Nyheter

Mener disse er mote-Norges mektigste

belnder

Kyrre Alver og Magnus Thorud troner øverst på listen over mote-Norges mektigste, kåret av motenettsted.

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:
belnder

Magnus Thorud og Kyrre Alver. Foto: Privat

belnder

Mad og Kyrre Alver. Foto: Privat

Det er det ett år gamle hipsternettstedet Melk & Honning som har plassert Alver og Thorud bak millionbedriften Blender Agency på delt førsteplass i en kåring over motebransjens mektigste. I fjor toppet eks-Costume-redaktør Hege Badendyck listen.

Alver og Thorud driver klesagenturet Blender Agency som har et bredt spekter av kommersielle og ikke-kommersielle merker i stallen. Alexander Wang, norgesfavoritten Michael Kors, Iro, New Balance, A.P.C, Cala Jade, og Fall Winter Spring Summer for å nevne noen. Kyrres bror, Mats Alver, kom inn på eiersiden i 2005, og er i dag økonomidirektør.

14 andre innflytelsesrike personer er også å finne på listen lengre ned i saken.

Teamet bak Blender Agency:

NYHETER

Dette er mote-Norges ukjente millionbrødre

Juryen, som består av stylist og butikkeier Jostein Wålengen, moteskribent i D2 Ida Eritsland og DN-journalist og forfatter Jorun Sofie Fallmo, hevder de har lagt vekt på økonomisk posisjon, faglig tyngde, troverdighet og rykte innad i bransjen.

Profilerte nøkkelpersoner i bransjen som Jenny Skavlan, supermodell Iselin Steiro, ELLE-stylist Caroline Skjelbred, samt moteblogger Camilla Pihl er ikke å finne på listen. Caroline Berg Eriksen var hverken på listen i fjor, eller i år.

Heller ikke norske designere som Tine Mollatt bak byTiMO, Cathrine Hammel, duoen bak Mardou & Dean, eller Line Varner bak Line of Oslo er å se.

Les også: Disse tjener mest og minst i mote-Norge

Dommernes begrunnelse av førsteplassen er slik:

MEDGRÜNDER: Kyrre Alver. Foto: Instagram @kyrrealver

«Magnus og Kyrre har gått fra å være bredkjeftede salgsagenter med store internasjonale merkevarer i porteføljen til å bli viktige nøkkelspillere i profesjonaliseringen og oppbyggingen av den norske motebransjen. Gründerne har brukt salgsinntektene på å etablere og oppkapitalisere en rekke norske merkevarer, som Kolors Jewellery, Fall Winter Spring Summer (FWSS) og Diemme og Cala & Jade. Selskapet har et stort nettverk på distribusjonssiden i hele Norden og har hentet inn flere dyktige bransjeveteraner i ledelsen, deriblant finansmannen Glenn Veiby, som har lang fartstid fra varehandel og har blir tilkjent mye av æren for at Swims har nådd internasjonal suksess. I tillegg til å videreutvikle egne merkevarer gjennom kunstneriske samarbeid med blant annet illustratøren Esra Røise, bruker gründerne mye tid på å gi gratis veiledning til frittstående norske motebedrifter som vil lykkes på det norske og internasjonale markedet.»

NYHETER

Elle og Camilla Pihl får krass kritikk etter sponset reisereportasje

- Viktig å dele ekspertise

Alver setter stor pris på å bli lagt merke til, og svarer følgende på vegne av agenturet:

MEDGRÜNDER: Magnus Thorud. Foto: Instagram @blenderagency

- Det er kjempehyggelig å bli lagt merke til for det vi driver med, selv om vi ikke er så glad i medieoppmerksomhet. Vi jobber veldig hardt, og det har vi gjort i 14 år. Magnus og jeg har en kreativ posisjon i selskapet hvor vi reiser mye, og så har vi et sterkt system bak oss i ryggen hvor Glenn Veiby og Mats Alver er sentrale. Alver er medeier og økonomidirektør, og Veiby har vært styreformann i 10 år. Det var først i august at Veiby begynte fulltid hos Blender, og tilførte selskapet en ny dimensjon, sier han til MinMote.

Alver legger vekt på at Blender Agency mener det er viktig å dele erfaringer og kunnskap med mindre aktører og fremadstormende norske designerne. Det har resultert i at selskapet er medeiere i merker som FWSS, Cala Jade, Diemme og Kolors Jewelry.

- Opp gjennom årene har vi tilegnet oss verdifulle erfaringer og et solid nettverk i utlandet, og dette mener jeg det er viktig å kunne bringe tilbake og dele med nyetablerte, norske designere. Motebransjen er beinhard, derfor bør store aktører i markedet legge vekt på å dele mer, avslutter Alver.

Videre på listen over mote-Norges mektigste står disse navnene:

Signy Fardal, sjefredaktør i ELLE

Elise By Olsen, sjefredaktør i Recens Paper

Annabel Rosendahl, innkjøper hos Høyer og blogger

Darja Barannik, moteansvarlig i KK og blogger

Ditte Kristensen og Dita Beriska, initiativtakere bak Oslo Runway

Vanessa Rudjord, blogger

Andreas Holzweiler, designer og eier av Holzweiler Agency

Agnes Gulbrandsen, eier av frisørkjeden Gevir

Hege Badendyck, tidligere sjefredaktør i Costume

Martine Lunder, MinMote-leder

Maren Helly-Hansen Sørbye, medier i Pudder Agency

Mette Mortensen, moteredaktør i Costume

Celine Aagaard, blogger

Gisle Mariani Mardal, initiativtaker bak Norwegian Fashion Hub

Publisert:

Les også

  1. MOTE

    Ti norske motehøydepunkter i 2015

  2. NYHETER

    ELLE-Signy: Ikke helt galimatias med bluse til 85.000 kroner

  3. NYHETER

    Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

Relaterte artikler

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste 2020

NYHETER

Motenettsted: Dette er Mote-Norges mektigste 2019

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste

NYHETER

Kronprinsesse Mette-Marit i norsk kjole på Nobel-banketten

NYHETER

Skattelistene: Disse tjente mest i motebransjen i 2018

NYHETER

Dette er gutta bak Oslos nye luksusbutikker