Nyheter

Kunder raser mot Cubus etter sylslank undertøysmodell: Nå fjerner kleskjeden plakaten

SJOKKERT: Marthe Valle ble sjokkert over Cubus-plakaten som møtte henne på vei inn i barne- og ungdomsavdelingen. Nå blir plakaten fjernet. Foto: Leserbilde/asamaria.com

Artisten Marthe Valle (32) reagerte sterk på en reklameplakat utenfor Cubus' barne- og ungdomsavdeling. Kundene oppfordrer til boikott av kjeskjeden, og nå fjernes plakaten.

  • Thea Roll Rakeng
  • Katarina Petrovic
Publisert:

Tidligere denne uken fikk kleskjeden Cubus krass kritikk for en reklameplakat som viser en sylslank undertøysmodell utenfor sin barne- og ungdomsavdeling på kjøpesenteret Oasen i Bergen. Det var artisten Marthe Valle som først postet bildet på Facebook-siden sin med påskriften:

«Hei Cubus! Dette står ved inngangen til BARNEavdelinga deres, hva veier dette voksne mennesket? 40 kg? Jeg er så LEI! Faen!»

I oktober skrev MinMote om at den svenske kleskjeden Acne fikk sterk kritikk for bruk av syltynne modeller. Onsdag haglet også kritikken mot undertøysgiganten Victoria's Secret for slagordet «The Perfect «Body».

Les også:Norske motefotografer om Cubus-plakaten: - Hun er ikke for tynn

«Skjerp dere»

Valle mente Cubus-bildet er en del av debatt som aldri tar slutt, og hun forstår ikke hvem de ulike aktørene prøver å nå ut til. Kunder raser mot Cubus på deres Facebook-side og oppfordrer nå til boikott av gigantkjeden.

En skriver:

«Overhodet ikke tenkt å handle for ei krone hos dere før Jul! Dere er under boikott (igjen). Dere burde tenke dere litt om før dere setter retusjerte, halvnakne damer foran butikkinngangen deres. Har dere ingen verdier? Samvittighet? Samfunnsansvar? Tror dere at mangel på verdier skal gjøre dere lønnsomme inn i fremtiden? Vel, vi får se om dere får rett.»

«CUBUS skjerp dere. Dette er rett og slett forkastelig en slik reklameplakat rett utenfor barneavdelingen. Nei ærlig talt la barn og unge slippe unna dette kroppsfokuset. Hvor mange er det som har en sånn kropp?», skriver en annen.

Så langt er bildet delt flere hundre ganger og likt av 295 personer, og delt 388 ganger. Nærmere hundre kommentarer har rast inn i kommentarfeltet.

Fjerner plakaten

Nå beklager kleskjeden og lover at de vil fjerne plakaten fra den gjeldende butikken i løpet av dagen.

«Vi ser at vi har satt mange følelser i sving og kommer derfor til å fjerne plakaten fra butikk i løpet av dagen..»,skriver de på sin Facebook-profil.

- Dette er fantastiske nyheter, og beviser virkelig at det er forbrukerne som sitter med makten. Vi som kunder har mulighet til å påvirke hva slags kroppsbilde vi ønsker å se og hvor vi skal være eksponert for det, sier Valle til MinMote.

Hun er imponert over at Cubus nå skal fjerne plakaten.

- Det er utrolig bra at en stor kleskjede som Cubus tar kundene sine på alvor. Det er et ekstremt seksualisert bilde og er noe jeg ikke vil eksponere datteren min for. Bildet stemmer ikke overens med virkeligheten, så det er utrolig bra at Cubus er enig.

Cubus har tidligere forklart at reklamen er en såkalt alarmbøyleplakat (en plakat festet til alarmsystemene ved inngangen, journ.anm.) og derfor står ved inngangspartiet.

«Vi er glad for tydelige tilbakemeldinger fra våre kunder, noe vi tar på alvor og vi har derfor valgt å fjerne plakaten», skriver Julie Eckhardt, pressekontakt hos Cubus, til MinMote i en mail og fortsetter:

«Cubus syns det er veldig positivt med det store engasjementet rundt kroppsidealer og helse. Vi er selv opptatt av at våre modeller skal representere sunnhet. Når det nå blir stilt spørsmål rundt denne plakaten, er det viktigste for oss å lære av det, og se nærmere på hvordan uttrykket har oppstått, samt lage gode rutiner for fremtidige produksjoner.»

- Dårlig retusjering og dømmekraft

Fotograf Rolf-Ørjan Høgset reagerer sterk på retusjeringsjobben som er gjort i forbindelse med reklamen. Han har også postet bildet på sin Facebook-profil og skriver:

REAGERER: Kjendisfotograf Rolf-Ørjan Høgset reagerer på retusjeringsjobben som er blitt gjort i forbindelse med Cubus-plakaten. - Det er åpenbart at hodet har blitt forstørret her, sier han. Foto: Privat.

«Bildet er tatt noe ovenfra" sier Cubus?? Er det mulig med en dummere bortforklaring... dårlig photoshop-arbeid, dårlig fotografarbeid - ja, men mest av alt, fullstendig fravær av dømmekraft av alle de andre i verdikjeden som har latt denne plakaten bli trykke.»

- Første gang jeg så plakaten ble jeg stående å se på den og le litt. Jeg har jobbet mye med retusjering av bilder og det er åpenbart at det ikke er noe feil med proporsjonene eller vinkelen, men at det er gjort en stor redigeringsfeil.

- Hva har blitt gjort feil?

- Modellen er selvfølgelig slank, men dette er ingenting i forhold til det vi har sett tidligere. Problemet her er at hodet åpenbart har blitt forstørret, og det passer ikke til resten av kroppen.

Høgset mener Cubus ikke har gjort dette med vilje, men at det er slurv.

- Her mener jeg rett og slett at Cubus bare har vært slurvete. Jeg tror ikke de prøver å kommunisere at folk bør se sånn ut. Det er nok bare en uheldig glip, sier han til MinMote og legger til:

- Der jeg så plakaten var den ikke plassert utenfor barneavdelingen. Det er nok ren uflaks at den stod der den stod på Oasen i Bergen. Cubus har rett og slett vært uheldige med veldig mange ting denne gangen.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Profilert modellmamma får krass kritikk for modellkurs til 25.000 kroner

  2. NYHETER

    Vogue vil ha slutt på anorektiske modeller - norske redaktører jubler

  3. NYHETER

    Topshop får kritikk for bruk av for tynne utstillingsmodeller

Finn mer innhold om:

  1. Moter og Modeller
  2. Cubus

Relaterte artikler

NYHETER

Norske fotografer uenige om Cubus-retusjering: - Hun er ikke for tynn

NYHETER

Ser du likheten? Disse bildene har startet krangel i motenorge

NYHETER

H&M anklaget for rasisme - modellens mor ber kritikerne roe seg

NYHETER

Butikkeier gikk ut mot Lan Marie Berg - nå har han beklaget

NYHETER

Agnes (19) slår tilbake mot modellbransjen: - Får ikke jobb fordi jeg er «tjukk»

NYHETER

Ny rapport: Barn produserer klær for H&M i Kambodsja

NYHETER

Hennes & Mauritz anklages for barnearbeid - roses av Oljefondet