Nyheter

Journalist forvandlet med retusjering: Skjønnhetsideal på 1-2-3

Retusjerte bilder og reklame kan medføre alvorlig kroppspress blant unge, mener eksperter. MinMote viser hvordan retusjeringsprosessen kan foregå.

  • Oda Marie Midbøe
Publisert:

Daglig blir vi eksponert for bilder, magasiner og reklamefilmer med tilsynelatende «perfekte» kvinner og menn. De slanke kroppene og de plettfrie ansiktene er skjønnhetsidealene mange sammenligner seg med, men som det nærmest er umulig å oppnå selv.

MinMote har tatt med VG-journalist Ingvill Dybfest Dahl (36) til Postproduksjon, et av Norges fremste billedbehandlingsbyråer.

De har fått i oppdrag fra MinMote å totalforvandle journalisten ved hjelp av retusjering. Dette er ikke representativt for alle motebilder, men et ekstremt eksempel på hvor mye retusjering som kan ligge bak et bilde som fremstår som «perfekt».

Les VG-journalistens kommentar om retusjeringsopplevelsen.

Kan påvirke selvbildet

Etter timevis med sminke og hårstyling, blir det tatt hundrevis av bilder av journalisten i et lyssatt studio. Dagen etter bruker Postproduksjon flere timer på å retusjere bildet. Resultatet er at journalisten har gått fra å være en «normal» kvinne til å ligne på det vi ofte forbinder idealene vi ofte forbinder med glansede magasinforsider: Hun har fått en langt slankere midje, tynnere lår, glattere hud og en hårmanke som ligger perfekt dandert.

Ingela Lundin Kvalem, psykolog og førsteamanuensis ved Psykologisk Institutt ved Universitetet i Oslo, har forsket på unges selvbilde og kroppsbilde i en årrekke. Hun forteller at kvinner er den gruppen som oftest er mest kritiske til sitt eget utseende. Retusjering av bilder både på nett og i sosiale medier er en faktor som kan påvirke selvbildet på en negativ måte.

IKKE RETUSJERT: Etter mange timer foran kamera og flere hundre bilder ble dette bildet plukket ut som det beste av VG-journalisten. I forkant av fotograferingen brukte makeup-artisten om lag tre timer på å sminke og ordne håret hennes. I tillegg måtte fotografen lyssette studio for å få journalisten til å se best mulig ut. Foto: Postproduksjon

– Urealistisk

LANG PROSESS: Det tar mange timer med omhyggelig pirk bare å få modellen klar for fotografering. Her danderer make up-artist Silje Noreng og fotograf Tove Sivertsen hårr. Foto: Mattis Sandblad / VG

– Poenget er at idealet som blir presentert er urealistisk. Det gjelder ikke nødvendigvis bare retusjering, men også styling. Når man ser bilder av kjendiser på rød løper er det fjernt fra virkeligheten. Ekstremt få har så glatt hud, ingen fettvalker og ser så «perfekte» ut, sier hun.

Norske moteredaktører innrømmer at bilder i magasinet blir retusjert. Presseeksperter MinMote har vært i kontakt med er kritiske, og mener magasiner som retusjerer bilder utover lys- og fargejusteringer bør klages inn til PFU.

I SIFO-rapporten «Retusjert reklame og kroppspress», laget på oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, ble 242 elever under 20 år ved to videregående skoler spurt om kroppspress. 85 prosent av de spurte jentene oppga at de opplever kroppspress enten på sine egne eller andres vegne. Over 67 prosent av jentene svarte at det er reklame som er den største årsaken til kroppspress, etterfulgt av blogg (50 prosent), mote (44 prosent) og TV (41 prosent).

Frykter ung slanking

RETUSJERT: Etter to dager, flere timer i sminken og fotografering, har billedbehandlingsbyrået Postproduksjon retusjert bildet av VG-journalisten. De har forandret på hele kroppsfasongen – journalisten har fått smalere midje og skuldre, tynnere lår, glattere hud og klarere øyne. Foto: Postproduksjon

Lundin Kvalem presiserer at ikke alle lar seg påvirke av retusjerte bilder. De som derimot tar til seg idealet som blir presentert gjennom media, reagerer negativt – de blir mer misfornøyde med hvordan de ser ut, også i ganske lang tid etterpå, ifølge professoren.

Det skumleste er når unge jenter begynner å slanke seg på en overdreven måte, mener Lundin Kvalem.

– Tynnhetsidealet, der man retusjerer både ben og midje tynnere, er med på å påvirke dette, sier hun.

I NOVA-rapporten «Hør på meg – Ungdomsundersøkelsen i Stavanger» som ble gitt ut tidligere i år, er resultatet slående: Antallet jenter som har et negativt kroppsbilde har økt fra 12 til 17 prosent i løpet av tre år.

– Er sårbare

– Medier som VG, moteblader, blogger, sosiale medier og bilder på internett formidler en illusjon om en mer perfekt verden, og det er det ungdommene sammenligner seg med, sier Kristinn Hegna, forsker ved Nova, som har jobbet med undersøkelsen.

Hun mener sosiale medier de siste årene har skapt et nytt rom for sammenligning og identitetsutvikling.

før etter ingvill beauty

Foto: Tove Sivertsen

før etter ingvill beauty

Foto: Postproduksjon

– Ungdommer er veldig sårbare for det trykket som kan komme når de møter det perfekte og glansbildeaktige som blir tilbudt på sosiale medier, billedmedier og internett.

VG: – Gjør ingen fysiske endringer

VG og MinMote har som regel at bilder ikke skal retusjeres. Justeringer utover lyskorrigering og etterbelysning forekommer ikke.

– Vi gjør ingen fysiske endringer på bilder. Vi tar aldri bort noe eller legger noe til, sier Gisle Oddstad, seksjonsleder for VGs fotoavdeling.

Han legger til at såkalte glamorøse portrettbilder av store internasjonale stjerner, som blir kjøpt eksternt, kan være retusjerte.

– Vi får ikke tak i bilder av Cameron Diaz uten at de er det.

Dette er bilderetusjering:

  • Fotomanipulasjon, for mange kjent som bilderetusjering, handler om at innholdet i et bilde blir endret gjennom redigeringsteknikker.
  • Manipuleringen kan omfatte at man fjerner eller legger til elementer i et bilde eller «forskjønner» bildets motiv. Dette kan eksempelvis dreie seg om å fjerne urenheter i huden eller forandre kroppsfasong på en person.
  • Bruken av manipulerte bilder er mest utstrakt i reklame- og motebransjen.
  • Etterbehandling av bilder i pressen skal kun bestå i lys- og fargekorrigering. Pressen er underlagt Vær Varsom-plakaten som sier at bildets innhold ikke skal endres.

Kilde: Store norske leksikon

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Vil ha nasjonalt forbud mot reklame som fører til kroppspress

NYHETER

Trekker magasin fra bladhyllene grunnet photoshop-flause

NYHETER

Påbud om merking av retusjert reklame: – Det kommer til å drepe bransjen

NYHETER

ELLE-sjefen: – Nesten alle bilder er retusjerte

NYHETER

Oslo forbyr retusjert reklame

NYHETER

Minister: – Jeg er bekymret for unges selvbilde

NYHETER

- Alt jeg kunne se var en gigantræv