Ballerinasko og tyllskjørt: Ballett-trenden moteeliten elsker
Danser Mary Helen Bowers (38) gjør braksuksess med trenings- og klesimperiet Ballet Beautiful, motehusene sender tyllskjørt nedover catwalken og ballerinaskoen har aldri vært hetere.
Fra Giambattista Vallis visning i januar 2015. Foto: Getty Images
Bowers var en gang en av USAs fremste ballerinaer, men i dag har hun lagt proffdansingen til side for sitt eget merke. Det angrer hun neppe på:
De siste par årene har Bowers fått alt fra kjendiser til Manhattans Upper East Side-fruer til å bytte ut de neonfargede treningstightsene med silkemyke bodyer, pudderrosa tutuer, sarte leggings og tykke leggvarmere à la Flashdance.
Les også: Høstens beste catwalk-kopier
Prisene er stive – fra rundt 1000 kroner for en nude-farget body, til 1800 kronerfor en knelang tutu. Plaggene vises selvsagt frem på Bowers Instagram-konto, som har 400.000 følgere.
Klassiske plagg fra Ballet Beautiful - trykk på bildene for detaljer:
Moteeliten har også trykket merket til sitt bryst, mens Vogue er blant mediene som har omtalt plaggene.
The Guardian kaller treningsformen «motebransjens favorittøvelse», og kort fortalt:
Ser du en moteredaktør i tights, er den sannsynligvis fra Ballet Beautiful.
Eksploderte etter «Black Swan»
Og på mange måter har ballett vist seg å være det perfekte møtepunktet mellom trening og mote.
Det var etter Natalie Portmans storfilm «Black Swan» (hvor Portman for øvrig ble trent av nettopp Mary Helen Bowers) at ballett-trenden eksploderte på begge felt:
Treningstimer inspirert av ballett poppet opp i de mest eksklusive strøkene i New York, mens Vogues sjefsredaktør – daværende redaktør for motenettstedet CR – Carine en Roitfeld, ble fotografer mens hun tok privattimer hjemme hos seg selv.
Les også: Ballett-trening tar av
Kort tid etter plasserte hun en tåspiss-sko på sitt eget magasins forside i en ballett-spesial.
I 2013 relanserte også Saint Laurent-designeren Hedi Slimane relanserte sin ikoniske ballerinasko, med en danser i kampanjens hovedrolle.
Og for å si det mildt: Ballett-hypen ble ikke mindre da ballettverdenens bad boy Sergei Polunin gikk viralt med sin «Take me to church»-opptreden tidligere i år.
Prinsessetrend
De siste årene har også store motehus som Valentino, Burberry Prorsum og Giambattista Valli latt seg inspirerer av ballettverdenen, med alt fra tyll til ballerinsko og annet tilbehør i sine kolleksjoner.
Chloé har nærmest spesialisert seg på å lage ikoniske ballerinasko - både med ruglete kanter, snøring og silkebånd - slik moteprinsessen Mette-Marit hadde på se nylig.
Norske tyllskjørt
I Norge har designeren Cathrine Hammel lager kasjmirstrikk og ballettinspirerte tyllskjørt siden 1992, og fortsatt holder butikken på Frogner stand - i fjor hadde den 26,5 millioner i driftsinntekter.
- Tyllskjørtet vårt blir stadig mer populært, både i Norge og utlandet, og mange fortsetter å finne sin personlige vri på stylingen, enten det er med flate ballerinasko og en liten strikket cardigan, eller med kule sneakers og en t-skjorte, sier designer Cathrine Hammel til MinMote.
Høydepunktene fra Haute Couture moteuken
- Ballett er en vakker og sterk kunstform som for de fleste av oss utrykker noe ekstremt feminint. Kolleksjonen min har alltid hatt en kjerne av det superfeminine, derfor har ballet vært en helt naturlig referanse, fortsetter designeren.
- Naturlig forbindelse
Til motenettstedet Racked forteller Mary Helen Bowers at hun mener det er en naturlig forbindelse mellom mote og trening, særlig ballett.
- Ballett er så vakkert, virkelig. Det er så mye mystikk rundt det. Vi har mange kunder fra moteverdenen og det har vi alltid hatt; de har vært en stor del av vårt klientell fra starten. Det synes jeg er veldig naturlig, ettersom vi tar skjønnheten og det kunstneriske fra ballett, og gjør det tilgjengelig, sier hun.
- Hottere enn på lenge
Stylist i ELLE, Caroline Skjelbred, forklarer at ballettrenden allerede har vart noen år både på på catwalken og i treningsform.
- Og den bare blir sterkere og sterkere og mer populær, sier hun og utdyper:
- Bottega Veneta hadde ballett-looks i fjor sommer, og elementer som ballerinaskoen og hårbånd er hottere denne høsten enn på lenge. Ballettmote er jo også en veldig feminin treningstrend - det er fine wrapgensere, feminine bodyer og myke, behagelige klær.
Skjelbred mener videre at trening generelt alltid ha vært en stor del av motebildet, og at de to bransjene bare vokser tettere og tettere sammen.
- Luksusbutikken Net-A-Porter påpekte i fjor hvor viktig sport er både for kundene deres og i motebildet ved å lansere en egen sportsside, Net-A-Sporter. I tillegg har Nike har lanserte en joggesko med Givenchys Riccardo Tisci, Stella Mccartney har en sportskolleksjon med Adidas - for å nevne noe, sier hun.