Nyheter

- Nordmenn kler seg bedre enn før

Den verdenskjente motebloggeren Yvan Rodic mener nordmenn kler seg mer spennende nå enn tidligere. Men «Oslo Fashion  Week» beskriver han som utdatert.

  • Cathrine Elnan
Publisert:

Han hadde ingen ambisjoner om å dokumentere mote da han begynte å ta bilder med digitalkameraet sitt for fire år siden. Allikevel endte han opp som en av verdens største og mest innflytelsesrike motebloggere. Yvan Rodic eller «Facehunter», som han også kaller seg, har én million lesere i måneden, og reiser verden rundt for å knipse bilder av inspirerende hverdagsmennesker.

– Hovedmålet er å dele individualitet og kreativitet, ikke mote og merker. Jeg er ikke noen fashionista, selv om det er mange som tror det, sier den London-baserte bloggeren.

- Nordmenn kler seg mer spennende

Facehunter har vært i Norge fem ganger, og han mener det er flere spennende mennesker som beveger seg i Oslo-gatene nå enn for bare noen år siden.

– Det har vært en god utvikling i Oslos gatemote. For meg virker det som at interessen for mote har økt betraktelig, og selv om Oslo fremdeles ikke er noen motehovedstad, så har stilen blitt mye mer variert og mangfoldig. Det virker spesielt som at ungdommen har fått større selvtillit i klesveien, sier sveitsiske Rodic.

Han syns det er vanskelig å definere en konkret norsk stil, men Rodic synes likevel at Norge er det mest «laidbacke »landet i Skandinavia når det gjelder mote.

– Det er lettere å kjenne igjen en svenske eller danske på måten de kler seg på. Nordmenn har ikke den samme stilidentiteten som sine skandinaviske naboer, kanskje fordi dere ikke har en like etablert mote- og designhistorie, sier han.

Norsk designerduo satser på solbriller av tre.Se dem her!

Ikke imponert over «Oslo Fashion Week»

Selv om Rodic setter pris på hovedstatens gatemote, er han ikke like begeistret over det som skjer på norske catwalker. I fjor var han på «Oslo Fashion Week», og han ble ikke særlig imponert.

– Det var ikke så veldig inspirerende. Jeg likte egentlig ikke showene, beliggenheten eller noen av designerne.

Yvan Rodic mener det er store kvalitetsforskjeller mellom moteuken i Oslo og i de andre skandinaviske landene.

– I Stockholm og København er det en helt annerledes «buzz» rundt moteuken. Det er mer fester, mer folk og en helt annen atmosfære. For meg virket det som om Oslos moteuke ble arrangert av litt for gamle mennesker. Det var rett og slett ganske utdatert, sier Rodic, som i år velger Stockholms moteuke foran Oslos.

Hvorfor blir ikke moteuka større?Les Hannes kommentar her!

Motebloggenes påvirkningskraft

Rodic mener motebloggene har hatt stor påvirkningskraft i moteverdenen, og at bloggenes sterke tilstedeværelse og stadig økende popularitet har gjort de store klesmerkene mer kreative.

– Nå lanserer store kjeder som H&M og TopShop nyheter hver uke, før kom det nye kolleksjoner hver sjette måned. Men med bloggene og internett er forbrukerne vant til å se noe nytt hver dag. Det holder ikke å komme med en nyhet om et halvt år, vi vil se noe nytt allerede i morgen.

Og Rodic tror at motebloggene har kommet for å bli.

– Folk har blitt så vant til å få det personlige perspektivet på ting, så blogging kommer nok til å stå igjen som mer enn en kortvarig trend.

Relevante artikler videre:

Skal du på fest i kveld?Slik sminker du sotede øyne!

Plaget med mørke ringer under øynene?Slik fjerner du mørke ringer under øynene

La neglene synes i vår!Her er de hotteste neglefargene

Lilla er hot på øynene i vår!Slik får du looken

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design
  2. Trender
  3. Oslo Fashion Week
  4. Mote
  5. Blogg

Relaterte artikler

NYHETER

Fem ting vi gleder oss til med Oslo Runway

KLÆR

5 høydepunkter fra Stockholm Fashion Week

NYHETER

Krass kritikk av Oslo Fashion Week: - En kjendisparodi

NYHETER

Kjendisene nedprioriterer moteuka

NYHETER

Se høydepunktene fra København fashion week

NYHETER

Syv motekjendiser på Oslo Runway

NYHETER

Designere vil samle alle de skandinaviske moteukene