MER BÆREKRAFTIG: Det nye, norske merket Ilag skal ha fokus på bærekraft. Foto: Trude Westby og Tone Tønseth.

Nyheter

Nytt norsk klesmerke: – Det skal være folkelig

Tidligere designer i Varner, Renate Nipe (38), satser for seg selv og introduserer et nytt, mer bærekraftig merke som skal passe på jobb, sofaen og på fest. 

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

På nettsiden Ilagilag og Instagram-profilen @Ilag__ har det den siste tiden blitt lagt ut flere hint om et nytt klesmerke, men hvem som står bak har vært en hemmelighet.
Nå kan MinMote avsløre at dette er tidligere Urban og Days Like This-designer Renate Nipes nye merke.

Nipe har tidligere jobbet som designer for Varner-konsernet i 10 år og senest som seniordesigner for kjeden Days Like This. Hun sier til MinMote at hun alltid har ønsket å skape noe eget, og hun kom frem til selve konseptet for rundt 1,5 år siden.

KLÆR

Dette blir de største trendene i 2020

19. desember 2019

Nipe har fått støtte av Innovasjon Norge for sin nyskapende måte å tenke rundt forbruk av klær. Hun ønsker at kunden skal ha behov for å kjøpe mindre.

– Om du kjøper et plagg fra Ilag er tanken at du skal kunne levere de tilbake til butikken etter å ha brukt det. Da kan du få rabatter på nye plagg, og det gamle vil bli renset, reparert eller redesignet og solgt igjen. Dermed kan også andre kunder kjøpe brukte plagg i nettbutikken. Plaggene vil gå i loop til de fremstår ubrukelige, før de blir sendt til gjenvinning, sier Nipe.

DESIGNER: Renate Nipe. Foto: Privat.

Merket lanseres offisielt under motemessen Ciff i København i slutten av januar. Etter dette skal den første kolleksjonen vises frem til innkjøpere hos agenturet Freudian Kicks.

– Det skal være folkelig

Navnet Ilag beskrives på nettsiden som «et positivt ladet ord for å gjøre noe sammen, for hverandre og for fellesskapet. Et ord som vekker opp under norsk dugnadsånd, det å gjøre noe for andre uten å forvente noe tilbake.»

I startfasen har hun også hatt små annonsesamarbeid med micro-influencere.

– Jeg har prøvd å knytte meg til ekte, hel ved-folk som har en påvirkningskraft i sitt nærområde. Det skal være folkelig, sier hun.

NYHETER

DETTE ER ÅRETS FARGE 2020

18. desember 2019

Tanken er at det skal være et merke med klær som passer til alle, som du skal kunne bruke til alt.

– Å være komfortabel og avslappet er det viktigste. Dette skal være klær du vil ta på deg om morgenen og ikke skifte ut av før du legger deg. Det skal passe til både jobb, sofaen og fest. Ilag skal kun ha norsk inspirasjon, all foto skal tas på norsk sokkel. Ilag skal dyrke det norske, et Norge slik vi ser det!
sier designeren.

untitled link

Prisene vil ligge i et midtsjikte hvor de fleste plaggene vil koste mellom 1200 og 2200 kroner. Plaggene skal ifølge Nipe ha gode kvaliteter, og hun har brukt over ett år på å finne de rette fabrikkene.

– Jeg trenger å vite at de som lager klærne har det bra, og at det er etisk samtidig som det er mer bærekraftige materialer, sier hun.

NYTT KONSEPT: Renate Nipe står bak merket Ilag. Foto: Trude Westby og Tone Tønseth.

Å ta steget til å satse på eget merke har ikke vært bare enkelt, og designeren sier støtten fra Innovasjon Norge, støtten fra samboeren og nettverk rundt henne har vært avgjørende.

– Jeg sover ikke så godt om natten. Den jeg får mest mail av, er meg selv. Det er veldig spennende, og jeg legger hele meg i Ilag, sier hun til MinMote og legger til:
– Jeg har studio på garasjeloftet vårt hjemme, så det er i ekte gründerånd hvor jeg prøver å gjøre mest mulig for minst mulig penger. Jeg får mye backing fra personer rundt meg som er gode på det jeg ikke kan så mye om.

Publisert:

Les også

  1. MinStil: Andrea Hegard

    3. januar 2020

  2. De nye it-jentene: Nikoline Anundsen

    20. desember 2019

  3. Dette blir de største trendene i 2020

    19. desember 2019

Relaterte artikler

NYHETER

Startet klesmerke rett før corona: – Har våknet med et gisp

NYHETER

Er panting av klær fremtiden i motebransjen?

NYHETER

Norske Livid opplevde 80 prosent nedgang i omsetning: – Dramatisk

NYHETER

Amanda Hearsts norske eventyr

NYHETER

Mener store kleskjeder driver med grønnvasking

MOTE

Mathilde (25) og Fam (24) vil gi plaggene dine et lengre liv

NYHETER

H&M starter med utleietjeneste