Nyheter

Minister: – Jeg er bekymret for unges selvbilde

JOBBER FOR LOVENDRING: – Mye tyder på at det er en sammenheng mellom økt bruk av sosiale medier og økt kroppspress, sier barne- og familieminister Ida Lindtveit Røse (KrF). Foto: Helge Mikalsen/VG

Barne- og familieminister Ida Lindtveit Røse (KrF) er bekymret for kroppspress og usunne forbilder på sosiale medier. Nå jobber hun for en lovendring i reklame- og influencerbransjen. 

  • Åsa H. Aaberge
Publisert:

– Jeg er glad for at Janka Polliani advarer mot det hun mener er en oppblomstring av apper, hvor du med få klikk kan redigere kroppen lengre, større, smalere og sterkere, sier barne- og familieminister Ida Lindtvedt Røse til MinMote.

I forrige uke skrev MinMote om influencer Janka Polliani som gikk hardt ut og advarte mot apper hvor man med få klikk kan redigere kroppsfasongen. Nå deler Røse sine tanker om hvordan myndighetene kan bidra for å bekjempe kroppspress på sosiale medier.

NYHETER

– Man sender ut et sykt farlig signal

FØR OG ETTER: Her demonstrerer Janka hvor enkelt det er å redigere kroppen lengre og slankere. Bildet til venstre er uredigert, til høyre redigert med et par klikk. Foto: Skjermdump/@jankapolliani

– I gang med et lovforslag

Røse har siden juni i år vært i stillingen som Barne- og familieminister, og engasjerer seg i tematikken rundt usunne idealer på sosiale medier.

– Kroppspress er et samfunnsproblem som vi alle må jobbe for å bekjempe. Påvirkere har likevel et spesielt ansvar siden de har så mye makt over sosiale medier som brukes av barn og unge, sier Røse.

Hun påpeker at sosiale medier er en viktig arena og møteplass for barn og unge, men også et sted hvor man kan utsettes for kroppspress og usunn markedsføring.

– Kroppspress har lenge vært et problem blant barn og unge, og mye tyder på at det er en sammenheng mellom økt bruk av sosiale medier og økt kroppspress. Markedsføring i sosiale medier er en viktig del av dette bildet, sier Røse.

I 2018 kom det etiske retningslinjer mot kroppspress i sosiale medier. Brudd på disse kan klages inn for Fagutvalget for influencermarkedsføring (FIM). Nå fortsetter arbeidet med planer om nye lovendringer, forteller Røse.

– Regjeringen er i gang med et lovforslag om å endre markedsføringsloven for å motvirke kroppspress. Der foreslår vi blant annet en plikt for annonsører til å merke reklame der kroppsfasongen til personen i reklamen er endret ved retusjering. Plikten vil også gjelde for påvirker-bransjen når den formidler retusjert reklame.

– Et av flere viktige tiltak

Barne- og familieministeren sier at hun er bekymret for hvordan usunne forbilder i sosiale medier kan påvirke dem som vokser opp i dag.

– Dagens unge blir bombardert med skjønnhetsidealer det er umulig å leve opp til. 90 prosent av 9-18-åringer er på ett eller flere sosiale medier og vi vet at de på sosiale medier kan bli utsatt for betydelig kroppspress, motepress og usunn markedsføring, sier hun og fortsetter:
– Jeg er bekymret for hva det gjør med unges selvbilde å vokse opp med usunne forbilder. Derfor er dette noe jeg er spesielt engasjert i som barne- og familieminister. Forslaget om å merke retusjert reklame er et av flere viktige tiltak for å redusere kroppspresset blant barn og unge, både gutter og jenter.

Endringen som regjeringen nå jobber med forslag til, vil pålegge en plikt til å merke reklame der personers kropp er endret ved retusjering. Regjeringen ønsker at all reklame, der personers kropp er endret ved retusjering, skal merkes.

– Formålet er å synliggjøre at kroppene som fremgår av reklamen er uekte, manipulert, og de som avbildes i reklamen uten retusjering ser ut som deg og meg. Det er nødvendig å endre markedsføringsloven for at annonsørene skal få plikt til å merke slik retusjert reklame, sier Røse og oppgir at det siktes mot å fremme lovproposisjonen i løpet av våren 2021.

Influencer Janka Polliani synes det er positivt at regjeringen ønsker endring. Foto: Elise Alexandra Gulbrandsen

– Ikke bra nok

Influencer Janka Polliani ytret bekymring overfor en oppblomstring av redigeringsapper, og sier til MinMote at hun synes det er positivt at myndighetene engasjerer seg.

– Det er supert at myndighetene lager tydeligere retningslinjer. Et steg i riktig retning ville likevel være at slike apper ikke går an å laste ned i Norge, at man forbyr appene gjør at tilgjengeligheten blir borte, sier Polliani.

Hun mener Norge kan gå foran som et godt eksempel for andre land dersom et slikt forbud blir innført. Forslaget om merking har influenceren derimot ikke stor tro på.

– Å merke innlegget vil jeg dessverre ikke tro har spesielt god effekt, da dette kun vil gjelde for et lite land som Norge. Vi følger kontoer over landegrensen også. Hva skal da merkes? Og når skal det merkes? At du redigerer bildet med kontrast/ lysbalanse, eller når du har fikset på utseendet? Jeg tror dessverre det ikke er nok. Du vil med andre ord fortsatt kunne redigere deg selv, det er ikke bra nok, sier Polliani.

– Vanskelig å følge opp

Digital rådgiver Elise Landa uttalte seg også i MinMote-saken forrige uke, og etterlyser flere tiltak fra regjeringens side.

– Veldig bra at det jobbes med et sånt lovforslag, men jeg er redd det blir veldig vanskelig å følge opp. Jeg tror at myndighetene må jobbe mye dypere enn dette og de må samarbeide tett med Medietilsynet og andre som sitter på fakta og kunnskap om barn og medier, sier Landa og fortsetter:
– Det må settes større fokus på kritisk medieforståelse og det må inn i skole i mye større grad. Det er like viktig som sunt kosthold og fysisk aktivitet.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Janka Polliani: – Man sender ut et sykt farlig signal

  2. NYHETER

    Iselin Guttormsen får krass kritikk for kollagen-reklame

  3. NYHETER

    Mener store kleskjeder driver med grønnvasking

Relaterte artikler

NYHETER

Regjeringen vil gjøre det pålagt å merke retusjert reklame - også på SoMe

NYHETER

Janka Polliani: – Man sender ut et sykt farlig signal

NYHETER

Ina (25) lot hårene gro – får trusler

NYHETER

Reagerer på størrelser hos Brandy Melville: – De blir kleskjedenes «mean girls»

NYHETER

Ultra-fast fashion er det nye fast fashion

NYHETER

Designerduo: – Det finnes ikke en ren kultur uten påvirkning

NYHETER

Tar «Sex and the City»-arven til Paris