Norske designere satser på klessalg til 25 millioner
Til tross for sin egen millionsuksess, mener Mardou & Dean at Norge er bakpå i det å tenke på mote som industri.
Til tross for sin egen millionsuksess, mener Mardou & Dean at Norge er bakpå i det å tenke på mote som industri.
Siden designerduoen bak merket Mardou & Dean vant Nåløyet i 2010, har pengepilen skutt til værs år etter år for Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors som utgjør den suksessfulle designerduoen.
Se video fra visningen og hør hva Mote-Norge mener om designermerket nederst i saken!
Mens de i 2011 kunne vise til en omsetning på én million kroner, og det følgende året en omsetning på fem millioner, slår tall fra fjoråret fast at suksessen er et faktum: Med en omsetningen på ti millioner kroner, har merket tidoblet omsetningen på bare tre år. Selv om 2014 såvidt er begynt, forteller Rosenfors at de i år satser på å selge klær for 25 millioner kroner.
- Ikke hatt respekt
Mens mange designere sliter med å få endene til å møtes, er Bredholt og Rosenfors blant de som kan leve av å være designere. Likevel opplever merkets kreative leder, Ingrid Bredholt, en holdning der det å jobbe med motedesign ikke blir anerkjent som en likeverdig del av norsk kulturliv som eksempelvis film, teater og andre kultursjangere.
- Det har ikke hatt så veldig respekt. De som er genuint opptatt av det, føler kanskje ikke at de blir helt sett for det. Men det viktigste jeg mener som gjør at vi halter litt, er at vi ikke ser på det som en industri, og det er ingen som vil putte penger i det. Det er synd, og jeg håper det forandrer seg, sier hun til minMote.
I Danmark er mote en svært stor eksportvare. Det mener Bredholt Norge bør lære av.
- Det er veldig få som sitter med penger i dag, som ikke har jobbet med mote før, og som tenker at «dette skal jeg putte pengene mine i». Veldig mange av merkene i utlandet som har gjort det bra, og spesielt i Skandinavia, har fått med seg folk og investorer som har sett at «her er det penger» og «dette er det spennende å være med på», utdyper hun.
Kjendisfavoritt
Torsdag kveld hadde Mardou & Dean visning i Kanonhallen i Oslo, et stort industribygg hvor rundt 700 oppmøtte fikk se hva merket mener vil være trendy for den kommende høstsesongen. Ifølge Bredholt er inspirasjonen til fargepaletten hentet fra nordlyset, og det var farger som mørk blå mot sort, metallisk skinn og speildetaljer som preget visningen.
Flere prominente gjester hadde tatt turen, og Jenny Skavlan var en av de mange som var mektig imponert over designerduoens visning.
- Den var hardcore. De var veldig selvsikre på at de har laget en hel sykt fet kolleksjon, sier Skavlan til minMote.
KKs moteredaktør Silje Pedersen, var klar på hvorfor hun prioriterte nettopp denne visningen.
- De er kanskje den beste designerduoen vi har i Norge, sier hun.
Visningen bestod av 40 antrekk til herre og dame. Også herrekolleksjonen bar preg av mye skinn, der både ettersittende, metalliske skinnbukser og ulike varianter av skinnjakker utpreget seg.
Vil åpne flere butikker
Tidligere har Mardou & Dean forklart at de tror nøkkelen til millionsuksessen kommer av at merket tør å være kommersielle. De håper nå å kunne utvide virksomhet ytterligere.
- Vi ønsker å åpne flere butikker, og det håper vi kan skje i de kommende årene. Utlandet ville vært fantastisk, men det er nok litt lenger frem i tid. Nå ser vi på de store byene i Norge, sier Bredholt.
Foruten at butikken de driver på Majorstua i Oslo går bra, har de også stor pågang i sin nettbutikk. Blant annet opplever de stor etterspørsel fra utlandet, spesielt fra Sverige og Danmark.
Tidligere har internasjonale kjendiser som Nicole Richie, Byrdie Bell og Kylie Minogue vist seg i buksene deres. Selv om jeans har dannet grunnlaget for merket, vil satsingen videre rette seg mot skreddesydde skinnjakker og stadig mer komplette kolleksjoner.
Selv har de ikke en spesiell type person de designer for. Ønsket er at de som interesserer seg for klær og mote skal føle seg euforiske når de går i et Mardou & Dean-plagg.
- Jeg føler man har laget et godt produkt når man ser at folk som er genuint interessert ser at det er et fint produkt, og velger produktet fordi det treffer mer på grunn av kvalitet og snitt, enn nødvendigvis om det er i tiden, er trendy, eller har blitt sett på en blogger. Man må finne en midtvei der, sier Bredholt.
Se bilder fra visningen her: