Fra supermodell til designer

Den tidligere supermodellen Emma Wiklund har de siste årene vært kleskjeden Lindex ansikt utad. Nå har hun designet en egen gjestekolleksjon for kjeden.

Mari Glans
Publisert:

Emma Wiklund gjorde det stort som modell på 90-tallet, og har vist klær for de største designerene. Nå prøver hun seg som designer selv med «Pink Collection» for Lindex, hvor ti prosent av omsetningen går til Kreftforeningens Rosa Sløyfe-kampanje.

- Dette er noe jeg aldri har gjort før, men det er morsomt å utfordre seg selv. Jeg har lest mye i blader og tatt utgangspunkt i min egen stil og hva jeg selv ville kjøpt, sier Wiklund om designprosessen til minMote.

- Jeg har en veldig enkel stil selv, som jeg synes passer Lindex veldig bra. Mote trenger ikke å være så komplisert. Jeg har lagt fokus på enkle plagg som føles behagelige å ha på. Jeg merker selv etter at jeg fikk barn og fylte 40, at jeg legger mer vekt på at klærne skal være myke og behagelige å ha på. Det går an å være fin, bekvem og moteriktig på samme tid, sier den svenske modellen.

God modellerfaring

Emma Wiklund har også fått bruk for sin tidligere erfaring som modell når hun har designet kolleksjonen, og har selv prøvd alle klærne nøye for å kjenne om de var behagelige nok.

- Jeg har jo hatt på meg mye forskjellige klær opp igjennom årene, alt fra couture på visninger til billige plagg fra kjedene. Så jeg kjenner fort hva som er behagelig å ha på seg, jeg har jo tross alt jobbet med klær i 20 år, smiler Wiklund.

Hun er glad for å kunne designe klær for en kleskjede som Lindex, både med tanke på tilgjengelighet og pris.

- Det som er så bra med kleskjedene nå om dagen, er at de tilbyr fine klær til veldig bra priser. Og butikkene finnes over hele landet. Folk som bor på små steder eller ikke har så god råd, kan fortsatt dra på kleskjeder som Lindex og se bra ut uten å bruke en formue på klær.

Flere kjente ansikter prøver seg som designere om dagen. Les om Jenny Skavlans kolleksjon for Bik Bok her!

Gå for sort i høst

minMote benyttet anledningen til å spørre Wiklund om hvilke plagg hun mener vi bør satse på i høst.

- Jeg ville ha gått for noe sort, det er veldig mye sort nå i høst. Fra min egen kolleksjon ville jeg ha gått for den sorte blusen. Den er så anvendelig og kan brukes til alt, både om man vil være hverdagsfin eller pynte seg til fest. Ellers ville jeg ha kjøpt en liten skinnjakke i motorsykkel-stil, tipser Wiklund.

«Pink Collection» kommer i butikkene 1. oktober, og består av 14 forskjellige plagg. Ti prosent av inntektene går til kampen mot brystkreft. Wiklund har jobbet med Rosa Sløyfe-kampanjen i flere år, og i fjor var hun selv ambassadør for kampanjen.

- Brystkreft er jo den kreftformen som rammer flest kvinner i dag, og jeg har flere venninner som er rammet. Jeg tar selv mammografi jevnlig, og det er klart at slike opplevelser gjør at man ønsker å engasjere seg. Om denne kampanjen gjør at en kvinne ekstra går og sjekker seg, så føles det veldig bra, sier Emma Wiklund.

Relevante artikler videre:

Trendy på budsjett?12 flotte høstkjøp under 500 kroner

De viktigste høsttrendene!10 hotte trender i høst

Høstens makeup-trend!Slik bruker du rød leppestift

Kle deg klassisk og elegant!Kle deg som Coco Chanel

Publisert: