GUTTEKLUBBEN: Henrik (Tobias Santelmann), Jeppe (Jon Øigarden), Adam (Simon Berger) og William (Pål Sverre Hagen) fra serien «Exit». Foto: Fremantle/NRK.

Nyheter

Slik skapte han «Exit»-stilen

– Skulle vi kjøpt alt dette måtte vi hatt et budsjett på kanskje fem millioner kroner – bare på klær og tilbehør, sier kostymedesigner Baron Von Bulldog.

  • Ingeborg Aspeli
Publisert:

Designklær, men ikke for prangende. Gjennomført, men alltid med par karakterbrister. Slik beskriver Kjell Nordström «Exit»-stilen.

Nordström, som de fleste kanskje kjenner under designernavnet Baron Von Bulldog, står bak kostymene i høstens mest omtalte norske TV-serie.

– Hvis folk synes denne serien er sjokkerende, da har de ikke vært borti mye altså, sier Nordström lattermildt.

Serien er basert på historier fire forretningsmenn har fortalt til produksjonsselskapet Fremantle. Nordström forteller at han ikke har møtt de ekte personene som serien handler om, men at han har sett filmopptakene hvor de forteller sin historie.

– Og det er ingen tvil om at de mener det de sier, sier han.

UNG OG RIK: Tobias Santelmann spiller karakteren Henrik. Foto: Fremantle/NRK

Men det han var mest opptatt av var hva de hadde på seg.

– Jeg studerte veldig hvordan de var kledd, for eksempel for mange knapper de hadde kneppet opp på skjorten og at de gjerne hadde silkeskjerf istedenfor slips. Og alle fire gikk med Armani-jeans! Så jeg har vært veldig tro mot de tingene jeg observerte, forteller han.

KOSTYMEDESIGNER: Kjell Nordström står bak kostymene i «Exit». Foto: Ingeborg Aspeli/MinMote

Han forteller at han først ble sjokkert over hvor lite klassisk «forretningsmann» de var kledd.

– Dette er ikke de eldre forretningsmennene, men de yngre som har tjent sine første 100 millioner før de fylte 30 år. Så det er et spesielt miljø med en egen kleskodeks, sier han og forteller videre om prosessen:

– Det var veldig gøy, men ikke minst veldig utfordrende. Det er ganske lett å portrettere et rikt miljø, for man vet at der er mye luksusvarer. Det vanskelige er å få inn det jeg kaller «DNA», som skiller de forskjellige karakterene fra hverandre.

INSPIRASJON: Kjell Nordstrøm lagde moodboard til de forskjellige karakterene og settingene. Foto: Privat.

Nordström forteller at han hentet først og fremst inspirasjonen til klesstilen fra det ekte finansmiljøet i Oslo.

– Det er kanskje unorsk, men det eksisterer – det er absolutt der. Hvis du er på Champagneria en kveld, så ser du hele miljøet for å si det sånn.

WELLNESS

Stilfulle TV-serier du kan se nå

For å få «Exit»-stilen i havn måtte han blant annet ta med noen av skuespilleren på en liten research-tur til Tjuvholmen.

– Det ble litt vanskelig da skuespillerne skulle prøve klærne, for det er jo ingen som har lyst til å se ut som en drittsekk. Skuespillere har en fin mekanisme, som jeg liker veldig godt, ved at de vil forsvare rollekarakteren sin. Man vil gjerne gjøre de litt mer menneskelige og kanskje kulere enn de egentlig er. Til slutt sa jeg til dem at enten så kler dere på det her, eller så må dere dra til Tjuvholmen en dag for å se hvordan folk faktisk ser ut. Og vi var faktisk der for å se på folk og da tok det ikke lang tid før de sa «ok, vi skjønner».

MOODBOARD: Dette moodboardet lagde Kjell Nordstrøm for karakteren «Hermine». Foto: Privat

Han forteller at de hadde et begrenset budsjett til klær og tilbehør, men de var likevel opptatt av at alle merkevarer skulle være ekte.

– Det var vanskelig å få tak i alt det dyre. For vi hadde jo egentlig ikke noe budsjett. Skulle vi kjøpt alt dette måtte vi hatt en budsjett på kanskje fem millioner kroner – bare på klær og accessoirer, sier han.

Derfor lånte de mye klær og tilbehør. Både av privatpersoner, samt utleietjenesten Fjong. De fikk også tilgang til Arvid Krogh, som driver Krogh Optikk, sin private solbrillesamling.

ELEGANT: Agnes Kittelsen, som spiller Hermine, i en kjole fra Diane Von Furstenberg. Foto: Fremantle/NRK

Nordström er opptatt av at selv om det var mye designerklær måtte det absolutt ikke være en logofest. Hvis du ikke har et trent øye legger du for eksempel kanskje ikke merke til den dyre Diane Von Furstenberg-kjolen karakteren Hermine, som spilles av Agnes Kittelsen, har på seg i en scene på The Thief.

– Jeg ville ikke ha for mye logoer. På noen solbriller og vesker ja, men jeg tok ikke noe med veldig prangende logoer. Når du har veldig mye penger vil du vise det – men ikke med logoer, sier Nordström bestemt.

KLÆR

Slik jobbet de med kostymene i «Lykkeland»

DYR GARDEROBE: En sniktitt på Hermines garderobe. Foto: Privat

Han er også opptatt av at rollekarakterene skal ha noen ting som kanskje er litt atypisk. Han peker for eksempel på at William, som spilles av Pål Sverre Hagen, har på seg et par solbriller fra det norske merket Tom Wood i scenen på hagefesten. Merket assosieres kanskje ikke først og fremst med finanseliten.

– Alt skal ikke være «perfekt». For da faller det litt igjennom, forklarer kostymedesigneren.

KLASSISK MED EN TWIST: William, som spilles av Pål Sverre Hagen, en hvit, sommerlig dress og solbriller fra Tom Wood. Foto: Fremantle/NRK

Karakteren Hermine har mye designerklær, men ifølge Nordström var det også viktig at bakgrunnen hennes skinte igjennom i klesskapet.

– Hermine er en trofékone, og hun vet det. Men hun er ikke komfortabel med å være det. Og derfor hadde det vært for enkelt å kle henne opp som en typisk trofékone. Hermine kommer heller ikke fra en rik familie, så det var viktig at hun ikke bare gikk i dyre klær. Noen ganger måtte den Hermine var før hun møtte Adam komme til syne, forklarer han og legger til:

– I bilen til Adam på vei til sommerfesten for eksempel, så sitter hun i en denimskjorte fra Lee. Og den er faktisk min egen!

– Øystein Karlsen (red.anm.: serieskaperen) måtte til og med skrive inn en liten replikk på grunn av den jeansskjorten, for det passer jo egentlig ikke inn. Likevel var den så riktig, fordi det var ett øyeblikk hun kunne slappe av. Hun måtte ikke vise seg fram. Så de skrev inn replikken til Adam «Du skal vel skifte?», for at det skulle forklares.

KJENDIS

Sonja Henie: Verdensmester og motedronning

PÅ SETT: Kjell Nordstrøm sammen med skuespiller Lise Fjeldstad som spiller moren til Hermine. Foto: Privat

Nordström forteller at han mener han selv har gjort er bra jobb hvis ingen legger merke til at han jobbet med serien.

– En bra kostymedesigner får det til å se ut som det ikke har vært en kostymedesigner der, sier han.

VIL DU HOLDE DEG OPPDATERT PÅ MOTE OG TRENDER?

Følg MINMOTE PÅ INSTAGRAM for å få daglige oppdateringer og inspirasjon!

Publisert:

Les også

  1. KJENDIS

    Sonja Henie: Verdensmester og motedronning

  2. WELLNESS

    Stilfulle TV-serier du kan binge

  3. KLÆR

    Slik jobbet de med kostymene i «Lykkeland»

Relaterte artikler

NYHETER

Baron Von Bulldog står bak «Maskorama»-kostymene

WELLNESS

10 moteriktige serier du kan binge nå

NYHETER

Slik vil norske designere fremme bærekraft

NYHETER

Lange ventelister hos frisør- og hudpleiesalongene

KJENDIS

Påskespalten: Kine Hartz

KJENDIS

Kronprinsesse Märtha: Kongelig eleganse

NYHETER

Isabella Löwengrip om depresjon: – Jeg fikk elektrosjokk