Nyheter

Slik gjenskapte de Evitas stil til høstens stormusikal - se Heidis glamorøse forvandling

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

Av Camilla Norli og Jan Petter Lynau

Evita-kjolen. Du vet, den hvite kjolen som Eva Perón har på seg når hun synger «Don't cry for me, Argentina». Her er Det Norske Teatrets versjon - med spesialbestilte blonder fra Europas eldste blondefabrikk i Lyon.

– Bare så synd at jeg snart kommer til å svette den og de andre fantastiske kostymene helt i stykker, sier skuespiller Heidi Gjermundsen Broch (37).

Det er hun som står i den hvite kjolen og synger den kjente sangen fra Andrew Lloyd Webbers musikal «Evita» - nå i regi av Svein Sturla Hungnes på Det Norske Teatret.

– Jeg leste et sted en diskusjon om Evita egentlig var en helgen eller ikke. Mange mener nei, fordi hun var alt for glad i klær og smykker, sier hun - og snurrer seg rundt i en flaskegrønn kreasjon.

– Denne er helt fantastisk fin. Det er en kopi av en kjole fra Diors New Look-kolleksjon fra 1947. Evita forelsket seg jo helt i Dior og annen europeisk design på sin kjente Europa-reise, forklarer Heidi.

Føles helt magisk

Hun synes det er noe magisk over jobben designer Mette Welle Jacobsen og kostymeavdelingen har gjort.

– Fra å ha fått presentert tegningene - og at noen tar alle mine mål - så trer jeg plutselig inn i noe som sitter helt som støpt. Det er helt magisk. Og så er det bare litt trist å tenke på at de snart bare blir en del av jobben.

Det ligger en voldsom jobb bak kostymene til Evita-oppsetningen. Til og med undertøyet er spesialsydd og spesialbestilt for å få det tidsriktige snittet. Og de har saumfart internettsider og andre fora etter de riktige smykkene, strømpene, hattene, skoene og tilbehøret. Til den hvite Evita-kjolen har de bestilt blonder fra Lyon.

– Det er Europas eldste blondefabrikk som leverer til alle de fineste designerne. Ellers får vi støvler og sko spesialsydd i Tyskland, historisk undertøy og silkestrømper fra England, vi bestiller tidsriktige stoffer og lær fra nær og fjern, leter opp hatter og smykker. Vi farger stoffer, syr hatter og holder på. Det er en kjempeutfordring, men det er veldig gøy å gå inn i en historisk periode på denne måten, sier Mette Welle Jacobsen

Tidsriktige kostymer

Hun var veldig fornøyd med at regissør Svein Sturla Hungnes ga henne i oppgave å lage kostymer fra den riktige historiske tidsperioden. Fra Evitas tid.

– Ja! En moderne oppsetning hadde ikke vært like gøy. Da jeg fikk oppgaven, leste jeg alt om Evita og perioden på bibliotek og internett. Jeg ble besatt, tegnet skisser og sov med små argentinere under puten, sier Mette - som fikk et nytt syn på Eva Perón.

– Hun var en mer sammensatt og interessant dame enn jeg hadde trodd. Jeg fikk sympati for henne. Det er blitt skrevet, og skrives fortsatt mye stygt om henne. Hun var en veldig sterk kvinne som var lite hemmet av at hun var kvinne. Hun sørget for at kvinner fikk stemmerett, at alle barn fikk gå på skole og nasjonaliserte store eiendommer og sørget for at de fattige fikk mat, sier Welle Jacobsen.

Interesse for design

Og midt oppe i dette hadde hun en stor interesse for design. I ettertid er hun blitt omtalt som Latin-Amerikas svar på Jackie Kennedy. Hun brukte klær bevisst og med stor omhu.

– Når hun holdt de berømte radiotalene sine, tonet hun ned stilen - i møtet med arbeiderklassen. Hun var stilig til fingerspissene, men brukte drakter - og ikke de overdådige kjolene hun ellers likte å kle seg i. På store fester fornektet hun seg ingenting, sier hovedrolleinnehaver Heidi Gjermundsen Broch.

– Hun har jo uttalt at «folket ser på meg som en prinsesse, derfor er jeg nødt til å gi dem den prinsessen».

Skikkelig skredderi

I tillegg skjønte hun verdien av kostymering, uniformering. Ute i felten kunne hun for eksempel ha skaut på.

Hun kledde seg for anledningene, og det var nok et viktig ledd i hennes karriere, sier kostymedesigner Mette - som også fikk boltre seg i europeisk design på slutten av 40-tallet da Eva Perón reiste til Europa og fikk en forkjærlighet for Dior og fransk couture.

Dior hadde akkurat kommet med sin berømte New Look-kolleksjon fra 1947.

– Det var selvsagt veldig gøy å komme med denne type tegninger til skredderne og tilskjærerne våre.

– Her har vi drevet skikkelig skredderi.

Evita kom hjem til Argentina med utrolig mye moteklær fra europeiske designere. Hun ble mer elegant etter den turen.

Men hun måtte tåle at det ble skrevet mye stygt om henne, at hun gikk for pent kledd, sier Mette Welle Jacobsen.

Gir jernet

Hun gir jernet helt inn mot premieren. I likhet med hovedrolleinnehaver Heidi Gjermundsen Broch - som på Det Norske Teatret ofte blir omtalt som «arbeidshesten vår».

– Det er ikke mange snarveier å gå. Alt skal være riktig. Når Heidi har en så stor hovedrolle, og skal være så mye på scenen, synge så mye og så lenge, så må vi i alle fall birdra og støtte opp helt med at klærne og alt er perfekt. Det må være 100 prosent og helt topp, sier sjefsdesigneren.

Og så tilbake til den hvite kjolen. Hadde egentlig Evita på seg en sånn i virkeligheten?

– Her er det nok lett å blande historien og musikalen. I alle oppsetninger har hun på seg en hvit kjole i denne spesielle scenen.

– Da jeg og instruktøren snakket om den, så ble det litt sånn, ja, vi må vel ha den med, da. Det er jo den folk husker. Det er noe med bildet av Evita i den fine hvite uskyldsrene kjolen - opp mot det machopregede samfunnet. Og jeg har sett bilder av henne i en kjole som ligner, en hvit prinsessekjole...

Men den kjolen er altså bare en av minst 125 kostymer som nå henger klare til forestillingene.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Fest
  2. Dior
  3. Kjoler
  4. Evita

Relaterte artikler

NYHETER

Baron Von Bulldog står bak «Maskorama»-kostymene

NYHETER

minMote-Sonia: - Mette-Marit har aldri sett bedre ut!

NYHETER

10 norske motehøydepunkter i 2014

NYHETER

Få de glamorøse detaljene fra Riises bryllup: - Kult at de våger

NYHETER

Tallene som knekker prinsessekoden - de harde fakta om Mette-Marits stil

NYHETER

Her er sesongens sexy neglelakktrender

WELLNESS

MinMotes ultimate guide til hjemmespa