Kjær «it»-jente har mange navn: Nå blir Jenny Skavlan smykkedesigner
Skavlan (28) utvider horisonten og skal nå designe en egen kolleksjon for smykkegiganten David Andersen.
Smykkekolleksjonen, som ferdigstilles i skrivende stund, består av rundt ti forskjellige smykker. Øreringer, armbånd og ringer er bare en brøkdel av hva Skavlan har designet for gullsmedkjeden.
Nyheten, som først ble sluppet på nettsiden hennes, omtaler Skavlan som et spennende steg i designkarrieren. Hun har tidligere designet klær for Bik Bok, men er mest kjent for de ulike redesign-prosjektene, for blant annet Mette-Marit.
- Planleggingen og designprosessen har pågått i ett år, og jeg gleder meg veldig til å se smykkene i butikk. Jeg har latt meg inspirere av art deco-design, smykker fra 60-tallet og geometriske former. Dette er kombinert med naturmaterialer som marmor og gullforgylt sølv for å balansere uttrykket slik at det ikke blir for hardt, sier Skavlan til MinMote.
Saken fortsetter under bildet.
Overkommelig prisnivå
Kolleksjonen er ferdig og skal selges i butikker over hele landet i juni. Prisen er ikke fastsatt, men Skavlan forteller at smykkene vil ha et overkommelig prisnivå og vil ligge et sted mellom 500-2000 kroner.
Les også:Jenny Skavlan er kåret til landets best kledd kvinne
Skavlan forteller at hun aldri har vært en «smykkejente», men at det er en spesiell type smykker som dominerer i kolleksjonen.
- Jeg elsker hoops (store øreringer, journ. anm) og har derfor laget forskjellige størrelser og varianter av disse. Det er noe med disse øredobbene som er så tidløst, samtidig som de er litt «yo-ete» og har en edge. Derfor digger jeg dem! Sier Skvalan til MinMote.
- Hvilken type jente tror du kommer til å falle for smykkene dine?
- Det er umulig å si, men jeg tror smykkene vil passe til jenter som ikke er for snuppete eller romantiske i stilen. Moteriktig jenter som er opptatt av detaljer, forteller hun.
Alt om Jennys selvlagde brudekjole: - Helt magisk
- Ikke folkelig
MinMote-leder, Martine Lunder, tror Skavlan vil treffe blink blant moteinteresserte jenter, men mener smykkene ikke er for alle.
- I det siste har vi sett mye av små, delikate smykker fra designere som Maria Black og Anine Bing, men det ser ut som Skavlan går helt motsatt vei med sine store ringer. Jeg tror hun treffer blink blant de unge, motebevisste jentene og bloggerne som allerede har henne som forbilde, men folkelig er det ikke. Det er nok heller ikke meningen, sier hun og påpeker Skavlans timing:
- Scroller man nedover Instagram-feeden til noen som følger de store, skandinaviske bloggerne innen interiør og mote er det nærmest overload av gull og marmor - så det er neppe tilfeldig at det er nettopp dette som ser ut til å være hovedingrediensene i kolleksjonen. Sånn sett skal Jenny ha for at hun åpenbart vet hva som gjelder akkurat nå, og overfører det til smykker.