PÅVIRKERE: Bloggere har mye makt gjennom sosiale medier, og trenger mer tilsyn, mener regjeringen. Foto: Getty Images

Nyheter

Regjeringen vil styrke blogg-politiet

I statsbudsjettet for 2019 vil regjeringen gi Forbrukertilsynet en økning på seks millioner kroner, som blant annet er øremerket oppfølging av bloggere og influencere som bryter markedsføringsloven. 

  • Ingeborg Aspeli
  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

– Vi trenger rett og slett å styrke blogg-politiet, sier barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H) til MinMote.

Statsbudsjettet for 2019 legges ut i begynnelsen av oktober. Der blir det foreslått at Forbrukertilsynet skal få en økning på seks millioner kroner, slik at de kan gå bloggere nøyere i sømmene når det kommer til merking av reklame.

– Vi øker totalt Forbrukertilsynets budsjett med 23 prosent for å styrke tilsynet med digitale kanaler. Det viser hvor alvorlig regjeringen tar dette, og at vi ønsker å bekjempe negativ påvirkning.

Hofstad Helleland innrømmer at de ikke har klart å henge med så langt.

– Vi må henge med i samfunnsutviklingen. I denne bransjen har vi rett og slett ikke klart det så langt, vi har ligget et skritt bak. Derfor må vi ta noen skikkelig grep og satse ordentlig på dette, sier hun.

TAR GREP: Linda Hofstad Helleland mener det er på tide at regjeringen henger med på utviklingen i bloggbransjen. FOTO: HALLGEIR VÅGENES, VG

– Føler det er urettferdig

I august fikk Anna Rasmussen (22) en bot på 100. 000 kroner. Hun ble den første bloggeren i Norge som ble ilagt et overtredelsesgebyr for brudd på markedsføringsloven. Forbrukertilsynet mener at Rasmussen skal ha holdt konkurranser på sin åpne Facebook-profil – uten at vinnere ble trukket.

Anna Rasmussen (22) forteller til MinMote at hun er positiv til strenger regler, så lenge de gjelder for alle.

– Jeg føler det er litt urettferdig i forhold til hvordan idrettsutøver må merke ting for eksempel, sier hun.

Hun forteller at hun synes det er litt vanskelig å forholde seg til reglene.

– Det er nye regler hele tiden. Det er lett å følge de når man er klar over hva man skal gjøre, men det vet man ikke alltid, sier bloggeren.

TOPPBLOGGER: Anna Rasmussen (22) synes strenge regler er positivt, så lenge de gjelder alle. Foto: LINE MØLLER, VG

Rasmussen får støtte av «Skal vi danse»-deltager og blogger Martine Lunde (22). Hun syns det er bra at det finnes et regelverk, og mener at flere bloggere burde strammes opp, men at det kan være vanskelig å gjøre alt riktig.

– I alle jobber er det regler, og reglene bloggere har må følges. Reglene er ikke helt klare, og plutselig får jeg høre om regler jeg ikke har hørt om før, sier hun.

Da hun får høre om regjeringens plan for et styrket blogg-politi blir hun skeptisk.

– Jeg syns det er bra om de tar tak i det, men syns det høres voldsomt ut at de skal bruke seks millioner til på det. Jeg syns det er merkelig at det er det skattepengene mine skal gå til.

Blogger Anniken «Annijor» Jørgensen (22) er enig med sine bloggkolleger.
– Hva skal man si? Av alle ting å bruke energi og penger på. Vi har så vidt dyrevelferd, men bloggpoliti skal vi ha, spør hun seg.

STØTTER BLOGGKOLLEGA: Martine Lunde (t.v.) og Anniken Jørgensen (t.h.) støtter Anna Rasmussen i at det kan være vanskelig å følge markedsføringsloven på sosiale medier. Foto: Tore Kristiansen/Hanna Kristin Hjardar/VG

– Noen av bloggerne her til lands driver millionbedrifter

Statsråden mener etiske retningslinjer og brudd på markedsføringsloven brytes altfor ofte i sosiale medier.

– Bloggere bruker seg selv som reklameplakater, og for unge kan det være vanskelig å forstå forskjellen på hva som er reklame og ikke. Derfor må det merkes tydelig, forklarer hun.

– De fleste bruker sunn fornuft og følger reglene. Men det er noen som bryter dem, og de kommer til å bli slått hardt ned på.

Hun påpeker at det skal fokuseres på bloggere som driver i stor skala og som har mange følgere.

– Det er de som driver med blogg og sosiale medier som næringsdrivende vi vil se nærmere på, ikke de som blogger i liten skala for familie og venner. Noen av bloggerne her til lands driver millionbedrifter, og det er veldig viktig at vi henger på.

GLAD FOR NYTT BLOGG-POLITI: Blogger Kristine Ullebø mener en opprustning av bloggpolitiet betyr at bransjen hun er en del av blir tatt på alvor. Foto: HANNA KRISTIN HJARDAR/VG

Influencer Kristine Ullebø, som også er en av TV 2s «Bloggerne»-profiler, sier til MinMote at hun er glad for at det legges mer ressursser til bloggovervåkning.

– Dette betyr at bransjen blir tatt på alvor, så jeg er kjempeglad for at vi får et såkalt bloggpoliti som skal følge med. Jeg elsker jobben min, og vil bare gjøre den så godt som mulig og følge reglene.

Ullebø mener regelverket som eksisterer i dag er på god vei til å bli velfungerende, men at det fremdeles er en vei å gå.
– Jeg håper disse midlene vil bidra til å lage et tydelig regelverk som er enkelt å følge og forstå for alle. Inntil videre er jeg for å merke alt som er annonse, enten det er en sponset genser eller et betalt innlegg, for det sitter unge jenter der ute som kan bli påvirket, sier hun til MinMote.

NYHETER

Kjendiser får refs for reklame – risikerer bøter

I tillegg til å følge opp overtredelser av markedsføringsloven og etiske retningslinjer, skal Forbrukertilsynet også drive med veiledning.

– De skal hjelpe påvirkere og bloggere til å forstå hvordan de skal merke reklame og hvordan de skal forholde seg til det etiske, sier hun.

Hofstad Helleland skal også utvikle nye etiske retningslinjer for å unngå uheldig kroppspress, sammen med bransjen selv.

– Sosiale medier er en viktig årsak til at unge opplever kroppspress, så dette skal vi også ta på alvor.

Direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth forteller at det er en gledelig nyhet at de vil få flere midler.

– Vi er nå i dialog med departementet om hvordan vi skal forvalte de nye midlene. Sosiale medier og andre digitale flater er et viktig område for oss, og pengene vil bidra til å styrke arbeidet vårt – også på dette feltet, sier hun.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Marius Borg Høiby og Juliane Snekkestad i Vogue-serie

  2. NYHETER

    Kjetil Rolness: – Ungdomsmoten har aldri vært kjedeligere, styggere eller mer usexy

  3. NYHETER

    Ber skjønnhetsindustrien skjerpe seg: – Bør ikke bygge oppunder Kardashian-syndromet

  4. NYHETER

    Tilbyr rabatterte priser på fillers til studenter: – Forkastelig

Relaterte artikler

NYHETER

Nå får bloggere etiske retningslinjer mot kroppspress

NYHETER

Influencere etterlyser tydeliggjøring av etiske retningslinjer mot kroppspress

NYHETER

Ber skjønnhetsindustrien skjerpe seg: – Bør ikke bygge oppunder Kardashian-syndromet

NYHETER

Vixen-finalister med dårlig reklamemerking - juryen mener det ikke er en problemstilling

NYHETER

Forbrukertilsynet ber influencer-annonsør om å skjerpe seg

NYHETER

Minister: – Jeg er bekymret for unges selvbilde

NYHETER

Kristine Ullebø gikk moteshow i Paris