Nyheter

Kronikk: Vi må bry oss mer

KRONIKKFORFATTER: Tine Mollatt, designer og gründer bak ByTiMo. Foto: Monica Kvaali

Vi har blitt kastet ut av en form for lykkeboble, og blir nå dratt flere tiår tilbake, skriver ByTiMo-gründer Tine Mollatt. 

  • MinMote
Publisert:

I forbindelse med kvinnedagen 8. mars har MinMote bedt et knippe norske kvinner beskrive hva feminisme betyr for dem i dag. Du kan lese kronikken til Hege Aurelie Badendyck, Mona Berntsen og ANITA KROHN TRAASETH her.

Av Tine Mollatt, designer og günder bak klesmerket ByTiMo.

I skrivende stund sitter jeg på en café i Paris og ser over på Colette, som har Dior sin nye T-skjorte i vinduet. De har laget en installasjon med samme tekst, «We should all be feminists». Det er moteuke i Paris og alle strømmer til for å være en del av begivenheten. Modeller, kjendiser og bloggere pryder gatebildet. Tidligere under moteuker har fokuset vært telefonen eller den neste streetstyle-fotografen. Det slår en bølge tilbake mot oss av ettertanke. Dior er langt fra alene, alle gjør det, jeg gjør det, det er unisont!

Moteindustrien jobber visuelt og har med det en stemme til å uttrykke et budskap, en stemme jeg representerer, og som vi må bruke nå. Jeg har som flere andre laget et slagord, «REUNITE», som fra meg er et ønske om at vi må stå sammen for å få til mer rettferdighet og å vise at det finnes en bedre vei til fremgang for alle.

Les også: Sjekk feminist-budskapet under New York Fashion Week

I flere år har vi hatt fjeset ned i mobilen, vi har levd i en narsissistisk tid og det å ha meninger eller å engasjere seg politisk har ikke vært fokus. En fin selfie har vært viktigere. Tenker man tilbake til 70-tallet så brydde man seg på en annen måte enn man har gjort de siste årene. «Alle» var politisk beviste. Man gikk i tog og ønsket at sin stemme skulle telle og bli hørt.

Det kom en kraftig reaksjon da Donald Trump ble valgt til president i USA. Det er akkurat som at noe så alvorlig måtte skje, for at folk skulle løfte blikket og faktisk engasjere seg igjen. Når et overhode for en av verdens stormakter truer med å endre kvinners rettigheter, kan man ikke gjøre annet enn å reagere.

Det prates om Trump som prøver å få USA for seg selv og vil ha oss kvinner tilbake til side 19. Men, det er ikke bare i USA det skjer. Proteksjonismen er på full marsj inn i Europa. Senest for et par dager siden står de i EU parlamentet og mener at det er riktig at kvinner skal tjene mindre enn menn (!).

Vi har blitt kastet ut av en form for lykkeboble, og blir nå dratt flere tiår tilbake. Som en reaksjon til den nye amerikanske presidenten, hans ytringer og handlinger, marsjerte hundretusener av kvinner og menn, i alle deler av verden. Togene var preget av sterke appeller og samhold. Unisont foregikk marsjen uten at noen ble skadet eller utsatt for voldshandlinger.

Moteindustrien er generelt preget av kvinner; både i de store motehusene, men også der hvor klær lages og produseres. Jeg som arbeidsgiver og designer har et ansvar både når det gjelder de som syr klærne mine rundt om kring i verden, men også her i Oslo.

For snart et år siden startet vi derfor et sosialt entreprenørskap, hvor vi har ansatt kvinner som tidligere har vært offer for menneskehandel og prostitusjon. Disse kvinnene driver i dag vår nettbutikk. Dette er kvinner som ikke har noen form for CV, og derfor heller ikke får jobb i det «normale arbeidslivet». Vi har startet i det små, men målet er at dette skal bli et globalt konsept, som kan hjelpe kvinner over hele verden.

NYHETER

BIANCO FÅR KRASS KRITIKK FOR KAMPANJEVIDEO SOM SPILLER PÅ LIKESTILLING

Jeg deltar også i et nytt globalt kvinneprosjekt i Cd Juarez, Mexico, i nært samarbeid med kunstnere, aktivister og hjelpeorganisasjoner. Alt overskudd går tilbake til kvinnene i Juarez med intensjon om at prosjektet skal vokse og kunne generere nye muligheter for flere.

Vi må bry oss mer og hjelpe andre kvinner som ikke har friheten til å velge. Det er det som er feminisme for meg. Hva enn din uttrykksform måtte være, bruk din stemme, si din mening og engasjer deg!

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Kronikk: Minoritetskampen må kjempes av oss alle

  2. NYHETER

    Kronikk: Feminisme 4.0

  3. KJENDIS

    Astrid S-stylist Hodo Musa: Fikk beskjed om å jobbe på McDonalds istedenfor motebransjen

Relaterte artikler

NYHETER

Kjendisstylist Salima Jobarteh: – Nå er det f*** meg nok

KLÆR

New York Fashion Week: Sjekk designernes feminist-budskap

NYHETER

Kronikk: Feminisme 4.0

NYHETER

Supermodell Siri Tollerød med comeback for byTiMo

KJENDIS

Designer Tine Mollatt om: Milliontapet, fremtiden og de nye planene

NYHETER

Pia Tjelta om nervene og inspirasjonen før sin første visning

KJENDIS

Melanias kjolevalg skaper diskusjon