Nyheter

Anonymt motepoliti henger ut moteredaktørene

Hovedstadens nye motepoliti har inntatt Instagram. Her er den anonyme brukeren nådeløs i sin slakt av norske kjendiser, bloggere og moteredaktører.

  • Natalie Ngo
Publisert:

Av NATALIE NGO og JENNIFER BRÅTHEN

På bildedelingstjenesten Instagram legger den anonyme brukerkontoen Oslo_fashion daglig ut bilder av norske kjendiser og motepersonligheter med giftige kommentarer under. Kontoen har nå fått over 700 følgere og blitt månedens motesnakkis.

Det anonyme motepolitiet startet å blogge for om lag tre år siden, men det var først da personen nylig opprettet en konto på Instagram at den ble lagt merke til av bransjen. I motsetning til de fleste andre motebloggere har Oslo_fashion et ønske om å være anonym.

– Jeg er ikke en moteblogger eller spesielt opptatt av å være i rampelyset. Dessuten synes jeg det er gøy at ikke folk vet hvem jeg er, sier personen til minMote.

En av de personene Oslo_fashion har omtalt flere ganger er ELLE-redaktør Signy Fardal.

«Du blir aldri en av damene fra 'The Golden Girls" - med mindre vi snakker om alder selvfølgelig». Videre skryter Oslo_fashion av at paljettantrekket hennes er et fantastisk skøytekostyme.

Redaktøren selv, som i en årrekke også har blitt raljert med på bloggen under samme navn, må innrømme at hun lenge har vært nysgjerrig på hvem som står bak påfunnet.

– Den eller de som står bak har i alle fall skyhøye tanker om seg selv og ikke minst sine motekunnskaper. Men for all del, jeg ser jo at brukeren innimellom kan være morsom.

– Men igjen er det jo ikke vanskelig å være morsom på andres bekostning når man er anonym, er det vel? spør Fardal som har tatt opp temaet anonym netthets av norske kjendiser i lederen i siste utgaven av ELLE.

Costume-redaktør Vanessa Rudjord fikk også slakt for den hvite blondekjole hun bar under årets Costume Awards.

«Og vinneren er: Costumes 13-årige sjefredaktør! Det positive er at den vil se kjempebra ut når den er tilbake på bestemors spisebord.»

Rudjord ble derimot nesten beæret da hun så at hun hadde blitt refset for kjolen.

– Jeg ble starstruck da jeg så at jeg hadde blitt dissa for blondekjolen jeg brukte på Costume Awards. Men mest lettet for at Oslo_fashion ikke tok for seg blomsten jeg hadde festet til pæra.

Costume-redaktøren har fulgt Oslo_fashion en stund, og opplevde det som en skrekkblandet fryd da hun oppdaget at brukeren fulgte henne tilbake på Instagram.

– Jeg ble livredd da jeg så at de fulgte meg, for det er nok å ta av fra kontoen min. Men hun eller han er desidert den morsomste på Instagram, og jeg er veldig nysgjerrig på hvem som står bak, sier hun til minMote.

LES OGSÅ:Iselin Steiro kåret til landets best kledde kvinne

minMotes leder Sonia Huanca Vold slipper heller ikke unna refs for sine antrekk. Motepolitiet mener at også hun kler seg som en tenåring.

«Noen må fortelle deg at du kler deg som en 12-åring, minMote-Sonia. Oi, jeg gjorde det akkurat. Og mens jeg er i gang, favorittshortsen din sitter ikke veldig bra på. Vær så god.»

– At noen tuller med bekledningen til oss i motebransjen synes jeg vi skal tåle. Jeg ler i alle fall av innlegget om min klesstil. Jeg mener jo mye om hva andre går med, og det er jo ikke farlig om favorittshortsen min ikke faller i smak hos alle. Det jeg ikke synes er like morsomt, er de få kommentarene som går direkte på utseendet til folk, sier Vold.

Oslo_fashion er alltid raskt ute med kritikk når det har vært celebert oppmøte på en hovedstadens røde løpere. Oslo_fashion blir nemlig ofte invitert.

– Jeg synes det er gøy å harselere med Norges fashionistas og trendsettere. Mange av dem har middelmådige blogger som preges av dårlig formuleringsevner og mangel på innhold. Det jeg skriver har lite forankring i virkeligheten – alt er fri diktning, fortsetter Oslo_fashion og hovedsakelig har fått positive tilbakemeldinger på bildene og blogginnleggene.

Oslo_fashion forteller at de fleste følgerne ser på innleggene med ironi, slik det er ment. Personen bak bloggen avslører også at noen også sender inn bilder av seg selv for å bli kommentert.

– De som ikke ser humoren i bloggen kan heller følge med på Fotballfrue, avslutter Oslo_fashion.

LES OGSÅ:Sjekk designerkjolene på Stordalens fest

Thomas Wold, sosiale medier-ekspert og stipendiat i mediepsykologi ved NTNU, understreker at det helt klart er enklere å henge ut profilerte personer når det gjøres anonymt.

– Klart det er enklere å være mer vågal verbalt når det er uten risiko. I tillegg er det lettere å harselere med kjendiser enn med vanlige folk. Du går for eksempel ikke frem til en fremmed på gata og sier «Du er stygg» uten videre, forklarer Wold.

Bør kjendiser og motefolk tåle å få den type kritikk på sosiale medier?

– De bør absolutt tåle det eller unngå rampelyset. Motemedier skriver jo om de verste tabbene på den røde løperen. Men det er forskjell på å kritisere selve personen og å kommentere klærne. Det er også forskjell på satire og hets, sier Wold.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Mote
  2. Blogg
  3. Signy Fardal
  4. Sonia Huanca Vold
  5. Vanessa Rudjord

Relaterte artikler

NYHETER

Erica Kvam: – Vil unngå å si at jeg er influencer

NYHETER

Podkastlytter slår tilbake mot Vanessa Rudjord

NYHETER

- Ingen kampanje mot rosabloggerne

NYHETER

Chimi avslutter samarbeid med «Blondinbella» etter beskyldninger om juks

NYHETER

Mener dette er Mote-Norges mektigste

NYHETER

Alexandra Joner med sommerfestens dristigste antrekk

NYHETER

Derfor var hun fryktet av kjendisene: Her er Joan Rivers
frekke moteslakt