Foto: Elise Alexandra Gulbrandsen, MinMote/ Ilag vår/sommer 2021, Anisha Noor.

Nyheter

Startet klesmerke rett før corona: – Har våknet med et gisp

For designer og gründer Renate Nipe (39) har ikke klesmerket Ilag eksistert uten corona. Hadde hun visst hva som skulle skje, ville hun aldri ha satset.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Nedstengning, restriksjoner og pandemi er dårlig nytt, også for de som lever av å designe og selge klær. Hva gikk gjennom hodet til norske designere da coronapandemien stengte ned Norge for fullt 12. mars i fjor? Hvilke utfordringer har dukket opp, og hvordan går det nå? MinMote har snakket med fire av landets fremste designere om annerledesåret ingen kunne forestille seg for ett år siden.

Den tidligere Varner-designeren ble tatt på sengen da merket hennes ble avslørt før det egentlig skulle.
Da Ilag ble lansert i begynnelsen av 2020, var tanken å lansere et mer bærekraftig merke som skal passe på jobb, sofaen og på fest. Men det ble ikke så mye jobb og fest i Ilags oppstartsår.
– Jeg har vært heldig og hatt litt flaks. Heldigvis hadde jeg ikke satset på bare kjoler. Da hadde det ikke gått, sier designeren i dag.
Det første innsalget gjorde hun i februar 2020, kun uker før Norge stengte ned første gang. De første plaggene havnet i butikkene i august, da mange øynet håp om at Norge skulle åpne igjen.
– Det var maks flaks timing, sier hun.

Nå står hun i leide lokaler i Tollbugata i Oslo, hvor hun nettopp har fullført innsalget av merkets tredje kolleksjon kun dager før byen stengte ned igjen. Friske blomster ble kjøpt inn for et møte med en innkjøper som måtte avlyse i siste liten – nærmest som et symbol på at ting ikke alltid har gått som man har planlagt under coronaåret.
På god avstand forteller hun nå om jobben med hjertebarnet, og året som ble som ingen hadde trodd.
– Jeg har ikke fått sove, jeg har våknet med et gisp og kjent det skikkelig her, sier hun og tar seg til magen, før hun legger til:
– Men jeg har skikkelig troen på 2021 og 2022.

Hun har enda ikke feiret jobben hun har lagt ned i klesmerket – selv om hun beskriver responsen som overveldende.
– Jeg er så takknemlig for mottagelsen merket har fått og alle som har gitt Ilag en sjanse. Jeg går nesten rundt og venter på at noen skal avsløre meg, selv om jeg innerst inne vet det har gått bra. Det så klart har vært tøft å lansere et klesmerke i en tid hvor butikker og nettbutikker kutter budsjetter og varemerker. Ilag har fått overveldende positiv respons, som jeg ikke har turt å tenke tanken på en gang, sier hun.

Ilag vår/sommer 2021. Foto: Anisha Noor.

Nipe har fått støtte av Innovasjon Norge for sin nyskapende måte å tenke rundt forbruk og gjenbruk av klær. Hun har også fått oppstartslønn fra NAV. Selv gikk hun inn med 30.000 kroner for å starte et aksjeselskap. Hun forteller at hun hele veien har forsøkt å være så sparsommelig som mulig, og i juni vil hun ta ut sin første lønn fra selskapet.
– Jeg vil få mest mulig ut av minst mulig, sier hun og ser seg rundt i showrommet.
Her har hun malt om og dekorert med gjenbrukselementer. Bordet er (selvfølgelig) hjemmesnekret. Hun har studioet sitt i loftet på garasjen i Nesbru i Asker. I klesmerket er Nipe alt-mulig-kvinnen. Hun er designer, sosiale medier-ansvarlig, kundeservice, lagerarbeider og alt imellom. Med seg på laget har hun også praktikanter fra OsloMet og Esmod, samtidig som hun har ansatt en student som ekstrahjelp.
– Det er givende å gjøre så mye forskjellig, selv om det også er krevende. Man er avhengig av å ha flinke folk rundt seg. Jeg gikk fra en trygg jobb hvor lønnen kom hver måned i et stort konsern, til å satse på egen hånd, rett før coronapandemien slo til.

FIKSER SELV: Renate Nipes høstkolleksjon, som du kan se deler av til venstre, er inspirert av Hardanger. Vasen til høyre har hun redesignet selv. Foto: MinMote.

Merket vil alltid la seg inspirere av Norge. Den kommende høst- og vinterkolleksjonen, som hun nettopp er ferdig med innsalget av, er inspirert av Hardanger. Navnet på selve merket er bygget på det norske fellesskapet og dugnadsånden som bor i oss.
– Flaks igjen, sier Nipe.
Alle planer om å besøke fabrikker i Kina og India måtte skrinlegges. Derfor er hun spesielt glad for å ha et godt kontaktnettverk etter mange år i bransjen. Det gjør det lettere å beholde kontrollen og kontakten.
– Hele verden ble avlyst, sier hun.
Om Nipe hadde hatt en anelse om at en pandemi ville ramme verden, ville klesmerket Ilag sannsynlig ennå ikke sett dagens lys.
– Hadde jeg visst hvor krevende det er å starte et klesmerke, særlig under en pandemi, så hadde jeg kanskje aldri gjort det. Men jeg tenker det er bedre å lukke øynene å bare hoppe i det, sier hun til MinMote.
Men likevel er hun optimistisk. For Renate Nipe har klesmerket Ilag har aldri eksistert uten pandemien. Det krevende og unormale er blitt det normale for merket som så dagens lys midt under pandemien.
– 2020 har lært oss at vi må være optimistiske, takknemlige og aldri ta noe for gitt. Jeg er litt bekymret, men ikke for fremtiden. Jeg vet ingenting om når livet post-corona stabiliserer seg, men jeg har bestemt meg for å kjøre på, avslutter hun.

Ilag vår/sommer 2021. Foto: Anisha Noor

Publisert:

Les også

  1. Nytt norsk klesmerke: – Det skal være folkelig

    10. januar 2020

Relaterte artikler

NYHETER

Designer Elisabeth Stray Pedersen: – Kanskje corona ga oss dytten vi trengte

NYHETER

Tom Wood: – Har betalt tilbake pengestøtten

NYHETER

Pia Tjelta om annerledesåret: – Som et korthus som kunne kollapse

NYHETER

Amanda Hearsts norske eventyr

NYHETER

Holzweiler om den nye satsingen: – Vi må tørre å være litt annerledes

KJENDIS

MinStil: Emil Ringheim

NYHETER

Celine Aagaard om: Familielivet, barndommen og karrieren