYHETER

Vogue-redaktør beklager i brev til ansatte

TILBEHØR

Norske merker lager «design»-ansiktsmasker

NYHETER

Bunadseksperter reagerer på munnbind i bunadsmønster

NYHETER

Gründer-ektepar åpner luksusbutikk på 800 kvadratmeter