LUKSUSTETT: I Oslo sentrum finner du de fleste luksusmerkene på et lite område. Foto: MinMote.
Nyheter

Kinesiske bankkort trekker ti ganger mer enn gjennomsnittet

Gjennomsnittstransaksjonene i Norge ligger på 338 kroner, men med kinesiske kort brukes det over 4000 kroner i snitt per transaksjon. 

  • Maiken Svendsen
Publisert:

I april i år innførte Nets den kinesiske betalingstjenesten Alipay for alvor i Norge. De kunne dermed tilby sine kunder muligheten til å ta betaling med appen på lik linje som andre kort i Norge.

Pressesjefen i Nets Norge, Stein-Arne Tjore, sier til motenettstedet Melk og Honning at gjennomsnittstransaksjonen med kinesiske kort var på 4000 kroner i 2017, mens gjennomsnittet for alle kort i Norge er 338 kroner.

– Dermed drar de kinesiske kortene også opp snittet, forklarer Tjora til MinMote.

NYHETER

Møt gutta bak kjempebamsene i Oslo

Han tror at de norske kortene er med på å dra snittet ned.

– Norske kort brukes av alle aldersgrupper til å betale alt fra tyggis til dyrere kjøp, dermed er det vanskelig å sammenligne tallene helt reelt, sier Tjore.

Tjore tror også at turister som er i Oslo en kort periode i snitt vil bruke mer penger per transaksjon enn norske kort som brukes oftere.

– Men 4000 kroner er mye penger, slår han fast.

EKSKLUSIVT: MinMote har tidligere møtt kinesiske turister som hadde handlet hos Louis Vuitton og Hermes. De ville ikke la seg avbilde, men ville vise frem storfangsten. Foto: MinMote.

Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Visit Norway sier at det i 2017 var 476.767 kinesiske gjestedøgn i Norge. Det er 21 prosent økning fra året før.

Innovasjon Norges sommerprognoser forventer også en vekst av turister fra utlandet i årets sesong.

NYHETER

Ville tilstander på luksus-salg

De kinesiske turistene har lenge vært kjent for å bruke mye penger i Norge. I september i fjor skrev MinMote om at luksusbutikkene i Oslo sentrum ansatte personale med kinesisk-kunnskaper. Allerede da sa Anette Lund, Chief of Commercial Officer hos Promenaden Management, at turismen uten tvil påvirket salget.

Amerikanere bruker mest per dag

Det er ennå for tidlig å si noe om hvor mye kinesiske turister bruker totalt i hovedstaden, og hvilke påvirkning innføringen av Alipay har hatt for næringen.

– Vi er helt i starten av turistsesongen nå, så resultatene vil vi nok ikke se før mot slutten av året, forteller Tjore.

NYHETER

Kongelig budsjettfavoritt til Oslo

Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Visit Norway, forteller at de ikke måler kjøpestyrke hos turistene.

– Men utenlandske ferierende bruker i gjennomsnitt 2240 kroner i døgnet i Norge. Tyskere bruker totalt sett mest fordi de er flere og er her lengst, og amerikanerne har høyest døgnforbruk på 3630 kroner, forteller Holm.

Bror William Stende, direktør for faghandel i Virke, sier til MinMote at turisters pengebruk svært viktig for mange i handelsstanden i Norge er, men han understreker at det ikke gjelder alle.

– Enkelte butikker får mye av omsetningen sin fra turister, det gjelder ofte i store byer, sier Stende, og peker blant annet på luksusbutikkene i Oslo sentrum.

– Så finnes det også små turistdestinasjoner hvor butikker livnærer seg på turister som går i land fra cruiseskip eller reiser gjennom med bobil, legger han til.

Publisert:

Relaterte artikler

HUDPLEIE

Rihanna utvider i Norge

NYHETER

Butikkeier gikk ut mot Lan Marie Berg - nå har han beklaget

KLÆR

Pia Tjelta:  – Det største er å lage noe som har en betydning for folk

NYHETER

Høyer mer enn halverte resultatet – satser videre

TILBEHØR

Marikken (22) omsetter for millioner

NYHETER

Ditte Kristensen om Oslo Runway: – Det skal ikke bli en millionbedrift

MANN

Sjekk Erling Braut Haalands luksusstil