Kinesisk selskap kjøper seg inn i Holzweiler
Skal fremme vekst for motemerket internasjonalt.
Det kinesiske Sequoia Capital China har gått inn som majoritetseier i det norske klesmerket Holzweiler, ifølge Business of Fashion.
Ifølge en pressemelding sendt ut av merket vil de utvide til Kina, USA og Storbritannia. Allerede i oktober vil de åpne egen butikk i København, og det planlegges for åpning av en butikk i London våren 2023.
Merket ble grunnlagt av søsknene Susanne og Andreas Holzweiler i 2012. I 2014 ble også Maria Skappel Holzweiler en del av selskapet. De tre vil fremdeles være inne på eiersiden, men med en mindre andel enn tidligere. Selskapet vil ikke opplyse om prisen på oppkjøpet.
– Dette markerer begynnelsen på en slags Holzweiler 2.0, sier Holzweiler-trioen til BOF.
Angelica Cheung, Venture Partner i Sequoia Capital China, sier i saken at Holzweiler har den perfekte miksen av kvalitet, design og en moderne tilnærming til livsstil.
– Vi tror på at det har en stor mulighet til å utvide til andre deler av verden, spesielt i en tid hvor kunden setter pris på natur, å være ute og menneskelig kontakt mer enn noensinne. Sequoia China vil støtte familien, med alle våre ressurser, på veien, sier Cheung til magasinet ifølge Fashion Network.
Holzweilers pressekontakt Chloe Long sier til MinMote at det kinesiske selskapet er lidenskapelig opptatt av å ivareta Holzweiler norske verdier.
– De vil støtte oss i vår reise når vi introduseres for et nytt og globalt publikum.
På spørsmål om hvor stor investering det er snakk om, svarer ikke Long, men i pressemeldingen kommer det frem at det er snakk om en «signifikant investering».
Familiebedriften Holzweiler har gjort stor suksess de siste årene. De har åpnet egne flaggskipsbutikker, vist frem kolleksjonene sine under moteuken i København og til og med startet sin egen restaurant. De har også fått kritikk for å søke en ulønnet praktikant.
Motemerket har blitt en favoritt blant mange nordmenn, og har også flere ganger blitt sett på internasjonale superstjerner.