- Klag på frisøren din

- Skal jeg sette i en kur? Håret ditt er ganske tørt, sier frisøren mens hun skylder håret mitt i vekslende kaldt og varmt vann.

hannekh
Publisert:

- Ehe...ja, jeg trenger kanskje det..?

Jeg vet jeg burde sagt nei. En kur hos frisøren koster 300 kroner, jeg kunne fått en hel flaske til hjemmebruk for samme prisen. Men jeg klarer ikke si nei. Etter et par timer i stolen har jeg ikke bare fått feil farge, men lengdene kler ikke ansiktet mitt. Jeg så det ble feil, jeg burde sagt fra, men jeg klarte ikke. Og som om det ikke var tøysete nok. Vel ute på gaten står jeg med en pose med to nye stylingprodukter, og en lommebok 2500 slankere. Det til tross for at badehyllen hjemme er full av hårprodukter jeg aldri har tid til å bruke når jeg stresser ut døren med vått hår klokken åtte om morgenen.

Så hvorfor sier jeg ikke fra da? Fordi det er ubehagelig, og så mye lettere å la være? Fordi det handler om meg, og min forfengelighet? Eller fordi frisøren har tatt på meg og stelt pent med meg i to timer.

Jeg kjenner en fyr som fikk øyenbrynene farget ufrivillig i frisørstolen. Hans mannlige frisør hadde gode overtalelsesevner, og han klarte ikke si stopp. Jeg undrer meg om han ville akseptert det om han kom for å hente bilen på verksted, og den var lakket i feil farge? Neppe. Eller kanskje. Det sies at bortskjemte nordmenn klager og syter for mye. Men nordmenn bør klage mer, sier Lisbet Berg, forsker ved Statens Institutt for forbruksforskning (Sifo), med spesialisering i forbrukerkompetanse.

- Forbrukeren er en kvalitetssikrer, og alle brands og markeder er avhengig av klager for å bli bedre. Det hjelper lite å bare klage til hverandre, sier Berg.

Hun tror at grunnen til at det er så vanskelig å si fra i frisørstolen er den veldig spesielle situasjonen man er i, berøringen og omsorgen man får av frisøren.

- Du blir stelt og klappet på, da er det liksom ufint å spørre om pris når frisøren tilbyr kur og hodemassasje. Jeg synes imidlertid at det er helt feil holdning. Man skal spørre om pris og man skal si fra når man føler seg feilklippet. Mange har mye identitet i håret sitt, og det tar år før det vokser ut igjen. Da må man våge å si fra, selv om det er vanskelig, sier Berg.

Forbrukerrådet har fått 30 henvendelser hittil i år fra folk som er misfornøyd med frisøren. Totalt kommer det 110 500 henvendelser i året til Forbrukerrådet, flesteparten gjelder bilkjøp (10.500). Det er sjelden folk klager på klippen til andre enn sine venninner.

Altfor mange av mine venninner fortsetter da også å gå til frisører de ikke er helt fornøyde med. Frisører som ikke skjønner hva de mener med kalde toner selv om de har med aldri så mange utklippsbilder av Kate Hudson eller H&Ms postordreblondiner. Som overtaler blonde venninner om at de ser ut som Demi Moore og sender dem brunhåret ut av salongen. Andre dropper inn hos ukjente frisører, med hjerte i halsen og håper på det beste. I en evig flukt fra frisører som ikke forstår dem.

Personlig fant jeg løsningen for noen år siden. Som gjør hvert frisørbesøk til en fest. Så får det så være at samboeren ikke ser forskjell når jeg kommer hjem. En frisør som forstår meg, som jeg har kjemi med, som jeg kan prate med om alt, som jeg kan dra på cafe og fjelltur med. Da er det heller ikke så skummelt å si fra. Komme tilbake og etterklippe. Gratis. Og en viktig ting til: Jeg har vært trofast henne i årevis fordi jeg selv ønsker, og ikke fordi det er ubehaglig å slå opp.

Publisert:

Finn mer innhold om: