Nyheter

Tidligere FWSS-gründere med nytt merke

LAGER FLIP-FLOPS: Nina Granerød og Frode Grønvold, søstrene Anette og Susanne Bastviken og Tor Marius Engen bak Sleepers. Foto: Privat

– Som gründere og kreative mennesker er det naturlig å ha flere ideer, og iblant kan det være fint å starte på nytt, sier Nina Granrød. Etter noen års pause fra motebransjen er hun og ektemannen i gang igjen. 

  • Åsa H. Aaberge
Publisert:

Paret Nina Granerød og Frode Grønvold, søstrene Anette og Susanne Bastviken og skogründer Tor Marius Engen, savnet alle det perfekte paret flip-flop. De tok saken i egne hender.

– Vi var på utkikk etter nye flip-flopper, og fant rett og slett ingen som oppfylte våre ønsker både om både estetikk og kvalitet, forteller Sleepers-gjengen til MinMote.

KLÆR

Slik vil Sara (25) endre den norske motebransjen

INSPIRERT: Sleepers-gründerene har latt seg inspirere av egen livsstil. Foto: Julianne Leikanger

Årlig havner rundt 8 millioner tonn plast i havet, ifølge WWF. Store deler av dette kommer fra gummi og syntetiske fibre. Dette vil Sleepers bidra til å endre.

– Akkurat nå er de fleste flip-flopper laget av syntetisk gummi, av biprodukter fra oljeindustrien, som forurenser havene med små mikroplastbiter som aldri forsvinner, forklarer Sleepers-gründerne.

– Vi hadde lyst til å snu dette, samtidig som vi hadde lyst til å skape et vakkert produkt. Inspirasjonen kommer fra den livsstilen vi lever. Vi elsker å være ved havet, men også i byen. Sleepers passer like godt begge steder.

By møter hav

Nina Granerød og Frode Grønvold er som erfarne å regne i det norske mote- og tekstilbransjen. Paret startet det suksessfulle merket Fall Winter Spring Summer (FWSS) i 2011, og solgte seg ut i 2016. Nå er de klar for nye eventyr.

– Som gründere og kreative mennesker er det naturlig å ha flere ideer, og iblant kan det være fint å starte på nytt. Spesielt i en bransje med forbedringspotensial innenfor bærekraft slik som motebransjen, sier Nina Granerød.

Søstrene har blant annet skrevet boken Jordnært og driver podkasten Radical Broccoli hvor de fremmer en øko-vennlig livsstil. Foto: Sleepers

Søstrene Bastviken, kjent under navnet Radical Brokkoli på Instagram, har gjort det å leve øko-vennlig og dele bærekraftig inspirasjon til sitt levebrød. De har tatt tankegangen med inn i det nye merket. Med på laget er også skogründer Tor Marius Engen, som har lang erfaring innen både sko og bærekraft.

Essensen i Sleepers er å gi folk muligheten til å velge miljøvennlig. For gjengen bak Sleepers er ikke et bærekraftig fokus bare viktig, men essensielt.

– Det er helt essensielt i alt man skaper dersom man har lyst til å se en sunn planet for fremtidige generasjoner. Endringen til en mer bærekraftig livsstil kan være både positiv og givende. Vi har alle endret oss kraftig på hjemmebane, og hadde et ønske om å ta det videre ut i det vi jobbet med, forteller de.

Naturlige råvarer

Sleepers er opptatt av å ha en transparent og gjennomtenkt produksjonslinje.

– Sleepers er produsert på Sri Lanka, og gjennom vår partner Fair Rubber Association sikrer vi gode arbeidsvilkår for dem som jobber med produksjonen.
Farger og print på slippersene, er laget av naturlige råvarer fri for kjemikalier, sier Granerød.

Bærekraft står i fokus i alle ledd av produksjonen. Hvert par kommer innpakket i FSC-merket gråpapir, med påskrift i naturlig blekk uten kjemikalier. FSC er en global organisasjon som setter standarden for hva som er en ansvarlig forvaltet skog – både miljømessig og sosialt.
Les også: 12 vintagebutikker på nett

Nå nærmer Sleepers-laget seg tømt – allerede før de varme månedene har kicket inn i Norge for fult.

– Vi må ha truffet en nerve. Vi er utrolig stolte og glade over det vi har skapt, og er veldig glade for at vi har vært nøye igjennom hele produksjonslinjen, sier slippers-grunderene.

Publisert:

Les også

  1. KLÆR

    20 shortser du kan bo i hele sommeren

  2. KLÆR

    Hopp i havet med sesongens fineste badetøy

  3. NYHETER

    Victoria Beckham om sin gamle stil: – Tegn på usikkerhet

Relaterte artikler

NYHETER

Bærekrafts­profilenes 10 bud før Black Friday

NYHETER

Reagerer på Krogh Optikk-lansering: – Event fullt av hvite influencere

NYHETER

Slik blir den norske moteuken

NYHETER

Norske Salma Noor (20) får internasjonal oppmerksomhet

NYHETER

Kronprinsesse Victoria vekker oppsikt på nytt bilde

NYHETER

Vogue-redaktør beklager i brev til ansatte

NYHETER

Victoria Beckham om sin gamle stil: – Tegn på usikkerhet