GJENÅPINGSGLEDE: Frisørsalongene Gevir gleder seg stort til å åpne igjen. Her fra avdelingen på Frogner. Foto: Gevir

Nyheter

Lange ventelister hos frisør- og hudpleiesalongene

Er du blant dem som sårt trenger å få orden på hårfrisyren eller huden etter disse coronastengte ukene? Da må du belage deg på å måtte vente. 

  • Synne Krogstad Johnsen
Publisert:

Det ble bråstopp hos frisør- og hudpleiesalonger landet over da det i mars ble vedtatt at alle måtte stenge for å unngå spredning av coronaviruset. I påsken ble det varslet at disse kan åpne igjen mandag 27. april, med forutsetning om at det innen den tid skal bli enighet om en bransjestandard for å hindre at smitte kan spres i salongene. Nå har det blitt satt en rekke tiltak for at det skal være forsvarlig å holde åpent med tanke på smitterisiko dette kan medføre.

HUDPLEIE

SKJØNNHETSSALONGENE RINGES NED ETTER CORONA-STENGT: – MANGE KREATIVE FORSLAG

Utvider åpningstidene

Gevir i Oslo er blant frisørsalongene som stengte dørene sine i midten av mars. De utvider nå åpningstidene for å få hjulpet flest mulig ventende kunder, men også for å forhindre at det er så mange mennesker i salongen samtidig.

– For å få hjulpet alle som allerede er på venteliste og de som har booket time fra 27. april så kommer vi til å utvide åpningstidene våre, gjerne fra åtte om morgenen til ti om kvelden om det blir nødvendig. De ansatte er forberedt på det og gjør det de kan for å begynne å jobbe igjen, sier Agnes Gulbrandsen, eier av Gevir-salongene i Oslo, til MinMote, og fortsetter:

– De fleste av frisørene våre har som regel fulle lister tre til tolv uker frem i tid, så kundene som har stått på listene i denne perioden vi har vært stengt er nå flyttet frem. I tillegg så kommer alle som skulle bestilt time i denne perioden også, så det blir veldig mange.

– Hvis man bestiller time nå, når kan man forvente å få time?

– Dette er vanskelig å svare på nå siden vi ikke vet hvor mange vi kan være i lokalet samtidig ennå. Tipper vi får vite mer om dette under opplysningsmøtet med Folkehelseinstituttet fredag, svarer Gulbrandsen.

LANGE VENTELISTER: Agnes Gulbrandsen, eier av Gevir, forteller at alle hennes frisører er fullbooket langt frem i tid. Foto: Jørgen Gomnæs

40 kunder på vent

I følge Eirik Thorsen, kreativ leder i frisørkjeden Adam og Eva og innehaver av avdelingen i Grensen i Oslo, så er det mange som nå lengter etter å få fikset på hårsveisen.

– Vi har lange ventelister og får mange bookinger nå. Siden jeg har andre oppgaver i bedriften også, jobber jeg bare som frisør to ganger i uken med cirka åtte kunder hver uke. Dermed, siden vi stengte 12. mars, så har jeg 40 kunder på venteliste, pluss de som har booket time fra mandag av, men mange har flere ventende kunder enn meg, sier han til MinMote.

Ønsker du å booke en time hos Thorsen nå må du belage deg med tålmodighet.

– Slik det ser ut hos meg nå er første ledige time i juli, men vi går jo inn i nye og ukjente tider, så mulig jeg kan få jobbe litt mer enn vanlig på slaongen frem mot sommeren, og da åpnes jo lista. Hos andre på salongen er det absolutt mulig å få time før den tid, sier Thorsen.

FORBEREDER GJENÅPNING: Eirik Thorsen, kreativ leder i Adam og Eva. FOTO: Hallgeir Vågenes, VG.

– Hva gjør dere nå for å forberede dere til åpning?

– Nå jobber jeg med å lage nye vaktlister slik at det ikke blir for mange på jobb samtidig og deler opp de ansatte i ulike team slik at man alltid er på jobb med de samme. Det kommer til å være én frisør som følger kunden fra start til slutt. Ikke at vi har så mange forsinkelser til vanlig, men det kommer til å bli ekstremt viktig at vi overholder tider og sette opp litt ekstra tid per kunde, også for at vi skal ha tid til å desinfisere alle overflater og redskaper.

– Er du bekymret for å åpne igjen?

– Nei, det er jeg ikke, men det er viktig å huske på at det ikke skal være full drift, poenget er at det skal bli en gradvis åpning. Ingen vet hvordan dette blir, så det er viktig at man fortsetter har fokus på at vi har en alvorlig situasjon, og at ting ikke er som normalt.

Sjonglerer med vaktplanen

Også hudpleiesalongene merker trykket fra kunder som ønsker hudpleiebehandlinger. Hos Néroli Hudpleie i Oslo er det flere på venteliste og mange faste kunder venter som venter på nærmere informasjon.

– Vi har flere som er på venteliste, spesielt på ettermiddagen, da de fleste ønsker time da. Derfor har vi i det siste sjonglert med vaktplanen slik at vi kan ha mer kapasitet på denne tiden av døgnet. Vi har også en del faste kunder som fikk timer kansellert da vi måtte stenge ned, og som vi har lovet å ta kontakt med så snart vi har fått full klarhet i hvordan vi får jobbe, forteller Elisabeth Lian, medeier i Néroli Hudpleie, til MinMote.

KLAR FOR GJENÅPNING: Elisabeth Lian, medeier i Néroli Hudpleie. Foto: Privat

– Hvordan gjør dere klart til gjenåpning?

– Vi rengjør klinikkene så godt vi kan og setter frem antibac, og vi har jo gode retningslinjer for hygiene fra før av også. I tillegg kommer vi til å slutte å servere kaffe og ta vekk magasinene på venterommet. Heldigvis har vi god plass på venterommet, slik at det blir mulig for oss å opprettholde to meters avstand mellom ventende kunder. Men vi kommer til å beregne ekstra tid mellom hver kunde for å forhindre at det blir så mange i salongen samtidig. I tillegg gjør vi det sånn at hver terapeut har hvert sitt rom hele dagen, slik at det ikke blir så mye gåing inn og ut, forklarer Lian.

Hudpleiesalongen Face It i Sandvika kan også fortelle om kunder som gleder seg til salongen åpner for behandlinger igjen.

– Vi er fullbooket til uken da vi har måttet ombooke kunder hver 14. dag etter at vi stengte for behandlinger 12. mars, og vi har flere kunder på venteliste når vi åpner igjen til uken, sier Nicola Vendrell, klinikksjef ved Face It Snadvika til MinMote.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Frisør- og hudpleiesalonger innfører coronatillegg i prisen

HÅR

Frisørene tipser: Slik steller du håret hjemme

HUDPLEIE

Skjønnhetssalongene ringes ned etter corona-stengt: – Mange kreative forslag

HÅR

Derfor bør du være forsiktig med lillasjampo

NYHETER

Tom Wood: – Har betalt tilbake pengestøtten

HUDPLEIE

Elixir-sjef Marianne Fjørtoft: – Vi vil aldri betale en influencer

NYHETER

Kjendisstylistene om veien til suksess