SJEFEN SELV: Gründeren bak Oslo Runway, Ditte Kristensen, er kledd i norsk design i moteukens lokaler. Hunden Poppie er også med på jobb. Foto: Tore Kristiansen/VG
Nyheter

Ditte Kristensen om Oslo Runway: – Det skal ikke bli en millionbedrift

Den norske moteuken gikk 700.000 i underskudd forrige sesong, og gründeren bak legger ikke skjul på at det økonomiske er vanskelig. Nå ser hun fremover og håper på mer økonomisk støtte. 

  • Maiken Svendsen
Publisert:

Ditte Kristensen flyttet til Oslo fra København for syv år siden, og de siste tre har hun jobbet med Oslo Runway. Arbeidet har gjort henne til en av mote-Norges mektigste, ifølge Melk og Honnings årlige kåring.

Hun ønsket å etablere en plattform for norske merker, som skulle styrke dem mot både norsk og internasjonal presse. Men også for at det norske folk skal være stolte og ha kunnskap om designerne som finnes i landet her.

– I København kunne jeg stå rakrygget og si jeg jobbet i motebransjen, men da jeg flyttet til Oslo for syv år siden skjønte ikke folk hva det innebar, sier hun.

NYHETER

Tom Wood dropper, mens Pia Tjelta viser for første gang

Hun forteller at mote kan oppfattes som noe snobbete og utilgjengelig, men Kristensen mener at det ikke trenger å være sånn.

– Jeg ser på meg selv som ujålete, jeg sykler til jobb med hunden min i kurven og snakker jysk, sier hun.

MinMote besøker Kristensen i Oslo Runway sine nye lokaler øst i Oslo. Veggene er av betong, gulvet er grått og veggene mellom rommene i lokalet skilles av glassvegger med metallsprosser. Hunden Poppie sitter på stolen ved siden av Kristensen ved det store møtebordet.

STØDIGERE PLATTFORM: Ditte Kristensen tror det nye styret vil styrke den norske moteuken. Foto: Tore Kristiansen/VG

De er flere bedrifter i lokalet, og en av sponsorene til den norske moteuken holder til på andre siden av gangen.

Oslo Runway har flere kommersielle sponsorer, og Kristensen er glad for at de har et godt samarbeid, men legger ikke skjul på at de gjerne skulle klart å søke om mer statlig støtte.

Budsjettet fra AW18, altså moteuken i februar, viser regnskap MinMote har fått innsyn i at de fikk inn i overkant av 2 millioner kroner i sponsorinntekter, men at de hadde utgifter på litt over 2.800.000 kroner.

I budsjettet står det at de gikk rett i overkant av 700.000 kroner i underskudd.

– Det er ingen hemmelighet at vi sliter med det økonomiske, men målet er ikke at Oslo Runway skal bli en millionbedrift. Det vi får inn vil vi bruke på merkene, forteller Kristensen.

I mai 2017 startet arbeidet med å skille Oslo Runway ut fra PR-byrået This is PR til et eget selskap. Der er Varner-gruppen, Active Brands og Norwegian Fashion Hub med som eiere.

KLÆR

HØYDEPUNKTENE FRA FORRIGE RUNDE

– Ta det til det neste nivået

I 3 år har Varner-gruppen sponset Bik Bok Runway Awards som inkluderer visning under Oslo Runway for alle finalistene. Vinneren får pengepremie på 100.000 kroner til å produsere designerens kolleksjon, og et mentorprogram.

– Varner treffer bredt kommersielt med sine satsinger, men dette samarbeidet har vist at de heier på norsk mote, mener Kristensen.

STRIPER: Ditte Kristensen og Poppie i de nye Oslo Runway lokalene i Oslo. Foto: Tore Kristiansen/VG

Brødrene Marius og Petter Varner står blant annet bak kleskjeder som Bik Bok og Dressmann, og har flere ganger vært på Melk og Honnings liste over mote-Norges mektigste. Petter er gift med Line Varner, som står bak millionsuksessen Line Of Oslo.

Kristensen understreker at det ikke er noen forretningsmessige bindinger mellom paret, og at det nye eierforholdet i Oslo Runway ikke vil påvirke Varners muligheter til å vise under moteuken.

– Nå tror jeg vi får en stødigere plattform og kan ta moteuken og bransjen til det neste nivået, mener Kristensen.

Edda Gimnes: – Drømmejobben er beintøff

Den siste moteuken fokuserte arrangørene på å få inn mer fokus på en aktiv livsstil og «wellness» under moteuken. De fløy blant annet inn stjernebakmennene Nate Brown og David Cerami.

De siste årene har Yael Quint, tidligere innkjøper på Allbright Fashion Library, vært til stede på visningene, og hun omtales som et bindeledd mellom norske designere og de store, amerikanske kjendisene.

BINDELEDD: Yael Quint har vært mellomleddet mellom norske designere og de store kjendisene. Foto: Olav Stubberud.

Budsjettet viser at Oslo Runway brukte omtrent 600.000 kroner på å fly inn utenlandsk presse til forrige moteuke. Det har vist seg å være et ledd i å få norske merker ut i verden.

– Dette er viktig for å øke oppmerksomheten for de norske merkene i utlandet. Vi ønsker å gi dem en hjemmefordel, sier Kristensen.

NYHETER

HUN INTRODUSERER STJERNEN FOR NORSK DESIGN

– Det gjør meg veldig glad

I 2017 brukte både Gigi Hadid og Lady Gaga norsk design. I tillegg har både byTiMo og Holzweiler fått innpass i store luksusvarehus som Barney’s og Collette. Kristensen håper det er noe spesielt med måten norske merker presenterer seg selv og designet sitt på.

– Vi har fått tilbakemeldinger på at de internasjonale gjestene setter pris på å få se visningene i unike lokaler, forteller Kristensen.

NYHETER

Designere merker at norsk mote har tatt steget ut i verden

Hun tror at det gjør at de norske merkene huskes bedre.

– Da får de en god følelse og ringer Cala & Jade eller byTiMo neste gang de skal style en moteserie eller kle opp en kjendis, sier hun.

Designere som Holzweiler, Marte Krogh og Edda Gimnes har alle tidligere sagt at de ser på norsk motebransje som inkluderende og som en gjeng som støtter hverandre.

– Det gjør meg veldig glad, utbryter Kristensen.

– Det er viktig at vi står i samlet flokk fremover, fordi da er det lettere å få oppmerksomhet i utlandet også. Derfor bør vi ha en plattform her hjemme så man kan ta innholdet ett steg videre, legger hun til.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Avlyser den norske moteuken

NYHETER

Slik blir den norske moteuken

NYHETER

Den norske moteuken går nye veier

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste

NYHETER

Oslo Fushion utsettes på grunn av coronaviruset

NYHETER

Motenettsted: Dette er Mote-Norges mektigste 2019

NYHETER

Vogue: Oslo er ferdig med minimalisme