Italiensk motehus dekket catwalken med ekte pels
Motehuset Fendi hadde dekket hele catwalken med ekte geitepels da de viste sin høstkolleksjon for herrer. - Viser et nochalant forhold til pels, sier PR-ekspert Nils M. Apeland.
Pelsdebatten har rast i lang tid, og senest i høst førte angoraullavsløringen til at en rekke kleskjeder og motehus valgte å slutte med den omstridte kaninpelsen i sine produkter.
Mandag viste det italienske motehuset Fendi frem sin herrekolleksjon for høsten 2014 i Milano, men det var ikke bare klærne som ble gjenstand for diskusjon i ettertid: Underlaget modellene trådte på var nemlig ekte pels. Ifølge både Womans Wear Daily og Financial Times var det geitepels modellene spankulerte på.
- Provokasjon
Visningen har vekket oppsikt internasjonalt, og blitt omtalt i en rekke medier. PR-ekspert Nils M. Apeland, som underviser på Markedshøyskolen, mener den pelsbelagte catwalken tyder på at Fendi ønsker å være kontroversielle.
- De gjør det trolig som en provokasjon, for å vekke oppmerksomhet og være nyskapende. Den symbolske betydningen av det de gjør er ikke nødvendigvis selve pelsen på catwalken, men symbolikken i at modellene går på den. Det viser et nochalant forhold til pels, sier Apeland til minMote.
Han sammenligner visningen med de kontroversielle kampanjene det italienske merket Benetton hadde på 90-tallet, der aidssyke, homofile, barnesoldater og andre undertrykte grupper ble brukt i deres reklamer. Apeland er imidlertid usikker på om merket er bevisste på signaleffekten bruken av geitepelsen sender ut.
- Enten det er bevisst eller ubevisst, utfordrer Fendi noen tabuer. Pels er veldig politisk ukorrekt i vår tid. Enkelte selskaper gjør ting som er upolitisk korrekt med åpne øyne, og kan likevel komme unna med det fordi deres kjøpere vil ha det. Produktene Fendi selger er det få som har tilgang til, og med denne visningen ønsker de kanskje å forsterke sin rolle som et merke som appelerer til en smal, men bevisst gruppe, sier han.
Inspirert av naturen
Også selve kolleksjonen var preget av plagg med pelsdetaljer: Financial Times-journalist Charlie Porter observerte kun åtte antrekk som ikke inneholdt pels i motehusets høstkolleksjon.
- Når antrekket var pelsfritt, var det ungt og interessant, med innslag av fine og enkle grå dresser, skriver journalisten i sin oppsummering av moteuken i Milano.
Etter showet skal sjefsdesigner Silvia Venturini Fendi ha forsikret engstelige publikummere om at geitepelsen ville bli brukt som tepper i Fendis hovedkvarter. Om selve kolleksjonen forklarte hun at inspirasjonen var hentet fra naturen av Fendis råmaterialer.
- Vi lager en kobling mellom Fendi-mannen og den primitive, organiske naturen av Fendis råmaterialer, forklarte sjefsdesigneren om bakgrunnen for kolleksjonen og visningen, ifølge Style.com.
- Demonstrasjon mot pelsdyrforkjempere
Karen Frivik i Dyrevernalliansen er provosert over Fendis visning, og mener det virker som om motehuset viser en forakt mot den pågående debatten mot pelsdyroppdrett.
– Når vi nå har en sterk og pågående debatt mot bruk av pels i hele Europa, så virker dette unektelig som en demonstrasjon mot alle oss som kjemper mot bruk av pels og dagens bestialske pelsdyrproduksjon. Selv om dette er geitepels, og forhåpentligvis fra dyr som tross alt har fått bevege seg utendørs, er det et kraftig signal å bruke huden fra døde dyr til å tråkke rundt på, spesielt når det kommer på en catwalk, sier Frivik til minMote.
minMote har henvendt seg til Fendi, men ikke lykkes med å få en kommentar.