Holzweiler søkte ulønnet praktikant

KRITISERES: Andreas Holzweiler (t.v.), Maria Skappel Holzweiler og Susanne Holzweiler bak det norske merket Holzweiler la ut en stillingsannonse hvor arbeidet var ulønnet. Nå har de gjort endringer.

Nå har de endret stillingsutlysningen, og sier det var en feil.

Det norske motemerket Holzweiler har gjort stor suksess de siste årene. De har åpnet egne flaggskipsbutikker, vist frem kolleksjonene sine under moteuken i København og til og med startet sin egen restaurant.

Motemerket har blitt en favoritt blant mange nordmenn, og har også flere ganger blitt sett på internasjonale superstjerner.

Siden starten i 2012 har søskenparet Susanne og Andreas Holzweiler, samt Maria Skappel Holzweiler, bygget seg opp fra grunnen i 2012 til millionbedrift med omsetning på over 150 millioner kroner. De har også blitt trukket frem av Dagens Næringsliv som en såkalt Gaselle-bedrift med sunn økonomi.

Nå har merket fått kritikk for sin utlysning av et såkalt internship, hvor de lette etter en ulønnet praktikant for et halvår.

Det var Nettavisen som omtalte saken først.

Til MinMote sier Andreas Holzweiler at det hele var en feil som de nå har rettet opp.

– Det var en feil fra vår side som gjorde at denne konkrete stillingen ble utlyst ulønnet. Dette er veldig beklagelig, og vi vil forsikre oss om at dette ikke skjer igjen. Bransjen vår preges av tøff konkurranse og vi får svært mange søknader hvert eneste år fra kandidater som ønsker arbeidstrening, og mange av disse jobber hos oss i dag. I tiden fremover vil vi dobbeltsjekke og sørge for å tilby rettferdige økonomiske rammer til alle som jobber hos oss, i tillegg til en spennende arbeidsplass og et godt arbeidsmiljø.

– Forstår du at folk reagerer?

– Ja, det har jeg full forståelse for og vi tar dette på alvor. Det er både fint og nødvendig at denne problemstillingen belyses, og vi vil gjennomgå og utbedre våre rutiner for å unngå lignende tilfeller i tiden som kommer.

MOTE-TRIO: Susanne Holzweiler (t.v.), ekteparet Andreas Holzweiler og Maria Skappel Holzweiler driver motemerket Holzweiler. Her står de utenfor egen restaurant i Oslobukta.

Vil gjøre endringer

Flere har også reagert på at de tidligere har utlyst ulønnet internship. Holzweiler sier dette er den samme utlysningen, med feilen som ikke ble plukket opp før publisering.

– Det er den samme stillingen som ble lagt ut i høst og igjen i år. I begge tilfeller var det en feil at den ble lagt ut ulønnet, og dette ble dessverre ikke plukket opp før publiseringen eller ved oversettelsen til norsk. Vi er et forholdsvis nytt selskap i stor vekst, og jobber hele tiden for å forbedre rutiner og praksiser hos oss. Denne episoden har gjort oss klar over at rutinene våre ikke har vært så gode som vi selv har trodd.

De lover nå å gjøre endringer fremover.

– Vi gjennomgår nå alle interne rutiner rundt internships slik at det ikke vil høste noen tvil til at alle interns selvsagt også blir honorert. Hovedregelen har vært å kompensere interns, men det har vært noen unntak knyttet til studenter som har vært her i regi av utdanningsinstitusjonene. Fremover vil også disse bli kompensert. Dersom det ikke tillates av skolen, vil vi ikke kunne tilby arbeidstrening til disse kandidatene.

Utlysningen har vekket sterke reaksjoner i Holzweilers kanaler.

Praktikanten motemerket søkte måtte ha spesielle kvalifikasjoner, blant annet innenfor illustrasjon og ha stor forståelse for mote. Inkludering og mangfold trekkes også frem som en styrke.

Skuffet og overrasket

Såkalte internships, eller praktikantstillinger, har lang tradisjon i motebransjen, særlig USA. Bård Nylund, avdelingsleder i LO, ble både skuffet og overrasket da han først så stillingsutlysningen.

– Personlig har jeg opplevd Holzweiler som noen som stiller høye krav til seg selv i sin måte å drive forretning på. Det er derfor rart å utlyse et seks måneders internship som er ulønnet. Nå har de gått ut og sagt at det var en feil, og det håper jeg virkelig at det var. Det er ikke et ukjent tilfelle i disse bransjene at slike ting har forekommet.

REAGERER: Bård Nylund, avdelingsleder i LO.

Nylund har forståelse for at virksomheter ønsker seg erfarne medarbeidere, men at det er viktig å lønne folk for jobben de gjør.

– I Norge gjør vi det slik at dersom du utfører arbeid for noen, så skal du ha lønn for arbeidet du gjør. Det gjør Norge til det trygge og robuste samfunnet vi er, sier Nylund og fortsetter:

– Det å holde på å rekruttere unge mennesker, som desperat jobber for å få relevant erfaring, til å jobbe gratis – og i tillegg skrive at det er gode muligheter for jobb etterpå – det er som å tilby folk å jobbe gratis i seks måneder. Et sånt arbeidsliv er vi ikke interessert i å ha.

Han legger til at motebransjen retter seg mot et publikum som er opptatt av dyrevelferd, klima, miljø og bærekraft, og at gratisarbeid passer dårlig inn i et slikt bilde.

– Det er ikke spesielt moderne å be folk jobbe gratis. Det skjønner aktørene. Det tok ikke lang tid før noen reagerte på det, og det er bra. Jeg håper at det er noe de virkelig mener, og forhåpentligvis merker andre aktører, som driver med samme praksis, det som skjer. Blir det kjent at virksomheten din utnytter, vil ikke noen kjøpe produktene.

KJENDIS

Holzweiler-familien helt privat: Om småbarnslivet, kjærligheten og millionbedriften

– Ikke uvanlig

Elin Kathrine Saunes er leder i Norwegian Fashion Hub, som jobber for internasjonalisering, forretningsutvikling og posisjonering av norsk mote. Hun sier at ubetalte internships i motebransjen er langt fra uvanlig.

– I utgangspunktet er det en praksis som er etablert i en internasjonal bransje. Designyrket er veldig praktisk rettet, så det å få erfaringen som kreves fra å jobbe i et selskap er veldig verdifullt. Ofte er det også knyttet til studieløpet.

Hun legger til:

– Man må rett og slett vurdere kost og nytte, både fra selskapet og praktikanten sin del. Det må være verdifullt for begge parter.

Hun peker på at ulønnet praksis er særlig vanlig via utdanning som en del av studieløpet, for eksempel i start up-miljøer, der selskapene er små.

– Det er en praksis som har vært lenge, men det betyr ikke at det er en god ordning. Dette er en del av en større diskusjon samfunnet rundt ulønnet arbeid, og må ses i sammenheng med det. Samtidig er det å komme inn i et selskap å få den erfaringen man kan få via et internship kan også være svært verdifullt, og for små selskaper i vekst er internship ofte en mulighet å få veldig god oversikt over hvordan et selskap fungerer raskt for en intern, og en måte å få litt ekstra hjelp i en fase der man ikke har økonomi for selskapet. Kompenseres du på andre måter, ved for eksempel å få verdier i selskapet eller andre ting, er det også noe annet.

Publisert:

Finn mer innhold om: