Tyrkisk designtrio hylles for luksus-«tøfler»
ISTANBUL (MINMOTE) Sanayi313 har omfavnet Aladdin-slippersen og sin ottomanske arv. Resultatet har gjort designere til ett av årets heteste motenavn.
Komfortable sko som sneakers, sandaler og ballerinaer står høyere enn høye hæler hos de fleste for tiden. Istanbul-trioen Sanayi313 tar det hele ett par skritt videre.
Se for deg en ottomansk sultan, matet av en drueklasse i sitt overdådige harem. Og på beina? Det kunne ha vært Sanayi313.
Slippersene er håndlagd, tar opp til 36 timer å sy, er lagd av skinn, fløyel, fjær, gullsøm og metalltråd. Og det koster: Fra cirka 5300 til 13.000 kroner.
– Vi verdsetter godt håndverk, og jeg har fra starten av jobbet tett med håndverkere for å gjenskape tradisjonell ottomansk søm og utsmykningsteknikker, sier designeren Serena Uziyel (34).
«Vi var før Gucci og Acne»
Sammen med brødreparet Enis (30) og Amer Karavil (34) etablerte trioen konseptet Sanayi313 i 2013.
Med avtale hos Net-a-Porter, lovord i italienske Vogue, hovedrollen på flere av fashionistaenes Instagram og moteprinsessen av Saudi-Arabia, Deena Abdulaziz, som selvutnevnt promotør, er tidenes kanskje mest fancy slippers for lengst blitt en hype.
– Vi lagde slippers lenge før Gucci og Acne. Vi forventet ikke at det skulle komme noen til butikken de første seks månedene, men på dag tre var det stappfullt. Vi var sjokkerte, forteller interiørdesigneren Enis til MinMote da vi besøker Sanayi313.
TØFLER OG PYSJAMAS ER IKKE BARE FOR SOVEROMMET
Vil være «hard to get»
Taxien vår sliter med å finne frem til lokalet. Hvem skulle tro at en lukrativ designbutikk lå vegg i vegg med en bilmekaniker i et avsidesliggende industriområde i Istanbul? Her driver de tyriske designervennene restaurant, interiørbutikk og atelier med sko og vesker.
– Vi selger ikke bare sko, vesker og møbler. Vi selger en livsstil, sier Enis, og ler bekreftende da vi spør om de forsøker å være det tyrkiske svaret på Kinfolk.
Plasseringen er selvsagt utstudert. Sanayi313 ønsker å være «hard to get» og «hard to get out of».
De tester alle de nye produktene sine på seg selv i to-tre måneder, og selger aldri noe de ikke selv bruker, forteller han.
– Vi gjør ikke noe som ikke er perfekt, bedyrer designeren.
Dette gjenspeiles i skoene og prisen. Skodesigner Serena forteller om en omstendelig produksjonsprosess: Modellering, 3D-printing, hamring av metalltråd, sying, veving, strikking, bleking.
– Det er nesten umulig å gjenta det samme mønsteret eller teksturen. Hender er det viktigste instrumentet for vår kolleksjon, sier Serena.
Tyrkia-kaos påvirker moteindustrien
Neste steg er å åpne en filial i London. De har også planer om å starte butikk og hotell i Karavil-brødrenes gamle familiehjem i Istanbul, men den politiske utviklingen i Tyrkia med kuppforsøk, terrorangrep og krig i nabolandet Syria skremmer dem fra å utvide innenriks.
– Vi vet ikke hva som vil skje i landet fremover. Bedriften er ikke påvirket i dag, men det kan endre seg. Like fullt er vi stolte av å kunne si at dette er et tyrkisk merke, sier Enis.