POPULÆR NETTBUTIKK: Mange influencere har samarbeidet med nettbutikken NA-KD, og den har med det blitt svært populær. Foto: Skjermdump/nakd.no.

Nyheter

Norske influencere om NA-KD etter massiv kritikk: – Sånn skal vi på ingen måte bli behandlet

Klesbutikken NA-KD sier de vil ta grep etter at historier om dårlig arbeidsmiljø begynte å florere. Norsk topp-influencer vil forsikre seg om at ukulturen er borte før de fortsetter samarbeidet. 

  • Thea Roll Rakeng
  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Det har stormet rundt den svenske kleskjeden NA-KD den siste uken. Det etter at den svenske influenceren Rodja Pazooki spurte sine 25.500 følgere på Instagram om hva de egentlig synes om NA-KD.

Innboksen hennes flommet over av tilbakemeldinger fra tidligere ansatte og praktikanter i merket som fortalte om en kultur med ubetalt arbeid, lange arbeidsuker og en sexistisk og rasistisk sjargong, skriver AFTONBLADET.

Pazooki delte flere av tilbakemeldingene anonymt på sin story på Instagram. Dette har forårsaket at ledelsen i NA-KD nå skal foreta en gransking av selskapet, og at en rekke influencere både i Norge og Sverige har sagt at de boikotter merket.

– Responsen har vært enorm, og det er fantastisk. Jeg hadde aldri trodd at mørketallene var så store. Dette viser at uansett om du er en liten eller stor influencer, så kan du virkelig gjøre en forandring, sier Pazooki til MinMote og legger til at hun stadig er i kontakt med nye personer i tilknytning til klesbutikken.

Hun er også kritisk til hvordan NA-KD har håndtert saken etter den brøt ut, og mener at de ikke har svart på anklagene og spørsmålene.

– Kommer ikke til å samarbeide med dem før ukulturen er ute

Gine Margrethe Larsen Qvale og Emma Ellingsen er blant de norske influencere som begge nylig har hatt store samarbeid med NA-KD. Både Qvale og Ellingsen har sluppet sine egne kleskolleksjoner for merket, og legger stadig ut shoppingvideoer, såkalte «hauls» på Instagram-kontoene sine.

Qvale sier til MinMote at hun ikke kommer til å fortsette samarbeidet med kleskjeden før hun med sikkerhet vet at de har ryddet opp internt.

– Jeg tar stor avstand fra den slags jobbforhold - og oppførsel generelt i livet. Sånn skal vi på ingen måte bli behandlet eller behandle andre. Jeg kommer ikke til å samarbeide med NA-KD før vi med sikkerhet får bevist og dokumentert at den form for ukultur er ute av firmaet, sier Qvale og fortsetter:

– Jeg syns likevel det er ikke er greit å boikotte et helt firma hvor mange fine mennesker jobber på grunn av noen som har skapt denne ukulturen. Jeg mener fast at de må finne roten i det vonde og rydde opp kraftig internt, og så se en stor forbedring før man gjør noe videre. Men dette er også arbeidsplassen til mange snille og gode mennesker også, og for de er dette ingen lek, sier Qvale til MinMote.

Susanne Kjellov, som representerer Qvale og Ellingsen under influencerbyrået Kontent, sier at de vil se hva som kommer ut av granskingen.

– Vi har selvfølgelig fått med oss saken, følger den nøye og tar sterkt avstand fra arbeidsmetodene og forholdene som er avdekket. Vi lar NA-KD gjøre sin interne gransking og ser hva som kommer ut av det, sier Kjellov til MinMote.

EGEN KOLLEKSJON: Emma Ellingsen slapp sin kolleksjon med NA-KD i april tidligere i år. Foto: Miranda Rendahl

Stopper praktikantprogrammet

Chief operating officer i NA-KD, Oscar von Konow, sier til MinMote at granskingen av selskapet har begynt og at resultatene vil presenteres for ledelsen og internt i selskapet. De har allerede stoppet praktikantprogrammet på ubestemt tid.

– Kort fortalt har vi, sammen med en uavhengig ekstern ekspert, iverksatt en etterforskning for å komme til bunns i påstandene som er rettet mot oss. Undersøkelsen vil resultere i en fullstendig rapport som presenteres for styret og ledergruppen. Vi er dedikerte til å iverksette tiltak og gjøre vårt ytterste for å sikre at vi har en arbeidsplass som lever opp til våre verdier. Vi har også stoppet rekrutteringen av nye traineer midlertidig. Praktikaprogrammet forblir midlertidig stoppet til vi er sikre på at vi har identifisert og løst eventuelle problemer.

TRE KOLLEKSJONER: Gine Margerthe Larsen Qvale har sluppet tre kolleksjoner for NA-KD. Her er et bilde fra den siste som ligger i nettbutikken nå. Foto: Produsenten/NA-KD

For høyt arbeidspress kan være helsefarlig

Yogindra Samant, overlege i Arbeidstilsynet sier at for stor arbeidsbelastning kan være svært helsefarlig. Samant understeker at han kjenner denne saken kun gjennom media og snakker om helsefarlig arbeidsbelastning på generelt grunnlag.

– Urimelige forventninger og for høyt arbeidspress kan føre til blant annet utbrenthet, psykiske lidelser som depresjon og angst i tillegg til muskel- og skjelettplager. Det kan også føre til frafall fra arbeidslivet i kortere eller lengre perioder. Det er uheldig for den enkelte og for arbeidsmiljøet på den enkelte arbeidsplass, sier han.

Overlege Samant peker på at hjemmekontor kan være spesielt sårbart i enkelte tilfeller ettersom man ikke har et kollegialt nettverk rundt seg.

– Det burde alle arbeidsgivere ha i bakhodet når de risikovurderer «arbeid hjemmefra». Det vil si, arbeidsgivere burde ta høyde for slikt i sine risikovurderinger og tiltak med henhold til å forebygge uheldige fysiske og psykiske belastninger ved hjemmekontor.

– Influencere må undersøke samarbeidspartnere

Det er ifølge Svenska Dagbladet ventet at nettbutikken NA-KD skal omsette for to milliarder svenske kroner i år.

Den norske influenceren Sara Emilie Tandberg (28), som har 342k følgere på Instagram, har tidligere samarbeidet med NA-KD. Hun avsluttet imidlertid sitt samarbeid med dem for et år siden, da hun følte det var noe som skurret.
– Jeg kuttet dem ut i fjor fordi jeg opplevde at de ikke ville dele salgstall og statistikk. Jeg vet at jeg selger godt for andre merkevarer, men de ville bare ha prøverunder. De var ivrige på å ha en testrunde først, men sa at salgstallene ikke var gode, og slik holdt de på i to-tre runder. Det var mange unnskyldninger. De fikk meg til å føle at jeg gjorde en dårlig jobb, selv om mine statistikker og tilbakemelding fra følgere sa noe annet.

Etter at hun avsluttet sitt profesjonelle samarbeid med klesbutikken har hun likevel fortsatt å handle fra dem privat. Det vil hun ikke lenger gjøre.

– Da denne saken eksploderte i Sverige begynte jeg å lese historier, og jeg reagerer sterkt på hvordan de har behandlet ansatte. For meg ble det da naturlig at jeg ikke vil støtte dem privat heller, før de viser en bedring, sier hun.

Hun mener også at mange influencere må bli flinkere til å gjøre undersøkelser av selskapene de skal samarbeide med.

– Jeg tror nok mange har vært uvitende. Litt av problemet er kanskje at man ikke snakker nok sammen. Jeg vil alltid sjekke de jeg skal samarbeide med, noe jeg tror er veldig viktig.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Influencere i Norge og Sverige boikotter klesgiganten NA-KD

NYHETER

Best og verst fra moteåret som gikk

NYHETER

Baron Von Bulldog står bak «Maskorama»-kostymene

NYHETER

Skattelistene: Så mye tjente influencerne i 2019

NYHETER

Alt om Joe Bidens stil: Slik nailer han president-stilen

NYHETER

Chanel Métiers d’Art: Tightsen er godkjent av selveste Chanel

NYHETER

Jennifer Lopez: Ble tilbudt Botox som 23-åring