PÅ FORSIDEN: Ella Marie Hætta Isaksen, som vant Stjernekamp i fjor, skriver historie når hun er på forsiden av februarutgaven av motemagasinet KK ikledd kofte. Foto: Heiko Junge/NTB scanpix/KK

Nyheter

Kofte-cover hylles: – Flaut at det ikke har blitt gjort før

Designer, redaktør og stylist mener det skyldes uvitenhet at den samiske kulturen ikke har blitt inkludert i den norske motebransjen – før nå.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
  • Ingeborg Aspeli
Publisert:

Med sin nyeste utgave har magasinet KK skrevet norsk motehistorie. De har nemlig samiske Ella Marie Hætta Isaksen (20) fra Tana iført en Kautokeino-kofte på coveret. Aldri før har en same med kofte vært på forsiden av et norsk motemagasin.

– Jeg har lenge hatt lyst til å ha en same med kofte på coveret, så jeg har holdt øyene oppe en god stund. Så seilte Ella Marie fram som en sterk kandidat da hun var med i «Stjernekamp». Det jeg elsket ved Ella Marie var at hun virkelig var med på å sette samisk kultur på kartet – og hun brukte elementer av sin samiske bakgrunn aktivt i programmet, for eksempel gjennom stylingen, sier KK-redaktør Ingeborg Heldal.

Hun forteller at de har fått utelukkende positive tilbakemeldinger.

– Da vi lagde dette coveret skjønte jeg at det kom til å få litt oppmerksomhet, men jeg så ikke for meg det massive trøkket som det ble.

Også Ella Marie Hætta Isaksen selv har fått stor respons på coveret.

– Det er en ære å få bære koften på forsiden til et så stort norsk magasin, men jeg må innrømme at jeg synes det er på høy tid. Jeg håper flere magasiner og medieaktører følger på. Jeg synes vi skal feire mangfold hver dag hele året, ikke bare når det er samenes nasjonaldag.

COVER: Ella Marie Hætta Isaksen har på seg Kautokeino-koften på forsiden av KK. Foto: KK

Men hvorfor er det egentlig sånn at det må stå 2019 på kalenderen før vi ser en samisk kvinne i kofte på en magasinforside?

– Samisk kultur ikke akkurat vært overrepresentert i den glossy delen av pressen. Det er veldig vanskelig å peke ut hva som er grunnen til det. Det var litt overraskende å se at coveret vårt traff så sterkt, sier redaktør Ingeborg Heldal.
– Det er flaut at ingen har gjort det før, legger hun til.

NYHETER

Victoria's Secret får kritikk for manglende mangfold

8. november 2018

Hun mener at motebransjen burde videreutvikle mangfoldsbegrepet.

– Det er lett at man friskmelder den debatten, og rett og slett begrenser oss for mye. Det er viktig at vi åpner opp for flere aspekter – for eksempel ved å inkludere folk som sitter i rullestol som vi gjorde Birgit Skarstein og nå med samisk kultur, sier hun og legger til:

– Det er jo en stor og viktig del av norsk kulturarv, og hvis man skal se ene og alene på estetiske årsaker så er jo koften noe av det aller flotteste vi har.

KJEMPER FOR MANGFOLD: Redaktør i KK, Ingeborg Heldal, ønsker at motebransjen skal videreutvikle begrepet mangfold. Foto: FRODE HANSEN, VG

Mener det skyldes uvitenhet

– Jeg syns det er fantastisk at samisk mote og artister blir frontet, men jeg syns det er trist at det skjer nå og ikke for mange år siden, sier Erlend Elias.

Kjendisstylisten har jobbet med den samiske moteuken i nesten ti år, og har vært bevisst på å fronte samisk design som for eksempel da han var med på «Farmen». Men det har ikke kun gått ubemerket hen, særlig da han har gjort om på de tradisjonelle koftene.

– Først så var det samiske koftepolitiet ute etter meg. Men nå er det mer vanlig å lage sin egen variant av koftene, som er inspirert av de tradisjonelle.

STOLT: Erlend Elias er stolt av sin kultur, og mener den historiske magasinforsiden ikke kommer ett minutt for tidlig. Foto: JØRGEN BRAASTAD, VG

Han tror synlighet i motebransjen kan ha mye å si.

– Det kan gjøre alt! Synliggjøring kan gjøre mye både for kulturen, opplysningen og for dem som enda er fordomsfulle. Jeg tror det kan gi en ny selvtillit til unge samiske designere, og ikke minst samer selv. Bedre sent enn aldri, sier han.

Grunnen til at den samiske designkulturen har vært lite synlig i motebransjen tror han skyldes uvitenhet.

– At de norske moteredaktørene ikke har klart å få det på agendaen er at de er for lite opplyst om hvilken kulturskatt vi sitter på.

– Stolt av å representere Norge og Sápmi

Susanne Næss Guttorm skrev også historie i fjor. Hun var nemlig den første samen som var med i skjønnhetskonkurransen Miss Universe.

– Jeg er veldig stolt over å være den første samen i en sånn konkurranse. Jeg ville vise fram samer i et godt lys, og det var viktig for meg. Hvert fall nå, da det har vært en del hets mot samer den siste tiden.

Hun forteller at øyeblikket da hun gikk opp på scenen ikledd koften var et av de største i løpet av konkurransen.

– Det var først og fremst stort for meg å kunne vise min sameidentitet i en internasjonal konkurranse. Å ha på meg kofte i konkurransen gjorde meg stolt. Jeg var stolt av å representere Norge og Sápmi, sier hun.

Leserstorm: Kritikken haglet mot Elle etter mangfold-utspill

Hun forteller at hun føler at samer ikke har blitt inkludert i mange ting tidligere.

– Men det siste året – med meg i Miss Universe og Ella Marie i Stjernekamp – så føler jeg at det har blitt litt bedre, sier hun og poengterer:

– Det er på tide.

STOLT: Susanne Næss Guttorm forteller at hun var stort da hun gikk på scenen i Miss Universe-konkurransen i Thailand ikledd koften sin. Foto: AP

Mener det kan være døråpner

Anne Berit Anti er designer i merket Abanti, og har blant annet kledd opp Miss Universe-deltageren Susanne Næss Guttorm og Erlend Elias. Hun syns KK-forsiden er kjempefin og at det viser frem den moderne samiske kulturen på en god måte, men syns det er feil at forsiden skaper overskrifter.
– Når et motemagasin viser frem samekofte blir det aha-opplevelse for de fleste. Det er synd, for det burde være naturlig, sier hun.

DESIGNER: Anne Berit Anti driver merket Abanti. Her er hun kledd i egendesignet skjerf. Foto: Privat.

Hun mener hele den norske befolkningen burde ha mer kunnskap om samisk kultur og design. Anti tror at grunnen til at samiske designere er underrepresentert i den norske motebransjen skyldes manglende interesse.
Hun forteller at hun flere ganger har tatt kontakt med norske redaksjoner, blant annet MinMote, uten å få respons. Hun tror at mer synlighet som på blant annet KK-forsiden kan være til stor hjelp.
– Det er en døråpner for det samiske. Vi er kanskje litt usynlige, men det er vanskelig da vi sitter i Karasjok. Mange tror at de norske ikke kan bruke samisk design. Vi prøver å jobbe systematisk mot et større marked, sier Anti.

Lihkku beivviin!

Publisert:

Les også

  1. Hele historien: Den unormale gründeren Brandon Truaxe

    25. januar 2019

  2. Snapchat nominert til «verstingprisen» Gullbarbie

    7. januar 2019

  3. Victoria's Secret får kritikk for manglende mangfold

    8. november 2018

Relaterte artikler

NYHETER

KK er opplagsvinner, mens Det Nye falt drastisk

NYHETER

KEiiNO med nye antrekk før Eurovision: – Trengte ekstra kraft

NYHETER

Camilla Pihl ammer sin nyfødte datter på Elle-forside

NYHETER

Norske magasinredaktører om Vogue Skandinavia: – På tide

KJENDIS

Holzweiler-familien helt privat: Om småbarnslivet, kjærligheten og millionbedriften

NYHETER

Katy Perry beklager etter rasisme-kritikk

NYHETER

Kendall Jenner: – Har grått endeløst i dagevis