Nyheter

Varsity-brødrene om utenlandssatsingen: – Du rekker å bli usikker

LYKKES MED LUKSUSCAPS: Brødrene Alexander Salvesen Adams og Sebastian Salvesen Adams har tatt capsnisjen til utlandet. Foto: Fredrik Solstad/VG

Brødrene Adams innrømmer at de hadde mye flaks med utenlandssatsingen, men at de ikke kunne planlagt det bedre. 

  • Maiken Svendsen
Publisert:

Brødrene Alexander (29) og Sebastian (34) Adams har laget luksuscapser siden 2013. I Norge har brødrene allerede millionomsetning, og gründerbedriften har utviklet seg fra at de to gjør alt til at de har fått flere ansatte og fungerer mer som en liten organisasjon.

I 2017 hadde de et hårete mål om å åpne en butikk i utlandet. De klarte å åpne to, en i Frankrike og en i Tyskland.

– Det er den beste måten å ta en markedstest. Faktisk se om folk er villige til å bruke penger på produktet vårt, sier Sebastian.

De startet med St. Tropez fordi der er de fleste butikkene kun åpne i sommersesongen, altså fra mars til oktober. De fant fort ut at det var mulig, men dyrt.

– Vi fikk lokalet i april, og da måtte vi betale en million i husleie med en gang, forteller Alexander.

NYHETER

– Vi lager det vi ikke klarte å finne

Bar fem tonn butikkinteriør på en natt

Brødrene måtte så starte et fransk selskap, finne lokal regnskapsfører, sette seg inn i skatteregler og skaffe alle dokumenter. I tillegg skulle butikken bygges.

– Vi fikk fem tonn butikkinteriør på natten i juni og bar det 150 meter til butikken og bygde dag og natt i tre dager, ler de.

Så dro Alexander hjem til Norge for å sørge for at driften der gikk som vanlig.

– Det er lett å fokusere alt på utlandet i starten, men vi kan ikke glemme Norge fordi det er tross alt den driften som betaler for de nye satsingene, forklarer han.

– Utenlandssatsinger er jo ikke lønnsomme i starten. Det krever tid og penger, men man tjener ikke penger i starten, legger broren til.

Sebastian ble igjen og fungerte som butikksjef i Frankrike i fire og en halv måned. Butikken var åpen syv dager i uken, i 12–13 timer, og de hadde med seg fire norske ansatte til butikken.

– De første dagene vi var åpne så er det mange som bare går forbi, så du rekker å bli usikker på valget ditt, innrømmer Sebastian.

ANSES SOM NAIVE: Luksuscaps-nisjen til Alexander og Sebastian Adams blir heid på, men mange tror ikke at brødrene klarer å lykkes over tid, forteller de. Foto: Fredrik Solstad/VG

Duoen fikk mye av den samme responsen i Frankrike som i Norge. Butikkene rundt så ikke på capsnisjen som en konkurranse, kanskje heller mer naiv, forklarer brødrene.

– Men folk var nysgjerrige, syns det var kult og heide på oss. Noen tenkte sikkert også at de måtte kjøpe en caps i år fordi vi ikke kom til å være der neste år, ler brødrene.

NYHETER

Sluttet i jobben for å lage den perfekte hvite T-skjorten

Avsluttet med overskudd

Til tross for at ingen kunne fransk, så klarte de å selge flere capser enn de hadde forventet.

– Vi hadde håpet på å gå i null, men hadde regnet med dundrende underskudd, sier Alexander.

De avslører at de brukte dobbelt så mye som de hadde budsjettert på å åpne, men at de til slutt klarte å gå litt i pluss.

– Vi hadde et excel-ark hvor vi så at vi sakte, men sikkert, karret oss opp mot null, legger de til.

Silje Noreng fikser bryn for millioner av kroner, se hennes gründer-tips under:

I St. Tropez gjorde de en enkel markedsundersøkelse ved at de spurte alle som kom innom butikken hvor de var fra og hvor gamle de var. Det førte til at Tyskland pekte seg ut som et mulig nytt marked for duoen.

– Så da tok jeg på meg dressen og satt meg på flyet til München, forteller Alexander.

I løpet av fire dager gikk han fire mil og fikk to megleravslag, men til slutt fant de en megler som tok Varsity under sine vinger.

– Ved en tilfeldighet hadde Münchens svar på Eger eller Steen & Strøm et ledig pop-up-lokale som vi kunne leie i tre måneder, forteller han.

TILBEHØR

LAGER ØREDOBBENE KJENDISENE ELSKER

– Egentlig bare flaks

Da var det bare å hoppe på, ifølge brødrene. De hadde ikke tid eller råd til å lage eget interiør til en midlertidig butikk, men interiøret til den franske butikken var ikke i bruk.

– Så da leide vi en lastebil og kjørte til Frankrike, smiler de.

Da var det to stykker igjen i München og pusset opp, og to hentet interiør. I løpet av tre dager startet de tysk selskap, bygde butikken og fikk alle papirer i orden.

– Det var jo egentlig bare flaks, men vi kunne ikke planlagt det bedre, ler de.

FLAKS: Brødrene Sebastian og Alexander Adams kunne ikke planlagt høsten bedre, men innrømmer at de hadde hellet med seg. Foto: Fredrik Solstad/VG

I april skal de igjen åpne butikken i Frankrike, og i mars flytter Alexander til München for seks måneder.

– Målet er å ha en permanent tilstedeværelse også innenfor EU, men akkurat i hvilken form må vi se an, forklarer de.

Pia Tjelta om designdebuten:– Drittnervøs!

Doblet driftsinntektene

Brødrene skjønner at folk ser på caps-drømmen som noe uoppnåelig, men det gir brødrene mer motivasjon til å bevise at de kan lykkes. De har troen på at luksuscapsene har fylt et hull i markedet.

– Drømmen vår er å bli den neste Levis eller Converse. Vi skal lage et produkt som vil leve for alltid, sier Alexander.

Derfor har de aldri salg, og er opptatt av at salget ikke kun øker, men at de selger riktig antall capser.

– Det er et naturlig tak på hvor mange capser vi kan selge, men vi har ennå mye å lære når det kommer til både butikkdrift og markedsføring, forteller de.

NYHETER

– DET VAR EN MENTAL PÅKJENNING

I 2017 hadde merket driftsinntekter på over 15 millioner kroner, det er omtrent en dobling siden 2016. Driften av selskapet er lønnsom, ifølge brødrene, dermed har de mulighet til å ta ut lønnen de trenger.

– Det er ikke synd på oss, men vi vil jo helst beholde mest mulig i selskapet så vi kan investere i nye satsinger, sier Sebastian.

Ferie derimot:

– Det er vanskeligere, men etter hvert som vi blir flere og begynner å fungere mer som en organisasjon så vil det bli lettere å ta langhelger, legger de til.

Publisert:

Les også

  1. KLÆR

    Pia Tjelta om designdebuten: – Drittnervøs!

  2. KLÆR

    Nå er hårbøylen det hotteste tilbehøret

  3. NYHETER

    Kygo trekker seg fra kleskonflikt

  4. NYHETER

    Hun introduserer stjernene for norsk design

  5. KLÆR

    Drømmebutikken krevde massiv oppussing

Relaterte artikler

NYHETER

Bik Bok fikk verstingpris

NYHETER

Holzweiler om utenlandssuksessen: – Helt fantastisk

NYHETER

Oslo forbyr retusjert reklame

NYHETER

«Curve»-modell Eline Lykke: Ser en forandring i motebransjen

NYHETER

Han er Hollywoods nye favoritt

NYHETER

Se norske Sunniva posere som Lady Diana

NYHETER

Annijor: – Føler ikke jeg deler så mye