FAMILIE-BUSINESS: Julia Ciarlo, Lyder (11 måneder) og Dennis Magnus-Andresen i sofaen på Solitude Vintage, parets nye showroom og butikk på Frogner. Foto: Åsa H. Aaberge/VG

Nyheter

Privat klessamling ble unikt vintagekonsept

Dennis Magnus-Andresen (34) har samlet på vintageklær halve livet. Nå har samlingen blitt til nyåpnet vintageunivers.

  • Åsa H. Aaberge
Publisert:

Med Solitude Vintage vil Dennis Magnus-Andresen og Julia Ciarlo (31) dele sin lidenskap for vintageplagg med rik historie og kvalitet i øverste klasse. Nylig åpnet paret dørene til Solitude Vintage på Frogner – et showroom med et kuratert utvalg av vintageklær og unike samleobjekter. Bukser fra første verdenskrig, klassiske Levis 501 laget i USA for 50 år siden, baseballgensere fra Harvard og unike jakker brukt i den franske marinen, skal nå få nye eiere.

– Vi ønsker å tilby en kuratert seleksjon av vintage og samleobjekter. Sjeldne ting som jeg har vært interessert i over lang tid, men som man kun har kunnet finne i utlandet og ikke i Norge, sier Magnus-Andresen til MinMote.

NØYE UTVALGT: Unike vintage-skatter på rekke og rad. Foto: Åsa H. Aaberge/VG

Et hyggelig sted med tid til kunden

MinMote møter Magnus-Andresen, Ciarlo og sønnen deres Lyder i Solitude Vintages nye lokaler i Frognerveien. Hele familien er iført vintage, naturligvis. Lille Lyder på snart ett år, har i likhet med sin far på seg vintage Levis 501 og en myk collegegenser med Mikke Mus-trykk, kjøpt brukt i USA. Det er åpenbart at vintageklær er en lidenskap i familien.
Lokalet er pusset opp, med det originale tregulvet vel bevart og fersk maling på gamle panelvegger. Det er beskjedent i areal, men høyt under taket. Et selektert utvalg vintageplagg fra parets private samling, pryder en av de fire veggene. Ullgensere, flanellsskjorter og varme jakker fra fortiden, ideelle for de kalde høstdagene vi nå går inn i.

– Hit kan folk komme om det er noe spesielt de er ute etter. Kanskje har de sett en bukse på et gammelt bilde? Om jeg ikke allerede har noe tilsvarende i samlingen hjelper jeg gjerne med å finne det, sier Magnus-Andresen.

Klessamlingen har han bygget opp over ti år. Noe er funnet i låver på landsbygda i Frankrike, garasjesalg og bruktmarked i USA og England. Annet er kjøpt på nett. I boder og på loftet hjemme ligger esker med skatter, som ettervert kan få plass i butikken. Interessen for fortidens plagg kom i slutten av tenårene, og siden begynnelsen av 20-årene har Magnus-Andresen samlet på vintage.

VINTAGE HØSTJAKKE?: Ciarlo viser frem en militærjakke fra den amerikanske marinen og en ulljakke, som snart kan varme nye eiere. Foto: Åsa H. Aaberge/VG

– Har du handlet med tanke om å selge videre?

– Nei, men det har jo vært en drøm jeg har hatt i bakhodet. Når man samler hoper det seg opp, og jeg har tenkt at det hadde vært gøy å ha det fremme.

Det var etter en roadtrip til Frankrike og vintagemarkeder der, at paret for alvor begynte å leke med tanken på å selge skattene videre.

– Vi fant innmari mye kult og brukte hele feriebudsjettet på å handle, sier Ciarlo og ler. Hun deler interessen for vintage, men beskriver Magnus-Andresen som entusiasten og eksperten i forholdet. Hun bidrar mer på business-delen. I 2016 arrangerte paret sin første pop-up på Grünerløkka. Siden har klessamlingen vokst, det samme har interessen. Paret flyttet vestover i byen, og tanken om å åpne noe permanent på vestkanten kom – et område med færre bruktbutikker enn på Løkka. Da lokalene på Frogner dukket opp i vår, føltes det som perfekt timing.

– Hvordan tror dere interessen for denne typen vintage er i Oslo og Norge?

– Jeg har troen på at det er interesse. Jeg har allerede hatt eldre menn innom som vil ha en utbrukt Barbour-jakke, og jenter kommer innom for T-skjorter, jeans og skjorter. Mye av det vi har nå er noe «alle» har i skapet: en Levis, en flanellsskjorte, en militærjakke, sier Magnus-Andresen.

Selv om en stor del av plaggene i samlingen en gang ble laget tilpasset herrer, passer utvalget til Solitude Vintage alle. Mye vintage er laget i små størrelser så damer er heldige, forklarer paret. Showrommet er åpent etter avtale og i helger. Ganske snart er nettbutikken oppe og går.

– Vi jobber med å få på plass nettbutikken også, men vi har tro på retail. Det er noe helt annet å komme inn et sted og kjenne på kvalitetene, se sømmene og prøve plaggene, sier paret. For dem er det viktig å ha tid til kundene, og skape en hyggelig opplevelse for vintage-glade nordmenn, som tidligere har måtte dra til utlandet for lignende butikker.

– Vi er spent på hvordan markedet er her. Det finnes ingenting tilsvarende i Norge, men jeg har sett hvor stor suksess lignende butikker har hatt i utlandet og tenker det bare er å prøve, sier Magnus-Andresen og nevner Le Vif Boutique i Paris som en inspirasjon.

Paret vil invitere kunder til å ha showrommet for seg selv, og designere og stylister til å låne og studere plagg.

– Å reise rundt og studere plagg er en vanlig måte for designere å jobbe på. Når det nå ikke er mulig, håper vi å være en destinasjon i Norge for det, sier Magnus-Andresen.

– Det er jo det som kult med denne litt pussige timingen at det kan funke til vår fordel, for folk får ikke reist på samme måte, så da kan de jo komme hit. Det er vi innmari spente på, sier Ciarlo.

HVEM ER MARY?: Plaggene kommer med historier. Denne vindjakken fra en amerikansk fagforening, tilhørte trolig en som het Mary, da navnet er brodert på. Foto: Åsa H. Aaberge/VG

– Suverent nesten alt som produseres nå

Men hva er det egentlig med klær fra 1920, 30, 40 og 50-tallet som er så fascinerende?

– Var kvaliteten eller måten man laget klær på bedre før?

– Ja. Det er jo til dels vår teori, sier Ciarlo.

– Ja, ting tok også lengre tid å produsere. Et salgspunkt før for å trekke kunder, var at man brukte de beste materialene, mens nå handler det mer om å henge med i en tid og å være oppdatert, sier Magnus-Andresen. Han drar frem en blå T-skjorte fra klesstativet, at den ikke har sidesøm er et kvalitetsstempel, og gjør at fasongen holder lengre. Alle Levis-jeans hos Solitude Vintage er laget av amerikanskprodusert denim, også det betyr kvalitet, ifølge Magnus-Andresen.

– Alt fra før 60-70-tallet, da man flyttet produksjon fra USA og England og mot Asia, er egentlig suverent nesten alt det som produseres nå, sier han.

WEAR AND TEAR: At denne amerikanskproduserte Levis-buksen, har litt flekker og hull gir karakter og historie. Foto: Åsa H. Aaberge

Historien som kommer med et vintage-plagg er halve moroa, sier vintageentusiasten, som bruker mye tid på å lære om plaggenes historie. Liker man historie og «talking pieces», er Solitude riktig sted.

– Jeg synes det er gøy at denne gamle genseren er Abercrombie and Fitch fra da de var en jaktbutikk i New York, sier Magnus-Andresen og holder frem en tykk, ribbestrikket ullgenser i kremfarge. Han spør alltid dem han kjøper av, om de kjenner plaggets historie. Ofte legger selgere ved en lapp med historien, forteller Ciarlo.

Det er altså ikke bare plagg som bruksgjenstand, men det historiske og kunstaspektet ved dem som har fanget Magnus-Andresens interesse. Det er også mye i samlingen han ikke vil selge, som plagg med unike detaljer og spennende sømmer.

– Har du et favorittplagg?

– Ehh ...

– Topp tre da?

– Jeg har mange! Men for eksempel det skjørtet som henger der, og den buksen. Magnus-Andresen peker mot et kornfarget skjørt i kordfløyel og lignende bukser, som henger på veggen. Han forteller at de er tilsvarende den norske russebuksen, en tradisjon avgangselever i USA startet på 1920-tallet med å dekorere klær med interesser, avgangsåret, skole og navn.

– Det nærmer seg folk art! Skal jeg kjøpe noe jeg ikke skal gå med, og ikke selge, så er det den typen ting. Personlig dekorert. Det er gøy.

«RUSSESKJØRT»: Dette skjørtet ble trolig brukt av en avgangselev i USA i 1953, forteller Magnus-Andresen. Foto: Åsa H. Aaberge/VG

Leter man riktig sted og på riktig måte, kan man finne gull. Magnus-Andresen forteller om et eksempel han observerte. Et par vintage Levis 501, produsert i USA under krigen, helt ubrukt, ble solgt for hele 52000 dollar (over 500.000 norske kroner) i en auksjon på Ebay. Buksen hadde selgeren funnet tilfeldig.

Plagg av slikt kaliber kommer ikke Magnus-Andresen til å selge, men han understreker likevel at det man finner hos Solitude Vintage ligger i en annen kategori både kvalitetsmessig og prismessig, enn eksempelvis UFF og Fretex. Plaggene prises etter stand, kvalitet, og hvor sjelden den er.

– Skjønner kunder at de må betale litt mer for skikkelig vintage?
– Dét er jeg mer enn villig til å forklare for dem, sier Magnus-Andresen entusiastisk, og fortsetter:

– Det har gått overraskende bra på pop-upene, og jeg tror folk som kommer inn her har en viss respekt for hva dette er. Det er noe unikt, i mange tilfeller i høyere kvalitet enn det man får tak i dag. Mye er samleobjekter. Jeg vil at det skal gå til en person som skjønner hva det er. Jeg vil selge bra ting folk kan bruke og ha lenge, sier han.

VINTAGE-BABY: Lyder på 11 måneder har på seg et hel-vintage antrekk, med Levis 501 og collegegenser. Foto: Åsa H. Aaberge/VG

Beholder jobbene - for nå

Verden har fått øynene opp for vintage, og det merkes. Låver, hus og markeder tømmes for skatter, men mye kommer tilbake på markedet, sier Magnus-Andresen. Han er ikke redd for at vintagejakten skal ende med det første.

– Har dere et tiår dere slutter å kjøpe etter?
– Det har vi snakket mye om. Vi har alt fra 1920 til 1970-tallet her. Det skal være gamle klær, og vi har nesten ingenting fra 90-tallet eller senere. Vi går for en spesifikk «look», så det gjør at vi har eldre ting.

– Har dere plagg fra Norge?

– Noe, men 1930, 40, 50 og 60-tallet var ikke det samme i Europa og USA, så det blir mye fra USA når man ser etter disse periodene, forteller paret. Det kommer blant annet av at USA produserte bomull og at klesproduksjonen var større der enn i Europa.

Magnus-Andresen er av typen man kan snakke i dagevis med om gamle klær, og entusiasmen reflekterer igjen i det unike tilbudet til Solitude Vintage. Det er tydelig at interessen er så stor at det kunne blitt en fulltidssyssel. Likevel vil paret beholde jobbene de har på siden. Dennis som grafisk designer, og Julia som kunstformidler. Enn så lenge.

Publisert:

Les også

  1. TILBEHØR

    Hasla-søstrene gjorde helomvending

  2. KLÆR

    Sunniva (26): – Jeg vil forandre forholdet vårt til klær

  3. NYHETER

    Rawdah Mohamed ble håndplukket av Carine Roitfeld

Relaterte artikler

KLÆR

Varsity-jakke: Fra Harvard til hip-hop

NYHETER

Erica Mathiesen og Anette Ousdal starter gjenbruksmerke

MOTE

MinStil: Ingvild Kalsnes

KJENDIS

MinStil: Well Dressed Dad

KLÆR

Er «skinny jeans»-trenden død?

NYHETER

Hva skjer med plaggene vi leverer til gjenbruk?

INNREDNING

Gjenbruksprofilene forteller: Slik lykkes du med brukt interiør