SATSER PÅ NOE NYTT: – Fremtidens retail er opplevelser, sier Andreas Holzweiler. Her med søsteren Susanne Holzweiler (t.v) kona Maria Skappel Holzweiler, og Caroline Krefting. Foto: Pål Paulsen

Nyheter

Holzweiler satser i Oslos nye «it»-område

Holzweiler-familien åpner et nytt konsept i det som sies å være hovedstadens nye shopping- og kulturområde. Handelsekspert mener Oslobuktas potensielle suksess avhenger av guts. 

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:

– Det er flere som får litt følelsen av at dette området er som Manhattan i Oslo, men på et nordisk vis, sier Caroline Krefting, investeringsdirektør i Carucel Eiendom og ansvarlig prosjektleder for utviklingen av bygulvet i Bjørvika.

Det er skyfri himmel og oktober-solen varmer fortsatt. En mann iført våtdrakt med et elektrisk surfebrett under armen tusler ned mot vannet forbi velkledde Oslo-folk sittende på kafé med barnevognene sine og bygningsarbeidere som nyter kanskje årets siste utelunsj på bryggekanten.

MinMote møter Krefting på den veganske kaféen The Juicery - et av mange nye serveringsseteder i Oslos nye «it»-område. Leilighetene ved kanalen har gått sin seiersgang på Instagram, og for ikke lenge siden ble mote- og kunstfestivalen Fushion åpnet her.

UTVIKLER ET NYTT OMRÅDE: Caroline Krefting forteller at Bjørvika på gammelnorsk betyr byvika, og at det var nettopp her byen Oslo ble grunnlagt i sin tid. Nå vil hun bringe liv tilbake i området bortenfor Sørenga og Barcode. Foto: Thea Roll Rakeng/VG

Ikke nervøs for corona-timingen

Krefting har tidligere stått bak utviklingen av luksusområdet Eger og Promenaden Nedre Slottsgate, og selv om hun mener at Operagata i Oslobukta vil bli Oslos nye handlegate, vil det likevel bli annerledes.

– Det er viktig for oss at det er noe her for enhver smak og lommebok. Vi skal tilby kvalitet, men ikke begrenset og kun til en dyr penge. Området skal ikke ekskludere noen, heller omfavne, sier Krefting og fortsetter:

– Jeg har ett mål og det er at når turister, i fremtiden, hopper av toget på Oslo S og spør noen om hvor de skal gå for å oppleve det beste byen har å by på, så blir de sendt hit til Oslobukta.

HOLZWEILER ÅPNER DØRENE: I første etasje skal Andreas, Maria og Susanne Holzweiler åpne et nytt motekonsept over nesten 400 kvadratmeter til våren. Foto: Thea Roll Rakeng/VG

– Men er det ikke litt vanskelig timing nå midt i en pandemi å satse på et nytt shoppingområde? Retailbransjen slet allerede før corona, og mange har måttet stenge dørene og taper inntekt. Hva tenker du om det?

– Jeg er ikke nervøs for det med tanken på Oslobukta. Jeg tror fremtiden handler om å ha en bredde i tilbudet. Med sterkt fokus på kultur og spennende bespisning vil dette være med på å skape destinasjon og øke aktiviteten til også fashion i området.

UTSKJELT BYGG: Munchmuseet planlegger å åpne dørene midt i Oslobukta og Bispevika i 2021. Foto: Ronja Slar

– Ønsker å vise flere sider av oss selv

Til våren skal Holzweiler åpne i et lokale på nesten 400 kvadratmeter i Operagaten, rett overfor den rosa døren inn til trendrestauranten The Vandelay. Les Godt sin anmeldelse av restauranten her.

– Holzweiler-gjengen står for mangfold og er ikke redde for å prøve nye ting og tenke utenfor boksen. Det er det jeg mener dette området også representerer. Derfor er de et perfekt tilskudd, og ikke minst et trekkplaster til Oslobukta, sier Krefting.

Andreas Holzweiler forteller til MinMote at konseptet familien og teamet har begitt seg ut på er noe de aldri har gjort før. Mer vil han ikke si forløpig.

– Dette blir ekstremt spennende og noe helt nytt for oss. Vi ønsker å vise flere sider av oss selv og også flere partnerskap i lokalene i Oslobukta. Området er et perfekt sted for å utforske nye muligheter. Fremtidens retail er opplevelser, og de opplevelsene håper vi at vi kan gi kundene våre når vi åpner i 2021.

IKKE NERVØSE FOR CORONA-TIMING: Fra venstre: Susanne Holzweiler, Maria Skappel Holzweiler og Andreas Holzweiler. Foto: Janne Møller-Hansen,VG

– Er dere nervøse med tanke på corona og uforutsigbarheten i den forbindelse?

– I utgangspunktet er det alltid forbundet mye spenning med det å åpne noe nytt. Men vi har aldri hatt en bedre magefølelse enn det vi har nå. Dette området vil bli en destinasjon i seg selv, og vil fortsette å utvikles. Når turismen åpner igjen vil det bli et naturlig stoppested med tanke på Munchmuseet og Operataket for å nevne noe. Magefølelsen er utrolig god, sier Holzweiler.

KJENDIS

Holzweiler-familien helt privat om småbarnslivet, kjærligheten og millionbedriften

25. januar 2020

Skeptisk til helårsdrift på kort sikt

Handelsekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark synes det nye havneområdet rundt Bispevika er spennende, men mener det er grunn til å være skeptisk for helårsdrift og besøkende til området.

– Jeg har registert at det har vært yrende liv der i sommer allerede. Utrolig spennende konsept og gøy å se. Dette området er noe helt nytt som vi ikke har sett før, og det gjør det unikt. Om det en grunnlag for helårsdrift med konseptbutikker og nisjebutikker er jeg skeptisk til på kort sikt, sier Mueller.

HAR TRO PÅ NYTT «IT»-OMRÅDE: Handelsekspert Reidar Mueller i konsulentselskapet Varde Hartmark, mener at Oslobukta er et spennende prosjekt som vil fungere så lenge utviklerne tar den helt ut. Foto: Privat

Han mener at coronapandemien kan ødelegge for flyten i området, og at mye avhenger av at utviklerne tør og evner å ta konseptet helt ut.

– Så lenge de tenker langsiktighet og ikke lar seg stoppe av begrensninger så er nok dette et fornuftig prosjekt å satse på. Konseptet må tas helt ut for at det skal funke, og det synes jeg det virker som at de er på god vei til å gjøre, sier Mueller og trekker frem de tusenvis av menneskene som har bosatt seg i området og de som jobber der.

Mueller påpeker at sistnevnte er en viktig faktor for å sikre langsiktig trafikk og etterspørsel i området.

Publisert:

Les også

  1. Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste 2020

    19. august 2020

  2. Mette-Marit dukket opp med design-munnbind

    6. oktober 2020

  3. Vintage-ekspert sammenligner omsøm med hærverk

    2. september 2020

Relaterte artikler

NYHETER

Holzweiler om den nye satsingen: – Vi må tørre å være litt annerledes

NYHETER

Gründer-ektepar satser på mote for menn over 400 kvadratmeter

KLÆR

Holzweiler tok helomvending: – Det ble jo en twist, i veldig fortolket forstand

NYHETER

Slik vil norske designere fremme bærekraft

NYHETER

Samlet moteeliten i Oslo: – Føles så fantastisk

NYHETER

Hva skjer med plaggene vi leverer til gjenbruk?

NYHETER

Kim Kardashian sier hun tjener mer penger på Instagram enn på «KUWTK»