Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste

mektigste

Blender beholder førsteplassen på nisjenettstedet Melk & Honnings liste over de mektigste i motebransjen. 

Thea Roll Rakeng
Publisert:
mektigste

MILLIONBUSINESS: Kyrre Alver er gründer og blant nøkkelpersonene i Blender. Foto: Sigrid Schei Lorentzen / VG

mektigste

MOTEPRINSESSE: Kronprinsesse Mette-Marit har ikke vært på listen før i år. Foto: NTB scanpix

mektigste

MUSIKK OG MOTE: Chirag Patel seiler inn på en andreplass. Foto: VG

mektigste

SYNKER: Signy Fardal holder seg på listen, men må ta til takke med en lavere posisjon enn før. Foto: Frode Hansen / VG

Siden oppstarten i 2015 har motenettstedet kåret motebransjens 15 mektigste. For to år siden var det den tidligere Costume-redaktøren Hege Aurelie Badendyck som toppet listen, i fjor var det brødrene bak selskapet Blender, Mats og Kyrre Alver.

NYHETER

Les MinMotes store intervju med Blender-gutta her.

I år beholder de posisjonen, med selskap av Magnus Thorud, som også er sentral i driften.

MinMote-leder Martine Lunder Brenne har vært med i juryen, og MinMote er derfor ikke representert på listen.

Juryen består videre av DN-journalist og forfatter Jorun Sofie Aartun, DN-journalist Anders Kemp og sjefredaktør i Melk & Honning og motejournalist for Finansavisen Lars K. Midtsjø.

Juryens begrunnelse av førsteplassen lyder slik:

Blender Agency har vært ledende i norsk moteindustri i en årrekke. Og tronet derfor også på toppen under fjorårets liste. Denne plassen forsvarer de i år også. Selv om selskapet har et dårligere salgsresultat enn tidligere, og melkekua Michael Kors har gått ned millioner i omsetning har Blender Group valgt å satse aggressivt. Blender Retail som ble stiftet stiftet på slutten av vinteren i 2016 har fått ny investor (Carl Erik Krefting) og fem nye butikk-konsepter dette året (...) Det som en gang startet med to små-kjekke agenter med teft for mote, har blitt profesjonalisert og satt i et system de siste årene.

Melk & Honning kårer de 15 mektigste moteaktørene i Norge

Topp ti-listen ser slik ut:

1. Magnus Thorud, Mats Alver og Kyrre Alver / Blender Agency/BA-Group/Blender Retail

2. Chirag Patel – Rapper i duoen Karpe Diem.

3. Kine B. Hartz – Sjefsredaktør for Costume skandinavia

4. Petter Varner – Styreformann i Varner imperiet

5. Familien Holzweiler - Holzweiler Agency

6. Elise By Olsen - Recens Paper

7. Signy Fardal – Nylig gjenvalgt sjefsredaktør Elle

8. Maren Helly-Hansen – Pudder Agency

9. Mette Marit – Kronprinsesse

10. Annabel Rosendahl – Blogger og innkjøper for Høyer

Mister andreplassen

Som det fremgår av listen, har ELLE-redaktør Signy Fardal stupt ned fra andreplassen til en syvendeplass - mye fordi det nylig ble kjent at hun fortsetter i ledersetet når ELLE når får nye eiere.

Hege Aurelie Badendyck synker også, denne gangen ned til en 14. plass. Det samme skjer med Annabel Rosendahl, som nylig sa opp jobben sin som innkjøper hos Høyer Luxury.

KOMA BY MARTE: Kronprinsesse Mette-Marit, antrukket i kjole designet fra Marte Krogh, ankommer festmiddagen i Operaen med kronprins Haakon. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Kongelig plassering

Helt ny på listen er kronprinsesse Mette-Marit, som seiler inn på en niende plass med følgende begrunnelse:

«Finnes det egentlig noen enkeltpersoner som har større innflytelse som stilikon i Norge enn Mette Marit? Hun har den bredeste og den mest kjøpesterke følgerskaren i Norge. For ikke å glemme de mange måpende blikkene som hviler bak tusentalls kongeblogger i hele verden. Et hvert klesmerke eller designer er garantert presse om Kronprinsessen bærer så mye som en vel-kuratert hårnål fra merkevaren.»

NYHETER

Sjekk det kongelige kjoleshowet fra Operaen her!

I så fall bør kjendisdesigner Marte Krogh (som også nevnes som en «bobler» på listen - altså en potensiell mektig moteperson) være fornøyd - i går kunne nemlig MinMote avsløre at det var hun som hadde kledd opp nettopp kronprinsessen under festmiddagen i Operaen.

Publisert: