Nyheter

Bik Bok relanserer jeans med større størrelser

UTVIDER: Bik Bok fornyer denimmerket Never Denim.

– Gjort et stort stykke arbeid for å tilby klær til alle jenter, sier Concept manager i Bik Bok.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Kritikken haglet mot BikBok etter MinMotes reportasje om størrelser i kjedebutikkene i 2017. Kjeden innrømmet at størrelsene mellom medium og extra large var laget for små, og debatten førte til slutt til at kleskjeden endret størrelsene sine. Bik Bok stakk også av med den lite gjeve prisen «Årets Gullbarbie», som gis til aktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.

Nå tar de ytterligere grep.

– Kritikken vi fikk i 2017 er noe vi har tatt på alvor i hele organisasjonen og vi har siden det gjort et stort stykke arbeid for å tilby klær til alle jenter. Reisen er ikke over enda. Vi er ikke best – enda – men vi lytter, lærer og vi er agile. Vi ønsker alle å være gode forbilder, og at Bik Bok skal være et brand du føler deg trygg i. Vi ønsker å gi våre jenter selvtillit og styrke – det er et ansvar vi har når vi lager klær til dem, skriver Julie Varner, Concept manager i Bik Bok i en e-post til MinMote.

Varner-kjeden har nylig relansert sin denim-linje, Never Denim. Ikke minst har de utvidet størrelsene til å gå fra 24 opp til 36 tommer. Merket Never Denim skal nå også leve utenfor Bik Bok-universet, og selges på Carlings.

– Hvorfor gjør dere denne endringen nå?

– Å rebrande Never Denim og ha enda sterkere fokus på størrelsebredden har lenge vært et arbeid internt. Never Denim er utrolig viktig for oss, og vi ønsket å gi merkevaren en visuell oppdatering som matcher kvaliteten på denimen. Vi føler nå at Never Denim fremstår som en moderne merkevare med høyere fashiongrad – vi gleder oss til å se hvor det kan utvikle seg. Vi ser enorme muligheter.

– Skjer endringen tidlig nok?

– Endringen har vært pågående i mange år hos oss, vi har hatt et pågående løp for å teste størrelser og lage nye målskjemaer så størrelsene er realistiske og riktig for målgruppen. Dette er en prosess som tar tid. Og den vil fortsette til vi kan tilby klær for alle jenter gjennom hele kolleksjonen.

NYHETER

Bik Bok endrer størrelser etter press

PÅ OPERATAKET: Kampanjebildene for relanseringen av denim-merket ble tatt på Operataket i Oslo.

– Sterkere fokus på størrelser

Kampanjen for den relanserte kolleksjonen har vært synlig i bybildet i Oslo, og har vært frontet av influencer Madeleine Pedersen. I sosiale medier har også flere moteprofiler i Norge, Sverige og Finland delt bilder med de nye buksene. Ifølge Varner er de i «alle størrelser».

– Vi er utrolig stolte av alle jentene vi jobber med, og vi opplever at de virkelig elsker Never Denim. Dette er stort for oss å oppleve. Vi ser at det er viktig å både ha jeansmodeller som varer sesong etter sesong og som du alltid må ha i garderoben din i kombinasjon med nye trend-pieces. Kolleksjonen er mer fashion enn noensinne, sier Varner.

Flere av buksene er allerede utsolgt i de største størrelsene på nett.

– Dette er utrolig stas for oss å se! Dette åpner muligheten for et enda sterkere fokus på de større størrelsene fremover, og vi ser kun muligheter de neste årene for å virkelig kunne bli best på dette!

Torsdag skal Bik Bok også ha sitt egen moteshow på Varners hovedkontor på Slependen i Oslo. Her vil det ifølge Varner være flere ulike modeller til stede, som skal vise frem de ulike jeansene.

– Skal alle nå kunne kjøpe bukser hos Bik Bok?

– Ja, absolutt. Det er dette vi ønsker. Vi har nå utviklet bukser i større, mindre, kortere og lengre lengder enn før, og vi er i konstant utvikling hvor vi tester hva vår målgruppe trenger.

Husker du? Slik gikk det da MinMote undersøkte størrelsene hos flere kjedebutikker i 2017:

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Reagerer på størrelser hos Brandy Melville: – De blir kleskjedenes «mean girls»

NYHETER

Ultra-fast fashion er det nye fast fashion

NYHETER

Crop top-forbud i Danmark: – Absurd

NYHETER

Holzweiler om ny kolleksjon: – Stått i dette sammen

NYHETER

5 høydepunkter fra Copenhagen Fashion Week

NYHETER

Vekker oppsikt: – Kan vi slutte å late som at loppis er noe å drive med?

NYHETER

Modellen Frida Aasen er forlovet