Nyheter

Strekkmerker blir hyllet i sosiale medier: - Et viktig steg

Chrissy

Hashtagg-kampanjen #loveyourlines tar av på Instagram etter at modellen Chrissy Teigen (29) delte et bilde av lårene sine. - Større åpenhet er alfa omega, mener ekspert på spiseforstyrrelser.

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:
Chrissy

Foto: Skjermdump fra Instagram

Chrissy

HYLLES: Modell og kjæresten til John Legend, Chrissy Teigen, hylles i flere kanaler etter at hun postet et bilde av strekkmerkene sine på Instagram. Foto: Getty Images

Det begynte med at den norskættede modellen gift med musiker John Legend, la ut et bilde av strekkmerkene sine på Instagram mandag denne uken. Bildet fikk raskt flere hundre tusen «likes» og rørte ved en nerve hos kvinner verden rundt; i skrivende stund har ca 5000 liknende strekkmerkebilder blitt delt under #loveyourlines og som respons til Teigen.

Lår, mager og hofter blir hyppigst delt, etterfulgt av ærlige bildetekster.

Hva mener du om kampanjen? Del dine tanker om kropp, utseendetabuer og sosiale medier i kommentarfeltet.

«Chrissy, nå fikk du akkurat flere beundrere! Dette er såå bra! Jenter kan nå se at til og med smellvakre kvinner som deg har "feil" (som egentlig ikke kan betegnes som feil.)»

Mens andre responderte:

«Jeg føler meg mer komfortabel nå!!» @barreraanita94

«Selvtillitsboost dette!» @hmlbarrett

Skjønnhetsidealer i motebransjen er for øvrig et brennhett tema akkurat nå, særlig etter at plus size-modellen Tess Holliday signerte en gjev modellkontrakt, det uretusjerte Cindy Crawford-bildet ble hyllet, og Sports Illustrated kjørte sin første plus size-kampanje.

Nå, tre dager senere har kvinner i alle land slått ring om åpenheten på sosiale medier og hashtaggen #loveyourlines er et faktum.

Store nettsteder som Buzzfeed, Fox News og Us Magazine har omtalt kampanjen og roser det «uperfekte kroppsbildet».

Sjekk hvordan journalisten blir forvandlet til et skjønnhetsideal på 1-2-3

- Et viktig steg

Daglig leder for Senter for Spiseforstyrrelser, Solveig Brommeland, mener hashtagg-kampanjen kan bygge opp selvbildet til unge kvinner.

Daglig leder for Senter for Spiseforstyrrelser, Solveig Brommeland. Foto: Privat

- Dette er utrolig flott! Media og offentligheten har en stor mulighet til å skape falske bilder og et forvrengt kroppsbilde, noe som påvirker mye mer enn det vi kanskje selv er klare over, sier Brommeland og fortsetter:

- Selvfølelse og selvbilde bygges blant annet ved inntrykk og informasjon verden rundt oss gir og det å ha en større åpenhet er alfa omega i forhold til nettopp dette. Det styrker selvfølelsen å vite at man blir akseptert for den man er.

Brommeland mener sosiale medier er spesielt viktig for å skape større felles aksept og forståelse når det kommer til kroppspress.

- Sosiale medier er noe de fleste mennesker er opptatt av i dag, spesielt unge som ikke har det samme filteret som voksne, og derfor lar seg lettere påvirke av det de ser. For å bidra til å redusere den usunne perfeksjonismen i forhold til kroppspress, er kampanjer som dette utrolig viktig.

Se noen av bildene delt i forbindelse med kampanjen her:

untitled linkuntitled link
untitled linkuntitled link
Publisert:

Les også

  1. MOTE

    Historisk plus size-modell hylles for ny kampanje

  2. NYHETER

    Norske fotografer uenige om Cubus-retusjering: - Hun er ikke for tynn

  3. NYHETER

    Massiv kritikk av H&M for bruk av «tynne» plus size-modeller

  4. NYHETER

    Tone til Top Model-jentene: - Media er syke i hodet

  5. NYHETER

    - Har makt til å gjøre kroppspresset mindre

Finn mer innhold om:

  1. Moter og Modeller
  2. Kroppspress

Relaterte artikler

NYHETER

«Plus size»-merke ut mot Victoria's Secret - hylles for ny kampanje

NYHETER

Janka Polliani: – Man sender ut et sykt farlig signal

NYHETER

Jubler for Lena Dunhams undertøysbilde

NYHETER

Deltakerne i ny «Top Model»-sesong: Vil ikke kalles «plus size»

NYHETER

Kvinner verden rundt slår tilbake mot viralt midje-triks

NYHETER

Minister: – Jeg er bekymret for unges selvbilde

NYHETER

Nike med kroppsinkluderende utstillingsdukker