Tallene som vipper «Fotballfrue» av bloggtronen
Interessen for bloggeren Caroline Berg Eriksen (28) stuper, mens Sophie Elise Isachsen (21) er mer populær enn noen gang. MinMote har sammenlignet to av Norges mest profilerte bloggere.
ØKER: Sophie Elise Isachsen har økt lesertallene, medieomtalen og inntekten i 2015. Foto: Helge Mikalsen/VG
FALLER: Tallene MinMote har hentet inn viser at det er fallende interesse for Caroline Berg Eriksens blogg. Foto: Frode Hansen/VG
Denne uken gikk Sophie Elise av med de to gjeveste prisene under Vixen Blog Awards: «Årets Blogger» og «Folkets Favoritt».
Og for Isachsen har pilene pekt oppover det siste året: Hun økte inntekten fra året før, ble kåret til landets mektigste kvinne i norske medier, samfunnsengasjerte seg, og har forlengst passert Caroline Berg Eriksen og blitt nummer én på Blogglisten
Fredag toppet hun det med å bli hedret på Blog Awards. Berg Eriksen - som ikke ville la seg intervjue av presse om noe annet enn hva hun hadde på seg, fikk prisen for «Beste livsstilsblogg».
Er «Fotballfrue» i ferd med å miste grepet?
MinMote har hentet ut tall fra 2013 til 2015 som viser utvikling i lesertall, medieomtale og inntekt på landets to mest profilerte bloggere.
Sophie Elise har mer vekst enn Berg Eriksen i alle de tre kategoriene.
(Se stor oversikt lengre ned i saken!)
Isachsen forteller til MinMote at hun er smigret over tallene.
- Jeg er enig i at ærlighet er personlig mer spennende for meg å lese om i en blogg, men når det er sagt så liker jeg Caroline sin blogg veldig godt også. Jeg tar med leserne mine på en ærlig reise fra ung til voksen, og leserne mine vokser med meg, noe som gjør at det sikkert er spennende å følge over lengre tid og at jeg får med meg flere lesere på veien, sier Isachsen.
MinMote har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med Caroline Berg Eriksen, Lars-Kristian Eriksen og manager Peter Peters, og sendt sitater og tall på mail. Da vi møtte dem på Vixen Blog Awards fredag, ville ingen av dem kommentere saken.
- Berg Eriksen stagnerer
PR- og kommunikasjonsekspert, Trond Albert Skjelbred, begrunner Sophie Elises økende popularitet med at hun har klart å vokse med målgruppen sin.
- Sophie Elise fremstår som et viktig forbilde. Spesielt det siste året med tanken på samfunnsengasjementet hun har demonstrert på bloggen sin, som har gjort at hun har fått bredere leserskare, kredibilitet, og positiv omtale i media. Berg Eriksen har på sin side primært fått negativ omtale, sier Skjelbred og sikter til retusjeringsavsløringene og de falske kommentarene skrevet av ektemannen.
Skjelbred mener tallene viser at Berg Eriksen er i ferd med å stagnere.
- Alt koker ned til ærlighet. Man kan stille spørsmål ved motivene til Sophie Elise rundt samfunnsengasjementet, og det er det også viktig at vi gjør siden hun tjener penger på flere av innleggene. På generelt grunnlag fremstår Sophie Elise som mer menneskelig og ærlig, mens «Fotballfrue» veldig perfekt. Sistnevnte blir kjedelig i lengden. Det er vanskelig å komme i fra at Berg Eriksens tillit som blogger har blitt svekket, slår han fast og legger til:
- Alle kan gjøre feil, men ikke om igjen og om igjen som hun har gjort. Holdninger og verdier er vanskelig å tjene tilbake.
Berg Eriksen gir seg som Fotballfrue
Lesertall
Caroline Berg Eriksen, basert på gjennomsnitt
2013: 78 880 lesere
2014: 64 000 lesere
2015: 46 080 lesere
Tallene viser at Berg Eriksens lesertall har sunket med 32 800 lesere fra 2013. I 2013 var Berg Eriksens trafikk høy sammenlignet med 2014 og 2015.
Daglig leder for Blogg.no, Kjetil Manheim, begrunner økningen i 2013 med blesten rundt undertøysbildet hun la ut etter fødselen.
- Økningen Berg Eriksen hadde i forbindelse med graviditeten og det omdiskuterte bildet ga henne et løft i lesertall som varte en stund.
Videre viser tallene viser at «Fotballfrues» lesere har sunket med cirka 32 000 fra 2013. Manheim forteller at Berg Eriksen ligger på 40 prosent av trafikken som hun hadde da hun var på topp i 2012.
- Det er vanskelig å vise til en konkret årsak, men tallene viser at lesertallene fortsatte å falle i 2015 og at hun nå er på rundt 40 prosent av trafikken hun hadde i sin storhetstid som bloggeren «Fotballfrue» i 2012, sier han til MinMote, og legger til:
- Men når det er sagt så har hun fremdeles en formidabel trafikk på bloggen sin. Med et snitt på 46 000 unike norske besøkende om dagen ville hun vært rangert som Norges 30. største nettsted på TNS-listene.
Sophie Elise Isachsen, basert på gjennomsnitt
2013: 45 489 lesere
2014: 44 000 lesere
2015: 50 477 lesere
Tallene viser at Sophie Elise har hatt noenlunde stabile lesertall i løpet av en tre års periode. Trafikken går imidlertid opp i 2015. Manheim forklarer trafikkøkningen slik:
- Sophie Elise har hatt et veldig bra år hvor hun har lykkes med å vise flere sider av seg selv enn det hun kanskje var allment kjent for. Hennes direkte og ærlige kommunikasjonsform, og samfunnsengasjement i konkrete saker tror jeg har gitt henne flere lesere.
Les også: Sjekk Sophie Elises elleville stilforvandling
Inntekt:
Caroline Berg Eriksen, basert på skattelistene
2013: 1 043 258 kroner
2014: 1 313 433 kroner
Sophie Elise Isachsen, basert på gjennomsnitt
2013: 422 821 kroner
2014: 1 079 224 kroner
I følge årets skattelister tjente Berg Eriksen 1 313 433 kroner, mens Sophie Elise hadde en inntekt på 1 079 224 kroner. Hvis man ser på økningen fra året før, har 21-åringens inntekt økt med 656 403 kroner, og Berg Eriksens med 270 175 kroner.
Medieomtale
Caroline Berg Eriksen, basert på tall fra analysebyrået Retriever
2013: 937 ganger
2014: 1156 ganger
2015: 607 ganger
Kunde- og analysesjef i Retriever, Kristina Nilsen forteller til MinMote at Berg Eriksen har ligget ganske stabilt når det gjelder medieomtale de siste årene.
- Så klart svinger det litt, men hun har ikke vært helt ute av mediebildet i noen periode, heller ikke da hun fikk barn, slik mange andre offentlige profiler bruker å være. Tvert imot fikk hun mye medieomtale da hun fikk mor, noe som understreker hvordan rollen som blogger er uløselig knyttet til hennes private liv, sier Nilsen.
Sophie Elise Isachsen, basert på tall fra analysebyrået Retriever
2013: 145 ganger
2014: 530 ganger
2015: 854 ganger
Nilsen peker på Sophie Elises økende respekt og positive omtale i media det siste året.
- Sophie Elise har fått økt medieoppmerksomhet år for år i perioden målt i antall oppslag, men det var i 2015 at hun for alvor fikk mye omtale av bloggen sin. Hun har det siste året klart å få mye positiv redaksjonell omtale av innholdet sitt, og man kan lese av vinklingene i medieomtalen at hun har fått økende respekt. Før kunne man av og til ane en harselerende tone, men det er det fint lite av nå.