Norske Luksus-Nina med brudekolleksjon til 3,5 millioner
Den London-baserte luksusdesigneren Nina Naustdal satser nå på fotfeste i Norge, men moteeksperter tror hennes «over the top»-kjoler vil få en blandet mottakelse.
Hun lager spesialsydde kjoler til flere hundretusen kroner, og kundebasen består blant annet av prinsesser og sheiker fra Midt-Østen.
På få år har luksusdesigner Nina Naustdal etablert et suksessforetak i London som bærer hennes eget navn, noe som ga henne utmerkelsen «årets forhandler» i London i 2013.
Kjolene som tilhører couture-sjangeren, er ofte utsmykket med utallige Swarovski-krystaller, og bærer preg av hennes eget slagord «normal is boring».
Forventningsfull
For første gang viser hun frem arbeidet sitt i Norge. På søndag gjennomfører hun to visninger av sin brudekolleksjon under Oslo Trend-arrangementet «Den store bryllupsfesten». Forventingene er store, og mest av alt er hun spent på tilbakemeldingen fra det norske publikummet.
- Jeg tror det blir en blanding. Noen kommer kanskje til å synes at det er helt fantastisk, mens andre vil være litt kritiske. Det er viktig å påpeke at du får en annen følelse av kjolene når man ser dem i virkeligheten på en visning, sier hun til minMote.
Hun vil selv bære finalekjolen - en brudekjole utsmykket med krystaller, som har en verdi på 600.000 kroner.
Kjoler i hundretusener kroners-klassen
Brudekjolene i kolleksjonen starter på 100.000 kroner og blir dyrere jo mer intrikat og detaljert kjolene er. Til sammen har hele kolleksjonen er verdi på rundt 3,5 millioner kroner.
Mens mange skandinaviske designere er kjent for sitt minimalistiske uttrykk, er Naustdals kreasjoner gjerne det hun beskriver som «over the top». Selv forklarer designeren at hun ble kalt for «juletre» av venninnene sine da hun vokste opp, fordi hun var glad i glitter og glamour.
- Nordmenn ikke klare
Kjendisstylist Jon Lundemoen tror Naustdals unorske stil vil bli mottatt med blandene reaksjoner.
- Jeg tror ikke det er så salgbart i Norge, og er nok mer Hollywood. Men hun har mye forskjellig, og noe kan fungere, mens andre ting ikke blir fullt så salgbart, sier han til minMote.
Lundemoen tror norske bruder velger kjoler som ikke stikker seg så mye ut når de skal investere mye penger i en brudekjole.
- Jeg tror ikke norske bruder er klare for denne stilen akkurat nå. De har mye mer fokus på det tradisjonelle og klassiske, sier han.
Han skal selv dra å se visningen, og synes det er morsomt at noen tør å gå utenfor boksen.
- Jeg synes hun har mye som er fint, men mye er også «over the top». Jeg synes personlig at det er gøy at noen tar den sjangeren til Norge også, for det er rom til alle, sier han.
- Ikke for folk flest
Stylist Jeanette Hoff tror Naustdals design vil oppfattes som voldsomt med norske øyne, men utelukker ikke at det vil treffe rett i hjertet hos flere.
- Ut i fra bildene på nettsiden fra brudekolleksjonen, så lager hun jo brudekjoler for de som vil synes og de som ikke vil ha det klassisk og enkelt. Det er nok ikke for folk flest, men det er utrolig hva folk ofte velger å gifte seg i, sier Hoff, og fortsetter:
- De som liker å ha noe litt mer ekstremt og har sansen for hennes estetikk vil nok elske dette. Prisene vil nok ligge ganske høyt, så dette er for de som vil ha litt ekstra for pengene, sier hun videre.
Selv mener Naustdal balansegangen mellom «over the top» og hva som er for mye, varierer fra person til person.
- Det kommer litt an på designet på kjolen. Om du har et superlangt slør, om det er ermer på den, om det er blonde og hvordan stoff du bruker. Du trenger ikke å ha alt på en gang, og det kommer an på personen som skal bruke kjolen. Personligheten spiller inn, og derfor vil det variere fra person til person hva som er for mye, sier Naustdal.
Vil etablere seg i Norge
Selv om hennes virksomhet er basert i London, ønsker nå Naustdal å få et fotfeste på det norske markedet, og hun har allerede flere norske kunder på listen sin.
- Jeg har noen kunder her, men det er helt klart noe jeg vil utvide mer i fremtiden. De som har kjøpt kjoler av meg, har en ganske sterk personlighet, og kjolene jeg har lagd til dem, har vært ganske kreative. Men de kunne bære det, sier designeren.
Se de to stilsikker-episodene med Nina Naustdal i London:
Finn mer innhold om:
Relaterte artikler
Luksus-Nina stenger London-butikken
