Nyheter

Motemagasin lanserer egen kvinnebil: Lilla, «godterihvit» og med øyenvipper

INNSALG: Slik presenterer SEAT sin nye bil – designet spesielt for kvinner. Den blir omtalt som det perfekte tilbehøret. Foto: SEAT UK

Motemagasinet Cosmopolitan har i samarbeid med SEAT designet en bil spesielt for kvinner. – Unødvendig og tullete, mener norsk feminist.

  • Camilla Huuse
Publisert:

«Ville det ikke vært fantastisk hvis ditt kjøretøy hadde like mye personlighet og stil som deg? Mest sannsynlig er bilen du kjører designet av menn – for menn. Men dette er i ferd med å endre seg – fordi vi har designet en bil bare for deg»

Slik presenterer Cosmopolitan i England sitt nye samarbeid med bilmerket SEAT.

Kvinnebilen kaller de SEAT Mii og på firmaets hjemmesider presenteres den under et stort banner med teksten «Girls just wanna have fun». Bildet av en kvinne som holder en gigantisk kjærlighet på pinne står sammen med teksten «designed for women everywhere.

Les også: Feminst om Sophie Elises puppestunt: – Smart!

Feminist: – En uheldig trend

– Egne biler for kvinner er unødvendig og tullete. Dette går inn i den store trenden med å produsere «kvinnevarianter» av alt mulig, fra kulepenner til datamaskiner, sier Marta Breen.

Hun er journalist, debattant og har skrevet boken «Født feminist».

Marta Breen reagere på at det produseres egne biler for kvinner. Foto: Trond Solberg, VG

Bilen SEAT Mii kommer i fargene lilla og «godterihvit». Ikke nok med det. Bilens frontlys er designet for å se ut som den har øyevipper.

– Jeg synes det er en uheldig trend. Samfunnet er blitt mer opptatt av å markere forskjell på kjønnene enn før: jenter skal være veldig feminine og sukkersøte, mens gutta skal være macho. Kvinner og menn er ikke så forskjellige som kommersielle aktører vil ha det til, sier Breen.

Sett denne? Guttene på barneskole har PC-dag, jentene har neglespa og lager såpe

SEAT: Kvinnefokusert bil

– Dette er vår mest kvinnefokuserte bil noen sinne, sier markedsføringsansvarlig for SEAT Susanne Franz til Cosmopolitan.

Ifølge magasinet har de spurt kvinner i hele Europa om hva de ser etter i en bil. De fant ut at det de fleste ønsker er en bil som er «enkel å kjøre og problemfri å parkere».

NYHETER

Ny rapport slakter arbeidsforholdene ved H&Ms «beste» fabrikker

Mange av Cosmopolitants egne lesere har reagert på den nye kampanjen.

– En bil skal få meg fra A til B. Jeg trenger ikke «stylish» interiør for å kunne synge bak rattet, eller «fine jentedetaljer» for å kunne sladre med venninnene mine. Dette blir for dumt, skriver en.

Spaltist i The Guardian Phoebe-Jane Boyd kaller den nye bilen en «markedsføringsflopp».

– Mennesker kommer i mange forskjellige former, formater og størrelser – akkurat som bilene vi kjører. Det vi ikke trenger er å bli kategorisert som enten rosa eller blå, skriver hun.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Ny rapport slakter arbeidsforholdene ved H&Ms «beste» fabrikker

  2. NYHETER

    Costume hyller betalt innhold på redaksjonell plass

  3. NYHETER

    Victoria Beckham får massiv kritikk etter moteshow

Relaterte artikler

NYHETER

Kjendisstylist Salima Jobarteh: – Nå er det f*** meg nok

NYHETER

Kronikk: Vi må bry oss mer

NYHETER

Jenny Skavlan beskyldes for smykkekopiering

NYHETER

Costume hyller betalt innhold på redaksjonell plass

NYHETER

H&M samarbeider med italiensk ektepar: – Plagg som kan gå i arv

NYHETER

Dette er H&Ms nye designsamarbeid

NYHETER

Nelly refses etter modell-utlysning